Höstabborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höstabborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Höstabborre

Hej!

Jag har en fundering angånde jiggfiske efter abborre, När hösten kommer går ju abborrarna ner på de djupare partierna av sjön, Där jag fiskar är det grymt mycket sten på botten. Hur ska jag lura dom då när jag inte kan skicka ner jiggen till botten och rycka den upp och ner? Tips på tekniker och annat som hjälper

Tacksam för svar

Bottenmeta med löja kanske?, Fast det kanske är lika stor risk att fastna ändå, tänkte mest att det ligger lite mer stilla än jiggen.. Eller så låter du aldrig jiggen sjunka helt till botten, ryck den lite innan du tror att den "landar". Även om dom ligger och trycker på botten så kan dom nog bli lite sugna ändå..

Kommentera

Texas-rig är grymt bra för såna lägen där man vanligtvis bara fastnar!

Det är helt enkelt en fluocarbontafs med ett glidande blyhagel, glaspärla, gummipärla och offset krok. Krokspetsen gömmer du i själva jiggen (man krokar ovanligt bra trots det, kanske för att fisken inte hinner känna nåt vasst och spotta?). Googla eller kolla youtube för mer detaljer på hur riggen ser ut. Bullet blyhagel och glaspärlor finns bara på ribatex.se vad jag vet, men vanliga runda darts blyhagel och glaspärlor från vilken hobbybutik som helst funkar lika bra. Se bara till att ha en bra offset krok typ Gamakatsu. Storlek 2 är mest mångsidig för beten i abborrsize.

Mina favoritjiggar för metoden är SG Sandeel Slug 10 cm, Bassassassin Crawdad och Lunker City Fin-S 10 cm
      Instagram: Zenfisherman

Kommentera

pimpel?

Kommentera

Ursprungligen postat av Alex-X Visa inlägg
          Bottenmeta med löja kanske?, Fast det kanske är lika stor risk att fastna ändå, tänkte mest att det ligger lite mer stilla än jiggen.. Eller så låter du aldrig jiggen sjunka helt till botten, ryck den lite innan du tror att den "landar". Även om dom ligger och trycker på botten så kan dom nog bli lite sugna ändå..
          Mete med löja ska jag prova någon gång framöver

Kommentera

Ursprungligen postat av Motorgoat Visa inlägg
            Texas-rig är grymt bra för såna lägen där man vanligtvis bara fastnar!

Det är helt enkelt en fluocarbontafs med ett glidande blyhagel, glaspärla, gummipärla och offset krok. Krokspetsen gömmer du i själva jiggen (man krokar ovanligt bra trots det, kanske för att fisken inte hinner känna nåt vasst och spotta?). Googla eller kolla youtube för mer detaljer på hur riggen ser ut. Bullet blyhagel och glaspärlor finns bara på ribatex.se vad jag vet, men vanliga runda darts blyhagel och glaspärlor från vilken hobbybutik som helst funkar lika bra. Se bara till att ha en bra offset krok typ Gamakatsu. Storlek 2 är mest mångsidig för beten i abborrsize.

Mina favoritjiggar för metoden är SG Sandeel Slug 10 cm, Bassassassin Crawdad och Lunker City Fin-S 10 cm
            detta lät jävligt intersant, aldrig hört talats om det är så tråkigt att sätta bort en massa jiggarså blir nog att googla upp det och prova framöver tack för svaret detta kan nog hjälpa mig mycket

Kommentera

Ursprungligen postat av dennis Visa inlägg
              pimpel?
              det har jag faktiskt aldrig tänkt på att man kan göra, men det fungerar ju lika bra från båt som på isen detta ska jag köra någon gång tack för tipset

Kommentera

Ursprungligen postat av dennis Visa inlägg
                pimpel?
                Klockrent ju, jag är för frusen för att fiska vintertid så den tanken slog mig aldrig.. Men det lär funka!

Kommentera

Texas- och carolinariggen var, som jag förstått det, ursprungligen tänkt till jiggkroppar i form av maskar.
                  Väldigt effektivt på abborre.

Texas rig: https://www.google.se/search?q=texas...w=1280&bih=647

Carolina rig: https://www.google.se/search?q=texas...+worm&tbm=isch
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-08-26, 11:41.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 846 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B