Jigga abborre, Haspel eller multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga abborre, Haspel eller multi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

tror du missade de blinkande gubbarna....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

harlequine@Gävle

Kul att du reagerar, för det var tanken med mitt inlägg.
      Att väcka tankar har större slagkraft än att leverera färdiga svar många gånger.

SB har funderat i ett dygn över det jag skrev tidigare och meningen med mitt inlägg var precis det, att fundera över hur kommer man fram till att en rulltyp är bättre än en annan och tänka igenom alla fördelar och nackdelar.

Om ni har tid, titta på Kevin Van Dams sköna "swim-jigteknik".

//T
      Senast ändrad av tonyex; 2014-10-03, 21:43.

Kommentera

Vet inte om länken funkar...men om den gör det så kolla på den om ni inte sett den förut...och vill ha lite bra tips om jiggteknik efter abborre...

/S
        Senast ändrad av Silverbågen; 2014-10-03, 22:40.
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
          https://m.youtube.com/watch?v=jFc_MugZ2uI

Vet inte om länken funkar...men om den gör det så kolla på den om ni inte sett den förut...och vill ha lite bra tips om jiggteknik efter abbore...

/S
          Jag gillar Henke. Det gör jag verkligen, men som jag har skrivit tidigare, hur han gör och vad han fiskar med passar inte alls mig och tro mig, jag njuter minst lika mkt (kanske tom mer) och samtidigt fångar jag tillräckligt med fiskar för att jag ska vara nöjd.

//T

PS: Nu får jag verkligen sluta med det här .....
          Senast ändrad av tonyex; 2014-10-03, 22:11.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            harlequine@Gävle

Kul att du reagerar, för det var tanken med mitt inlägg.
            Att väcka tankar har större slagkraft än att leverera färdiga svar många gånger.

SB har funderat i ett dygn över det jag skrev tidigare och meningen med mitt inlägg var precis det, att fundera över hur kommer man fram till att en rulltyp är bättre än en annan och tänka igenom alla fördelar och nackdelar.

Om ni har tid, titta på Kevin Van Dams sköna "swim-jigteknik".

[url]http://www.youtube.com/watch?v=Z7H0GWqzT84[/ur

//T
            Jag fattar fortfarande inte vad du menar? Vad har videoklippet med debatten att göra? Kolla videon när Henrik Sandahl jiggar abborre, så ser du hur många gör. Med den spöföringen förstår jag att han valt haspel.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              Jag gillar Henke. Det gör jag verkligen, men som jag har skrivit tidigare, hur han gör och vad han fiskar med passar inte alls mig och tro mig, jag njuter minst lika mkt (kanske tom mer) och samtidigt fångar jag tillräckligt med fiskar för att jag ska vara nöjd.

//T

PS: Nu får jag verkligen sluta med det här .....
              Jag tycker att det finns massor med matnyttigt att lyssna på i intervjun med Henke S för den som vill lära sig mer om jiggfiske efter abborre.....det gäller oavsett om man jiggar med multi eller haspel....

Tycker även att det var spännande att titta på klippet med Van Dam.....är övertygad att det finns massor av matnyttigt att plocka upp genom att studera tekniker, betesval, och strategier från andra typer av fiske som kan ha bäring både på det abborre- o gäddfiske vi bedriver här på hemmaplan..

Beklagar om du tog mitt tips som en pik mot dig....det var mer riktat till den som vill veta mer om jiggfiske efter abborre....

/S
              Senast ändrad av Silverbågen; 2014-10-04, 13:16.
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex
                ... och vad är det för fel på dig då? Kevins Videon har inget med debatten att göra man. Det var mest som en kul grej. Ni är f.. alla bittra och surra. Vad är det för fel på er! Jag fattar inget .

Och ja, jag har sett denna video förut. Den är jätte bra , men jag lärde mig inget. Någonting annat?

//T
                Bitter??? Inte det minsta. Sur??? Nope. Men när du raljerar över hur många timmars erfarenhet som behövs för att kunna göra rätt val, samt lägger fram argument om fysiska lagar som vävs in i ett dimmigt svar, vill jag förstå hur du tänker. Jag fiskar redan med multi till allt mitt fiske, och det vet du, men ändå har jag svårt att hänga med i hur du resonerar. Hur ska då en kanske oerfaren fiskare förstå vad vi tjafsar om, en som bara ville få råd i sin tråd?

Kommentera

Vet du vad, det har du rätt i. Vi får helt enkelt sluta tjafsa, precis om du föreslår. Vi hörs //T
                  Senast ändrad av tonyex; 2014-10-03, 23:16.

Kommentera

Hur kom det till sig (det undrar ni säkert också)att vi som fiskar med multirullar gick
                    Massvis över till stumma (flätade)linor och vänster vävda rullar när jag/vi trivdes så pass bra på den tiden då vänstervävade multisar och super linor knappast existerade i fiskekatalogerna eller butikerna.Kan det va en ren hjärntvätt eller gjorde vi det medvetet,ser man på de färskaste klipp på you tube både vänster eller höger från detta avlånga land kör de fortfarande med samma lin/rullval åtminstone när det gäller lågprofilare.Så Ni mina kära multikamrater måste i första hand göra rent i vårat hus typ vad som är rätt vänster vävad eller höger,nylon eller flätade,runda eller lågprofilare ,ambassadör eller shimano,för att ge sig på (med ren samvete ) oskyldiga haspelutövare som oftast ville bara ut och fiska o inte krångla til det hela konceptet med fisket.Så från och med nu drar jag mig ur diskussionen apropå haspel/multi till abborrfiske det börjar bli multikomplicerat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg
                      Hur kom det till sig (det undrar ni säkert också)att vi som fiskar med multirullar gick
                      Massvis över till stumma (flätade)linor och vänster vävda rullar när jag/vi trivdes så pass bra på den tiden då vänstervävade multisar och super linor knappast existerade i fiskekatalogerna eller butikerna.Kan det va en ren hjärntvätt eller gjorde vi det medvetet,ser man på de färskaste klipp på you tube både vänster eller höger från detta avlånga land kör de fortfarande med samma lin/rullval åtminstone när det gäller lågprofilare.Så Ni mina kära multikamrater måste i första hand göra rent i vårat hus typ vad som är rätt vänster vävad eller höger,nylon eller flätade,runda eller lågprofilare ,ambassadör eller shimano,för att ge sig på (med ren samvete ) oskyldiga haspelutövare som oftast ville bara ut och fiska o inte krångla til det hela konceptet med fisket.Så från och med nu drar jag mig ur diskussionen apropå haspel/multi till abborrfiske det börjar bli multikomplicerat.
                      Förlåt, men jag förstod ingenting av detta.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 774 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B