Jigga abborre, Haspel eller multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga abborre, Haspel eller multi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Finns en del saker jag tycker är viktigare en rullval när jag använder jigg till borre, först måste jag ta reda på temperatur,vindar lufttryck och sådant så jag vet att vattenståndet är rätt och fisken är på hugghumör sen ha med rätt jiggar och jigg-skallar, jag kollar även runt vid vattnet och försöker räkna ut var fisken befinner sig.

Haspel eller multi är ganska betydelselöst för hur mycket fisk jag får, då är parametrarna jag räknade upp ovan betydligt viktigare, dom har liksom bara betydelse för hur roligt jag ska ha när jag fiskar.

(linval har också betydelse, flätlina innebär fler tappade fiskar)
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-10-06, 13:07.

Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Lite ot, men kan du utveckla det?

Kommentera

• Lite ot, men kan du utveckla det?
        Tror det är så att Borrens knyckar förstorar upp hålet i käften som kroken sitter i vilket i sin tur gör att den lossnar.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
          Lite ot, men kan du utveckla det?
          Låter Mansson utveckla sina motiv......men en hypotes är att kombinationen stumt spö/stum lina gör att något fler fiskar kan tänkas slå sig loss....(Har för mig att Mansson brukar jigga med -30 g spön....rätta mig om jag har fel)

För egen del vet jag att jag fångar mer fisk med flätlina i kombination med de spön jag använder....visserligen relativ styva vi talar 21-25 grammare.....har testat att köra med nylon och tappar markant i känsel och missar därmed fler hugg..

Nu vet jag att det finns stummare nylonlinor än de jag använt (vet också från andra trådar att Manson kör med dessa)....kommer därför även att testa dessa även om jag primärt ser andra intressantare användningsområden för dem än abborre jiggning (...tänker HÖ i minusgrader...)

/S
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

Testa med att ställa slirbromsen "rätt" , då försvinner problemet. //T

Kommentera

• Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              Testa med att ställa slirbromsen "rätt" , då försvinner problemet. //T
              Nej, det gör det inte. Det är stor skillnad på en (för) löst ställd slirbroms och en elastisk lina. Slirbromsen fjädrar nämligen inte.

edit. Om man försöker kompensera för en för stum lina (och/eller ett för styvt spö) genom att lossa på slirbromsen kasnke man något minskar risken för att fisken genom sina knyckar ska arbeta mot kroken så att "hålet" vidgas och kroken lossnar men vad man "får på köpet" är slaklina som är precis vad som får kroken att "ramla ur" ett sådant vidgat hål.
              Senast ändrad av lausvik; 2014-10-06, 14:07.

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Nej, det gör det inte. Det är stor skillnad på en (för) löst ställd slirbroms och en elastisk lina. Slirbromsen fjädrar nämligen inte.
                Ok, synd att det inget fungerar för dig, för att det gör för mig. ... [jag orkar inte förklara, det får du komma på själv ]
                //T
                PS: Dags för en kurs kanske ?
                Senast ändrad av tonyex; 2014-10-06, 14:08.

Kommentera

• Har för mig att Mansson brukar jigga med -30 g spön....rätta mig om jag har fel)
                  Helt rätt !

Jag tappar med borre på flätlina en nylon, anledningen vet jag inte, borrarna vill inte svara när jag frågar.

Även Hö,Sill och Lax lossnar lättare för mig med flätlina.

Låter Mansson utveckla sina motiv......men en hypotes är att kombinationen stumt spö/stum lina gör att något fler fiskar kan tänkas slå sig loss...
                  Ungefär vad jag också tror.

Kommentera

• Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Ok, synd att det inget fungerar för dig, för att det gör för mig. ... [jag orkar inte ] //T
                    Allvarligt talat så har jag länge misstänkt att det är andra fysiska lagar som gäller för dig och ditt fiske än för mig och mitt. Det är i och för sig obegripligt men förklarar mycket av våra åsiktsskillnader.

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      Allvarligt talat så har jag länge misstänkt att det är andra fysiska lagar som gäller för dig och ditt fiske än för mig och mitt. Det är i och för sig obegripligt men förklarar mycket av våra åsiktsskillnader.
                      Ja, jag tror vi är olika och jag tror att fiskar på olika sätt, samt jag tror att vi använder fiskeutrusning på olika sätt och det är inte så konstigt att vi får lite olika resultat oxå. Det är inte alls konstigt eller hur? Hitta din lösning och posta den här, jag lovar att jag kommer att testa den.

Har du en dålig dag idag eller?

//T
                      Senast ändrad av tonyex; 2014-10-06, 14:18.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 774 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B