Shimano Calcutta Conquest 200dc - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Calcutta Conquest 200dc

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano Calcutta Conquest 200dc

Hej!
    Hur många meter lina är det lämpligt att fylla nämnda rulle med. D.v.s hur många mm från spolkant ska man sluta fylla spolen.

Undras?

Ursprungligen postat av TopHat Visa inlägg
    Hej!
    Hur många meter lina är det lämpligt att fylla nämnda rulle med. D.v.s hur många mm från spolkant ska man sluta fylla spolen.

Undras?
    Fyllde min till 2 mm från kanten kanske.
    Fungerat bra hela säsongen.
    Mängden är svårt att säga.
    Om jag minns rätt har jag en spole (120m) sufix 832 0,18 med lagom mycket nylon i botten

Kommentera

Index kan det här.

Men om jag inte minns fel, det finns en markering i spolen, om det är 2 mm från denna markering till spolkanten det är svårt att säga. Shimano rekommenderar att man fyller upp spolen hela vägen upp till denna markering, för att då fungerar DC bromsen som det ska. Detta har att göra med DC bromsens kalibrering gentemot spolens vikt. Jag har spolat 110-120 meter Sufix 832 0.24 med tillräckligt mkt nylon i botten.

I manualen finns det skrivet några ord om detta. Har du inte manualen kvar? Inga problem, du hämta manualen här: http://fish.shimano.com/publish/cont...TE%20250DC.pdf

//T

Edit: Jag känner igen ditt alias, TopHat. Jag kommer ihåg dig från denna tråd! Hehe, det är helt ok att uppgradera sin utrusning!
      Senast ändrad av tonyex; 2014-09-11, 21:35.

Kommentera

Hej Igen.
        Har spolat ca: 110m Power Pro 0.23 med lite nylon i botten. Tittat på pdf'en står mycket riktigt om markeringen. Rullen kastar mycket mjukt och smidigt utan backslag, men tumme verkar gälla även här, precis som med ambassadeurerna, i nedslaget. Verkar som linan lägger sig snett över spolen ibland p.g.a att linföraren frikopplas vid kast. Är det något som kan leda till trassel om man inte släpper ut lina så att linan ligger rakt på spolen när man börjar veva in? kastar för övrigt en 60-65 meter med 10 fots Fenwick HÖ spö utan problem, dock i noll vind. Mycket bra tycker jag.

Tack för tipsen!

Kommentera

Tophat,

OK, nu kommer du att få veta det jag vet och jag har vetat detta under flera års tid.
          För att börja med måste jag fråga vilket bete kastar du med och jag vill oxå veta om du kan mäta dina kastlängder med precision.

Linan på spolen ska inte lägga sig snett, om den gör det, då kan bero på att du har grundat spolen fel. Det jag rekommenderar är att du spolar om rullen för att det ska bli rätt från början. Även om linan lägger sig snett, risken för trassel är minimalt.

Med DC bromsen på 2 och med stark sidvind jag har inga problem med att kasta en gladsax på 20g 70+ meter (Vi hade ett linecounter med oss) . Spöt jag kastar med är ett st croix -35g och på 9,6 fot. Vi kan prata om kastlängder med fladdriga skeddrag , 30g vicke och nästan vindstilla senare. Lite kraftigare spön lägger till några extra meter såklart.

//T

Kommentera

tonyex,

Vicke 30g, Dc broms 2, Fenwick momentum 10 fot 8-32 g, Stegat värde på land d.v.s inget exakt mått. Kan mäta med måttband på fotbollsplanen om intresse finns. Tyckte bara att det var helt ok längd utan att ta i.

Linan är rakt spolad på rullen inga fel där. Men om den frikopplade linföraren står längst till vänster på spolen och linan längst till höger på nämnda spole när draget landar i vattnet så kommer linan att ligga snett över spolen när man börjar veva in om man inte släpper ut lina så att den ligger i linje med linföraren, det gör det aldrig på en ambassadeur där linföraren följer linan. Så frågan var om det leder till problem om det upprepas flera gånger i följd?

TopHat

Kommentera

Kul att höra att du är nöjd med dina kastlängder!
              Om du vill och med lite hjälp från oss, då tycker jag att du borde kunna kasta över 80 meter med "din setup" och en 30g vicke, men det behövs lite träning såklart.

