Lite frågor om jiggfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite frågor om jiggfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lite frågor om jiggfiske

Hej på er!

Jag är ny på jiggfisket och har precis lärt mig hur det fungerar, men jag har ändå några frågor...

Om en fiskar i vatten med kuperad botten... Ska jiggen ändå alltid gå utmed botten? Jag menar. Ibland står jag och fiskar vid en brygga där det rasar ner från 0 - 20 meter på ett ungefär. Vad ska jag använda för teknik med jiggen i dom fallen?

Och när en ligger med båten i en vik och det är 0-3 meter och ganska mkt växlighet... Ska en undvika jiggen då, och köra annat som passar bättre (vadå i så fall?)

Och slutligen; Är det okej att köra jiggtekniken även om den inte går mot botten? Säg att kör jiggen vid 5 meter när det är 10m djupt!

/ O

Ursprungligen postat av oskars Visa inlägg
    Hej på er!

Jag är ny på jiggfisket och har precis lärt mig hur det fungerar, men jag har ändå några frågor...

Om en fiskar i vatten med kuperad botten... Ska jiggen ändå alltid gå utmed botten? Jag menar. Ibland står jag och fiskar vid en brygga där det rasar ner från 0 - 20 meter på ett ungefär. Vad ska jag använda för teknik med jiggen i dom fallen?

Och när en ligger med båten i en vik och det är 0-3 meter och ganska mkt växlighet... Ska en undvika jiggen då, och köra annat som passar bättre (vadå i så fall?)

Och slutligen; Är det okej att köra jiggtekniken även om den inte går mot botten? Säg att kör jiggen vid 5 meter när det är 10m djupt!

/ O
    Du behöver absolut inte fiska den utmed bottnen hela tiden. Det beror på fisk och situation var du "bör" fiska jiggen.

Jigg kan passa bättre än t.ex. vobbler och skeddrag m.m. vid växtlighet då om du använder endast en enkelkrok undviker att fastna i all skit lite mer än annars. Men att jigga den längs botten skulle troligtvis leda till att du fastnar i alla fall vid mycket växtlighet. Veva bara hem den med lite spinnstopp så dröjer det nog inte länge innan gäddan presenterar sig!
    - Fiske-Feber

Kommentera

Väldigt intressant! Tack!

Det känns som att jiggen är det betet som är mest flexibelt och allround?

Kommentera

Själv brukar jag börja nere på botten, verkar det dött så testar jag att fiska i mellanvattnet, utifall dom står där.. Fiskar mest abborre och då brukar det vara vid botten som gäller oftast. Dom få gånger jag fiskat gädda (svärmor lade in en beställning på en matgädda i somras) så vevade jag bara in dom helt normalt med lite vevstopp. Och det spelade ingen roll att första gäddan tog svansen på jiggen, dom andra 2 högg ändå..

Annars är det väl som med allt annat.. Testa! Fastnar du på botten kan det vara ide att köra den grundare, får du inget hugg testar du ett annat bete/färg. Det finns inga "regler" som alltid funkar. =)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        23 svar
        3 866 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B