Jigga abborre, Haspel eller multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga abborre, Haspel eller multi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jigga abborre, Haspel eller multi

Tjena!

När ni jiggar abborre, använder ni multi eller haspelrulle? Är det någon större skillnad?

Ha de gött!

Snacka om brandfackla!!!

Jag kör både och men föredrar haspel då jag tycker det ger bättre känsla i spöhanden att slippa palma en rulle......även om en CQ51:a försvinner rätt bra i näven..

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ja men äntligen en ny tråd i höstmörkret som garanterat kommer spinna iväg mot oanade höjder. Jag håller med Silverbågen om att ska det aktivt fiskas med spölyft och knyckar, så är haspel bekvämast. Dock tycker jag att haspelspön oftast har obekväma plastiga rullfästen som man är tvungen att hålla i vilket går feeeeetbort. Därför jiggar jag med en liten multirulle och vevar istället, då jag tycker det är trevligast. Men jag måste poängtera att ska du jigga och ha cred här på forumet, så öppna lädret, plocka hem en liten multi från Japan, och ta ett spö från det stora landet i väster.

Kommentera

Och tråden slutar som vanligt .... ingen vinner. //T
        PS: Multi är skönare att fiska med, enligt mig, när det gäller: kastprecision, känsla, balansen, osv...
        De flesta som lär sig att fiska lätta beten med multi ,slänger sina haspelrullar. Under mina år här på FS har jag sett det hända många gånger.
        Senast ändrad av tonyex; 2014-10-05, 14:29.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
          Ja men äntligen en ny tråd i höstmörkret som garanterat kommer spinna iväg mot oanade höjder. Jag håller med Silverbågen om att ska det aktivt fiskas med spölyft och knyckar, så är haspel bekvämast. Dock tycker jag att haspelspön oftast har obekväma plastiga rullfästen som man är tvungen att hålla i vilket går feeeeetbort. Därför jiggar jag med en liten multirulle och vevar istället, då jag tycker det är trevligast. Men jag måste poängtera att ska du jigga och ha cred här på forumet, så öppna lädret, plocka hem en liten multi från Japan, och ta ett spö från det stora landet i väster.
          Eller så gör man som BB King....åker till Åland med sin dam och drar 1270 borrar på en vecka....på haspel....

/S

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Och tråden slutar som vanligt .... ingen vinner. //T
            Helt rätt!! Ingen tävling utan en ren smakfråga......

PS. Av precis samma väsentliga skäl föredrar jag haspeln.....om jag måste välja....nästa tur blir det dock multi.....de stackarna måste ju få lite tid vid vattnet och då får husse offra sig...

/S

Kommentera

Haspel.

Kommentera

Tjääna
                Inte en chans att jag skulle jigga med en multi, skulle tro att sannolikheten är lika stor som att det blir 30+ på julafton här i Hagis. Sen får folk prata om vilka egenskaper dom vill. För mig handlar det inte om kastegenskaper/precision (hos mig finns sådana saker i kropp/huvud/känsla och inte i rullen) utan om själva jiggtekniken. När jag jiggar skall rullen sitta på undersidan av spöet, jag jiggar/hanterar spöet mycket enklare och bättre när rullen sitter under. Multin gör sig bättre i andra situationer.
                Så mina herrar, haspel i alla lägen när det gäller jiggfiske för mig.
                På dom igen
                Bb

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex
                  Det jag tror är att du känner dig mer bekväm med haspel och därför valet.
                  Jag umgicks för många år sedan med många VJ-fiskare som var trogna haspelfiskare i grund och botten, men när de vertikalfiskade, då tog fram den enda multirulle de ägde. Det måste betyda något!

//T
                  Jo men hur kan du jämföra vertikalfiske där fiskaren sitter still och inte ens kastar, med vanligt jiggande? Ja det går fortare att frikoppla med multi med en hand, vilket verkar uppskattas, men vad har den finessen för fördel vid jiggfiske? Sen vertikalar många på kontinenten med haspel. Bara för att bassfiskare kör med multi, betyder det inte att det är det självklara valet.
                  Senast ändrad av harlequine; 2014-10-01, 21:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex
                    Det jag tror är att du känner dig mer bekväm med haspel och därför valet.

//T
                    Om du med bekväm menar.....bättre känsla, bättre balans så tror du helt rätt!!!

Antagligen tror du dock nå't annat...men i så fall tror du fel....

Har inga som helst problem att jigga borre med multi men känslan (och då menar jag inte tillfredsställelsen av att fiska med en fin multi typ CQ51...som ju iofs kan vara ett skäl så gott som något.....utan den känsla av minsta lilla nafs i jiggen som gör att jag krokar fler fiskar) är bättre i spöhanden om den inte behöver ha en klump av aluminium eller magnesium mellan hand och klinga....

/S

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 774 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B