Jigga abborre, Haspel eller multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga abborre, Haspel eller multi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Går det att använda en multirulle till haspelspöt?
    Ja men det tuggar lina och jag tycker man får usel kontakt vid utkast...

Kommentera

Jag sällar mig ofta och gärna till multirullehetsarna, i synnerhet när det kommer till lättare beten. Jag tycker att det där oftare är lättare att, som tonyex beskriver, känna betet även i veven. Men jigg o jigg. Du hopplösa bete. Jag lyckas för mitt liv inte fiska jigg lika enkelt och effektivt med en multirulle som med en haspelrulle. Något som resulterat i att jag i princip slutat jiggfiska

Näe, det blir till att göra avbön, falla in i ledet och införskaffa en värdig kaffekvarn. För balansen med en dinglande rulle är onekligen oöverträffad i mitt tycke. I alla fall om man jiggar bakåt/uppåt. Lite twitchande/jiggande med swimbaits och shadar med lätta skallar tycker jag funkar bättre med multi. En annan fördel med haspelrullen är det generellt högre linupptaget i förhållande till rullens storlek/vikt.
      Just my 2 cents.

Kommentera

Tjääna
        Oavsett vad man föredrar så blir mitt tips följande. Försök att hålla dig till en "stil", för då är det lättare att slipa/fullända jiggtekniken. Jag har slipat på min teknik (haspel) sedan slutet på 80-talet ( med ett antal års avbrott). När man känner att allt sitter kan man väl byta om man vill det. Men då får man räkna med att nästan börja om från början.
        Sen är det väl så att den som behärskar mest tekniker/rullar är den som verkligen kan sin sak och är den som är den objektiva/anpassningsbara/duktigaste fiskaren.

Angående objektivitet. Imorgon blir det jiggning med haspel (Stella 1000 och 2500). De är det enda alternativet om du frågar mig (he he).
        På dom igen
        Bb
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Haspel 7 dagar i veckan. Jag har aldrig blivit kompis med multi och lätta beten. Till gäddfisket är det dock multi 7 dagar i veckan istället.

Kommentera

Jigga med lätta jiggar... hmmm

Haspel - för under 500 kr kan man få en haspelrulle som klarar detta galant.

Multi - räcker 1000 kr för att hitta en rulle som kastar lätta beten bra och långt?

Vad gäller precision vid kast - det handlar mindre om rulltyp och mer om hur god sportfiskare man är.

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
            Haspel 7 dagar i veckan. Jag har aldrig blivit kompis med multi och lätta beten. Till gäddfisket är det dock multi 7 dagar i veckan istället.
            Den som kunde fiska 7 dagar i veckan...
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-10-02, 09:44.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Centre pin med Wallis-kast........

Kommentera

Peter, du gjorde min dag! Ha ha ha (Ursäkta anglicismen).

Eller vad sägs om en Angler Scout 8-60 med sidecast?
                Click image for larger version

Name:	pike_zps9fe04614.jpg
Views:	1
Size:	164,8 KB
ID:	1775543
                (Lånad bild med en Angler Scout-rulle som är lite större.)

Off-topic, kan tyckas men det finns fler alternativ än haspelrulle och multi. Inte sagt att alternativen är bättre/smidigare men om man vill så kan man (konstla till det i onödan)!
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-10-02, 10:45.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  tonyex skulle förmodligen rekommendera multiutrustning även till mete med toppknuten lina.
                  Blåbärspaj med vaniljsås!!!

/S
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Hej igen,

..... Jag som slängde haspel så tidigt som 2008 ligger fortfarande långt under när det gäller antal timmar med att fiska med multirullar och lätta beten om man jämför med de timmarna som jag har fiskat med haspel och samma betestyper under alla åren. Det går att lära sig, ett exempel på det är Storborrens utmärkta skipping video.
                    Länk: http://www.fiskesnack.com/forum/show...621#post940621

..... När man fiskar med multirullar, då har man direkt kontakt med betet. En förutsättning är att man fiskar rätt och tekniken stämmer. Det jag tror att många har problem med är att kunna få tekniken att stämma och detta leder till massa olika fel/problem/frustrationer. Ge det lite tid gubbar, ge inte upp så lätt ...

Om ni har problem med att kasta, fiska, jigga med lätta beten och multirullar, säg det till mig då. Jag kan hålla en praktisk kurs om ämnet om ni vill, men säg inte till mig att haspel är bättre en multi, framför allt om man har inte bottnat i alla frågor … och dessutom om man inte har spenderat lika mkt tid med multirulle som med en haspelrulle när man fiskar med lätta beten.

”Over and out” //T
                    Senast ändrad av tonyex; 2014-10-05, 14:32.

Kommentera

Har alltid jiggat med haspel, sen skaffade jag mig en Revo MGXtreme och jag måste nog erkänna att det är betydligt bättre känsla i ett lättspinnset än i ett haspelset. Iofs så väger denna rullen bara 139g och har man ett spö där man får bra balans så är det helt otroligt skönt att fiska med(både wobblers, poppers och jigg).
                      Dock så är det inte med några hästlängder känslan är bättre.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 774 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B