Utväxling på rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utväxling på rullar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    4,6:1...5,4:1...6,4:1.......Hur stor skillnad kan det vara?

På våren brukar jag köra lättjerk (Westin Jerk, Salmo Sliders å sånt) med min Revo STX som har en utväxling på 7,1:1 eller nå't sånt.....drar veven mellan tummen å pekfingret ett kvarts var...väntar några sekunder....ett kvarts varv till......väntar.....ett kvarts varv osv......och när gäddan hugger har jag inte märkt att det skulle vara nämnvärt trögare att drilla hem den än med nån av de lägre utväxlade rullarna jag har....

Att det skulle vara jobbigt att drilla fisk med den har jag heller inte märkt....har väl inte dragit några jättar med rullen men fiskar i 7-kilosklassen har inte vållat de minsta bekymmer.

Sportfiskare är ett lättlurat släkte och ju fler features du kan klämma in ju mer kan du differentiera dina produkter och desto fler rullar o trimkitt får du sälja....

Men det är klart har man bara ett vevtempo i kroppen som det låter som att vissa tycks ha....då kanske det måste till tekniska lösningar.....

/S
    Hmm men när du jerkar med din 7,1a så vevar du i praktiken bara in löslina och när du drillar så gör ju spöt o slirbromsen jobbet.. Prova att köra samma rulle med en Double Cowgirl eller annan fetspinnare =)

Kommentera

Ett litet räkneexempel visar:

Om du väljer en Amba C4 istället för en C3:a så får du en utväxling på 6,3:1 i stället för 5,3:1...en stor (enorm?) skillnad enligt vissa....

Vill du få betet att gå med samma hastighet som C3:an när du fiskar med C4:an så får du nöja dig med att ta 0,87 vevtag istället för ett helt......eller omvänt....om du kör med C3:an och vill hålla jämn speed med den högre utväxlade rullen så måste du öka tempot så att du tar 1,15 vevtag när kompisen tar ett med sin C4:a.....

Hmm.....inga astronomiska skillnader if u ask me....

/S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
        Hmm men när du jerkar med din 7,1a så vevar du i praktiken bara in löslina och när du drillar så gör ju spöt o slirbromsen jobbet.. Prova att köra samma rulle med en Double Cowgirl eller annan fetspinnare =)
        Du har säkert nån poäng.....har aldrig testat Dubble Cowgirl .....låter motsträvigt......men kört med MG Spinnerbait en hel del och det är iaf nemas problemas...

/S
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Du har säkert nån poäng.....har aldrig testat Dubble Cowgirl .....låter motsträvigt......men kört med MG Spinnerbait en hel del och det är iaf nemas problemas...

/S
          Cowgirlen var kanske ett exempel i överdrift. Men personligen tycker jag att det är ganska så stor skillnad mellan exempelvis en Rocket med 4,7 utväxling samt en motsvarande med 6,3 om man ska fiska bekvämt med ett bete som gör mycket motstånd.

Kommentera

4,6:1...5,4:1...6,4:1.......Hur stor skillnad kan det vara?
            Nu är jag haspelfiskare och det kan handla om 2,5 meter på 10 vevtag i extrema fall!
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Så egentligen är inte utväxlingen så viktig utan det är linupptaget man är efter?

Kommentera

Ursprungligen postat av trigger Visa inlägg
                Så egentligen är inte utväxlingen så viktig utan det är linupptaget man är efter?
                Beror lite på, linupptag eller vilken kraft man vill ha i invevningen..

Kommentera

Jag har 2st rullar som ligger strax över 6:1 i utväxling o har inget o klaga på mer än att spinnare är tungjobbade. Mellan 5:1 o 6:1 är ganska lagom tycker jag.
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Har aldrig brytt mig om utväxlingen, ser hur fort betet rör sig när jag fiskar med rullen och anpassar hastigheten på invevningen efter mitt eget tycke, om man kör djuphavsfiske så känns ju dock högutväxlad smart men det är inget jag pysslar med.
                    Köpte dock precis en rulle med 7.1:1, får se hur det känns.
                    -----------PB's!-----------
                    Gädda 8,7 kg
                    Harr 0,5 kg
                    Abborre 0,8 kg
                    Torsk 2,4 kg
                    Havsöring 3,5 kg
                    Näbbgädda
                    Strömming
                    Mört
                    Skrabb

Kommentera

När jag fick min 5000 sprint med 1:6,3 utväxling -89 fanns det en winch med 1:3,6 utväxling om jag inte minns fel. Det skulle jag vilja ha.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 852 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B