Jerkbait = korta kast - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait = korta kast

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbait = korta kast

Nyss börjat med Jerk men fiskat typ i 20 år.

Inga problem med trassel å så då jag aldrig kastat multirulle. Problemet är snarare att man kommer mkt kortare än med haspel och långt spö.

Läst att man skulle ha motståndet så betet sjunker långsamt......då kommer man ingenstans ju. Lättade allt det gick i princip och fortfarande inge problem om man bromsar med tummen precis vid nedslag. kom klart längre men fortfarande långt ifrån vad man är van med från 9"-10" haspel. Kanske en självklarhet, men tycker det sett ut som proffsen på TV kommer långt med Jerk.

Hur långt kommer en van kastare med min utrustning (RST premium medium -120g, C3 rulle och power pro 0,36 mm) och Buster Jerk 75 g??

Uppskattningsvis ca 40-50 m någonstans... Skulle tippa på halva kastlängden mot vad jag kastar med kustspö.

edit: är också nybörjare med jerk för detta året.
    Senast ändrad av Manhood; 2005-11-09, 20:25.
    www.pikewallis.se

Kommentera

Har ett RST premium medium -120g med en amb JB , 0.36 PP kastar väl ungefär 30-50m beroende på bete!!
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Deadbait

Inga problem med trassel å så då jag aldrig kastat multirulle. Problemet är snarare att man kommer mkt kortare än med haspel och långt spö.

Läst att man skulle ha motståndet så betet sjunker långsamt......då kommer man ingenstans ju. Lättade allt det gick i princip och fortfarande inge problem om man bromsar med tummen precis vid nedslag. kom klart längre men fortfarande långt ifrån vad man är van med från 9"-10" haspel. Kanske en självklarhet, men tycker det sett ut som proffsen på TV kommer långt med Jerk.

Hur långt kommer en van kastare med min utrustning (RST premium medium -120g, C3 rulle och power pro 0,36 mm) och Buster Jerk 75 g??
        när du kastat med multi ett tag behöver du ingen kastbroms då kommer du kasta längre,
        Tube for life

Kommentera

I t.ex. Gäddfeber och även i Fiske på TV4 ser det ju ut som att Trumman & co. dänger iväg jerkarna sjuuukt långt. De har iofs alltid minst en meter "slack" mellan draget och spötoppen. Är det just det som är hemligheten??

Kommentera

Har du båt behöver du inte komma sååå jävla långt. Personligen gillar jag hugg närmare båten då man rent utan kan se hugget/betet(när det göller jerk). Menar inte 5-10 meter men 60 meter bort känns inte vidare intressant för mig. Båten driver eller ros/körs vidare och nya områden nås. Jag personligen anser att det räcker att komma iväg "en bra bit" för att ha ett effektivt fiske och tvivlar på att du får mer fisk i och med ett 5-10 m längre kast. Jag är visserligen inget proffs men mina ca:10 år har inte visat att huggen sker längst ut på kasten
            size does matters!

Kommentera

Ändra vikter?

Tycker man läst nått om typ "Med 3 vikter kastar rullen riktigt långt........" Är folk in å meckar me vikterna i centrifugalbromsen eller???

Kommentera

Mecka med rullen??? Jajjamen!

Bort med allt vad centrifugalbromsar heter! Bort med det sega fettet från fabrik och ersätt med ngt mycket tunt! Skulle du ersätta med t.ex. WD40 får du en rulle som varvar som en blåvit folksnappare efter ett värdetransportrån!

Pass dig bara för ett och ett annat skatbo men man måste ju stödja sin lokale handlare med att köpa lina! Om du inte vet hur du trimmar rullar kan man alltid fråga om hjälp som sagt!

När det gäller kasttekniken så är slacket en mycket viktig del av kastet! Det kallas för pendelkast eller sydafrikakast av kustmetarna! Eftersom du inte kan "snärta" med ett kort spö måste du frambringa en energiuppladdning i spöt utan snärt och det gör du genom att hålla betet längre ut från centrum på cirkelrörelsen(dina händer) och ladda energi i spöt med en lång lugn accelererande rörelse ! (årskurs 9:s fysiklektioner!!!)
                Senast ändrad av ZanderMan; 2005-11-10, 11:04.

Kommentera

Ursprungligen postat av Deadbait

Det gamla ordspråket övning ger färdighet ligger det mycket i.
                  ut och träna, prova dig fram med olika inställningar tills du hittar en som passar din fiskestil.
                  Längden på kasten kommer troligen att öka ju mer vana du får.
                  Vana jerkare kan kasta riktigt långt om det behövs men som någon annan skrev, från båt är det kanske inte lika viktigt, det räcker oftast med 20-30 meters kast.
                  Buster L och jag är polare!

Kommentera

jag kommer lika långt med multi som med haspel utan problem.

hård kastbroms tycker inte jag påverkar kastlängden särskilt nämnvärt, , men det är bara min erfarenhet förstås.

men jag hade samma problem som dig i början när jag lärde mig att kasta med multi. Det jag märkte var att om du hade betet som du själv sade hängande längre ner ifrån spötoppen i kastet och sedan klämmer i ganska ordentligt så sticker betet iväg bra långt. problemet är att om du har lös kastbroms så blir det lätt backlash om du tar i ordentligt i kastet. och bromsar du med tummen istället så blir kastlängden mindre.. mycket mindre än om du har hård kastbroms.

prova så får du se... ta i lite mer helt enkelt.. och ställ kastbromsen hårdare.

hoppas det hjälper!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 786 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B