Vad händer om du tar i? Om man köper en DC rulle och man inte tar i, då använder man inte finesserna som DC bromsen kommer med, för att då uppträder en DC rulle som en vanlig multirulle med centrifugal eller magnetbroms systemen. DC bromsen kommer till sin rätt när man tar i "för kung och fosterland" och med lite träning kan man börja att "snärta iväg" betena istället för att kasta med en mjuk och svepande kaströrelse. Dessutom kan man lära sig att kasta lite mer rak , dvs med mindre kastvinkel, framför allt om man kastar i motvind. Se bilden nedan.

Click image for larger version

Name:	350px-Flightcannonball.svg.png
Views:	3
Size:	17,5 KB
ID:	1775418

Om du vill testa att snärta iväg betena med en lite kortare kaströrelse, då rekommenderar jag att du ökar bromsverkan till "4", för att undvika trassel i början.

Den situation du beskriver är inte ovanligt för multirullar med stilanstående linspridare. Nästa gång du kastar då kanske blir åt andra hållet och till slut efter några kast blir allting bra igen. Det blir lite random liksom , testa några gånger och du får se att det är ingen fara på taket.

//T
              Senast ändrad av tonyex; 2014-09-13, 20:16.

Kommentera

Tack för svar tonyex.

Intressant det där om kasttekniken ska testa det. När det är ny teknik är det bra att kunna fråga de som använder det.

skitfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Kul att höra att du är nöjd med dina kastlängder!
                  Om du vill och med lite hjälp från oss, då tycker jag att du borde kunna kasta över 80 meter med "din setup" och en 30g vicke, men det behövs lite träning såklart.

Vad händer om du tar i? Om man köper en DC rulle och man inte tar i, då använder man inte finesserna som DC bromsen kommer med, för att då uppträder en DC rulle som en vanlig multirulle med centrifugal eller magnetbroms systemen. DC bromsen kommer till sin rätt när man tar i "för kung och fosterland" och med lite träning kan man börja att "snärta iväg" betena istället för att kasta med en mjuk och svepande kaströrelse. Dessutom kan man lära sig att kasta lite mer rak , dvs med mindre kastvinkel, framför allt om man kastar i motvind. Se bilden nedan.

[ATTACH=CONFIG]72197[/ATTACH]

Om du vill testa att snärta iväg betena med en lite kortare kaströrelse, då rekommenderar jag att du ökar bromsverkan till "4", för att undvika trassel i början.

Den situation du beskriver är inte ovanligt för multirullar med stilanstående linspridare. Nästa gång du kastar då kanske blir åt andra hållet och till slut efter några kast blir allting bra igen. Det blir lite random liksom , testa några gånger och du får se att det är ingen fara på taket.

//T
                  Tonyex.
                  Har du fiskat eller ska du fiska havsöring med din exsence rulle?
                  Jag ska försöka komma iväg några ggr o firra havsöring i höst och tänker köra med exsence.
                  Spö blir Fenwick Quadrant 10f 8-32gr samt kommer att testa St croix avid 8,6f 1oz.
                  Spolade på Sufix 0.15
                  Blir nån Vättern landfiske också. Kommer även testa exsence där med drag och bombarda 20-30gr.

Sjukt nöjd med rullen är en dröm att fiska med.
                  Måste bara få tid att laborera med den, som du skrev innan.
                  När rullen låter "tjuter" är det då som dc bromsen jobbar mest?

Kommentera

Ursprungligen postat av TopHat Visa inlägg
                    Hej Igen.
                    Har spolat ca: 110m Power Pro 0.23 med lite nylon i botten. Tittat på pdf'en står mycket riktigt om markeringen. Rullen kastar mycket mjukt och smidigt utan backslag, men tumme verkar gälla även här, precis som med ambassadeurerna, i nedslaget. Verkar som linan lägger sig snett över spolen ibland p.g.a att linföraren frikopplas vid kast. Är det något som kan leda till trassel om man inte släpper ut lina så att linan ligger rakt på spolen när man börjar veva in? kastar för övrigt en 60-65 meter med 10 fots Fenwick HÖ spö utan problem, dock i noll vind. Mycket bra tycker jag.
                    Tack för tipsen!
                    DC bromsen är en superbra kastbroms, ingen tvekan om det. Dock finns det ingen multirulle som inte måste bromsas med tummen när betet slår i vattnet. Det du beskriver att linan korsas på spolen på grund av att linspridaren står still vid kast, var något som även oroade mig i början. Dock har det inte orsakat trassel en enda gång, och nu tänker jag inte på det alls. Linspridaren kan stå i ena hörnet under kastet utan att det trasslar, men på grund av lite brantare vinkel på linan från spolen tappas kanske 5 meter i kastlängd. Så kasta på och ta i utav bara h*****e, hör bromsljudet vina på och njut av rullens prestanda.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 863 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B