Utväxling på rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utväxling på rullar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utväxling på rullar?

Har länge suttit och funderat på när och hur utväxlingen har betydelse på en rulle.

Vilken utväxling gillar du till vilken typ av fiske, bete, plats, vatten etc och varför med Multi, LP eller Haspel?

Allt är intressant att veta i den här pryldjungeln vi uppgraderar oss i

Har rätt stor betydelse, beroende på fisketeknik/fiskesätt. Ex. föredrar jag hög utväxling vid jiggfiske vilket underlättar "trixandet och joxandet" av jiggens gång. Ett annat exempel på fördel med hög utväxling är hö-fiske vid kusten då betet ska in relativt snabbt över grunda bottnar. Gäller det spinnfiske en tidig vår med stora beten föredrar jag lite lägre utväxling (4,7 eller 5,3). Dels får man ned tempot, dels är det bekvämare att ta in ett större bete med lägre utväxling, man får helt enkelt mer kraft.

Sen ska man inte alltid stirra sig blind på utväxlingen, utan snarare kolla hur mycket lina som tas in per vevtag. En rulle med stor diameter på spolen och lägre utväxling kan ta in mer lina än en med högre utväxling och mindre spoldiameter...

Kommentera

En högutväxlad rulle är såklart bra om man vill fiska snabbt. En lågutväxlad när man vill fiska långsamt.
      Jag fiskar nästan alltid lågutväxlat för att rullarna håller längre med lite tyngre beten.

Kommentera

Helt rätt Totte, en allt för högutväxlad historia i kombination med ex. riktigt feta spinnare är sällan en bra kombination i längden. Dels blir det tyngre att veva in, dels högre påfrestning på drev..

Kommentera

Har både haspel- o multirullar med högre o lägre utväxling men i min bok har inte utväxlingen på rullen så stor betydelse.....tempot på vevhanden är viktigare...

Vill man att betet skall gå lite fortare.....veva fortare.....vill man att det skall gå långsamt...veva saktare...

Sen förstår jag de som ser en viss fördel att ha en högre utväxlad vid havsfiske på stora djup..

/S
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Det mesta har redan nämnts när det kommer till det teoretiska.

Jag metar ju mest och tittar mest på antal cm/vevtag som rullen tar in. Feedermetar jag långt ut med många omkast så föredrar jag haspelrullar som tar in 75-95 cm/vevtag. MEN, som också antyddes innan, kan en mindre rulle med hög utväxling fixa detta. Till karp har jag en större rulle (med större spole) med lägre utväxling som tar in lika mycket lina men som ger mer kraft vid invevningen.

Visst har utväxling betydelse men man måste titta till helheten. En liten lågprofilare med hög utväxling kan ju få en jigg att dansa i väldig fart. Men med en gädda på +10 kg i andra änden av linan kan det bli lite körigt.

Många uppgraderar sina multirullar med en lång powerhandle - t.ex. när de pilkar torsk. Då slipper man att gå upp i rullstorlek och slita ut sin axel.
            Edit: En powerhandle bidrar till att man får större kraft vid invevning. Själva rullens utväxling ändras ju inte men i praktiken får man "lägre utväxling". Man drar in mindre lina per vevtag men med större kraft kan det i praktiken bli så att man drar in mer lina på kortare tid.

Sedan kan jag inte tänka mig att fiska poppers och ytbeten utan hög utväxling. Likaså jerkbait (vilket jag själv inte sysslar med). Så den högre utväxlingen är även viktig vid fiskesätt som kräver att man snabbt tar in slacklina.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-08-13, 09:46.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Det mesta har redan nämnts när det kommer till det teoretiska.

Jag metar ju mest och tittar mest på antal cm/vevtag som rullen tar in. Feedermetar jag långt ut med många omkast så föredrar jag haspelrullar som tar in 75-95 cm/vevtag. MEN, som också antyddes innan, kan en mindre rulle med hög utväxling fixa detta. Till karp har jag en större rulle (med större spole) med lägre utväxling som tar in lika mycket lina men som ger mer kraft vid invevningen.

Visst har utväxling betydelse men man måste titta till helheten. En liten lågprofilare med hög utväxling kan ju få en jigg att dansa i väldig fart. Men med en gädda på +10 kg i andra änden av linan kan det bli lite körigt.

Många uppgraderar sina multirullar med en lång powerhandle - t.ex. när de pilkar torsk. Då slipper man att gå upp i rullstorlek och slita ut sin axel. En powerhandle bidrar till att man får större kraft vid invevning och dessutom drar in mer lina per vevtag. Själva rullens utväxling ändras ju inte men i praktiken får man "högre utväxling".

Sedan kan jag inte tänka mig att fiska poppers och ytbeten utan hög utväxling. Likaså jerkbait (vilket jag själv inte sysslar med). Så den högre utväxlingen är även viktig vid fiskesätt som kräver att man snabbt tar in slacklina.
              För att vara lite petig så innebär ett powerhandle ungefär samma sak som att man får "lägre utväxling"..inte högre. Du får mer kraft och vevar förmodligen inte lika snabbt som med en vev med kortare slaglängd. =)

Kommentera

Hippo, du har helt rätt - det är inte petigt att påpeka ett kardinalfel. Vet inte hur jag tänkte där... Fick ändra med en edit illa kvickt.
                Men har man en pilk på 500 gram i andra änden så drar man nog in mer lina tidsmässigt sett med en powerhandle...
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                  Sen förstår jag de som ser en viss fördel att ha en högre utväxlad vid havsfiske på stora djup..
                  Mmmmm... ända tills du får något riktigt tungt och starkt på kroken. Det är väl därför de uppfann tvåväxlade rullar för just havsfiske.

Annars är min uppfattning att de flesta (nu snackar vi spinn/haspelfiske) oftast vevar hem sina beten alldeles för snabbt och har de dessutom lyckats köpa en högutväxlad rulle så går det ju ännu snabbare. Dagens rullar är generellt högutväxlade jämfört med vad som var vanligt för några decennier sedan. Jag antar att det mest beror på att marknadsföringsavdelningarna gillar uttryck som "High Speed" men om det är så himla bra i alla lägen ute vid vattnen är en annan femma.

Kommentera

Så sant Lausvik, ja det är en trend att ha den "snabbaste rullen" i sortimentet. Bra ibland men inte alltid.. Själv har jag en tendens att alltid veva rätt fort (ngt med muskeminnet), då kan det vara bra att ta en lågutväxlad historia till sin hjälp när det inte ska vara fart på betet..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 813 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B