Jigga abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jigga abborre

Hej!
    Nu på sommaren så har jag testat att jigga en del abborre, men utan några resultat. Jag har bara fått någon enstaka liten. Det finns väldigt betesfisk i sjön som sprätter överallt på ytan. Är det fel att ha jiggen på botten när betesfisken syns vid ytan? Tekniken som jag kör är att släppa ner till botten och sen rycka/veva upp sen ner igen o.s.v.

Jag skulle gärna vilja ha lite tips på vart jag kan finna de lite större abborrarna och hur jag ska bära mig åt.
    Jiggstorlek? Djup? Jiggmodell? tid?

Tack

Nu i augusti när borrarna är så aktiva att det sprätter på ytan är spinnare, popper eller wobbler mer den rätta medicinen!

Visst funkar det att veva en jigg i yt/mellansiktet men det gör inte jobbet lika bra som tidigare nämnda beten. Fördelen med jigg är ju att det är så ruskigt effektivt på fisk på bottnen och priset och riggningsmöjligheter gör att du kan fiska där du annars skulle fastna.

Att hitta dom större är inte alltid lätt, finns det först och främst riktigt stora i sjön där du ska fiska? Bra riktlinjer för om det finns stor borre är om sjön håller gott om betesfisk/kräftor, klart vatten och är varmt. Här hemma i Vänersborg har jag inte tagit något större än 6 hgs, men har sett borrar på 7-8 hg dödade av fågel intill stranden. Då har jag fiskat vid ställen där löjan samlas som vid bropelare främst och även branter, dagar då det är strömt brukar jag kolla lugna bakvatten osv. I kompisens klubbvatten där vi fångar kilosborrarna fiskar vi uteslutande vid en risvase som ligger ca 4 meter ner ute på sjön

Jiggarna jag kör är 2,5-3 tums shads, främst Akara C3, Relax Kopyto, Berkley Ribshad och SG Canibal. Ibland funkar även något kräftliknande fiskat riktigt sakta som SG 3D crayfish eller twintail-jiggar.

Färgval som funkat har varit naturtroget i klart vatten när solen är framme. Grönt/gult/orange när det är klart vatten och mulet. Cola/motorolja/rött på kvällen i klart vatten. Och sist skrikiga färger i grumligt vatten.

Sen för jiggteknik tycker jag det blir bäst med att göra 2-5 ryckningar med spöt med invevning, varierat tempo och storlek på knyckarna. Sen verkligen låta jiggen sjunka till bottnen i vevstoppen och ibland kan det behöva få ligga där en stund. Bara att variera sig tills man hittar rätta kombinationen för dagen.
    Instagram: Zenfisherman

Kommentera

Tack så mycket! Då är det nog spinnare och wobblers som jag kommer satsa på framöver. När tror du att abborren kommer bli mindre aktiv så att jigg blir hett?

Kommentera

jag personligen har haft dåligt resultat på jigg dom senaste veckorna.

men spinnare har funkat riktigt jäkla bra. skaffa dig en abu reflex med guld svart sked och en myran wipp så har du allt som behövs.

även rapala scatter lip wobblers har funkat bra. drog en på 1050g senaste turen på en sådan wobbler.

Kommentera

Vad använder ni i huvudsak för teknik med spinnare och wobbler?

Kommentera

Ja har aldrig lyckats få en borre på jigg :/. Men ja kämpar vidare
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ärligt talat så har de där billiga jiggseten från typ ÖB funkat bäst, de lite större och dyrare shadjiggarna osv har aldrig funkat bra för mig på abborre.
              I år är min klara favorit dock en wobbler vid namn rapala UL crank, 3 cm lång i färgen blåsilver och svartsilver har varit riktigt bra under hela dagarna.
              -----------PB's!-----------
              Gädda 8,7 kg
              Harr 0,5 kg
              Abborre 0,8 kg
              Torsk 2,4 kg
              Havsöring 3,5 kg
              Näbbgädda
              Strömming
              Mört
              Skrabb

Kommentera

jiggteknik

Ursprungligen postat av Theorange Visa inlägg
                Vad använder ni i huvudsak för teknik med spinnare och wobbler?
                Veva, låt sjunka till botten, lyft med spöet i en glidande rörelse, håll linan spänd upprepa med olika hastighet tills du hittar vad som funkar för dagen, långsammare när borren är trög, vattnet riktigt kallt.
                För shadjiggar funkar det nog bättre med att bara veva.
                Lycka till!

Kommentera

Tack! Jag var ute idag för att testa min tur med spinnare och lyckades få en fin gädda på 3 kg. Än väldigt liten spinnare och utan taft, kan säga att ja blev chockad.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 858 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B