Utväxling på rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utväxling på rullar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Men i utlandet är det inte bara high speed som är mottot - glöm inte cranking power!

Lite OT, men även spön ska ju ha "snabb aktion"...
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Att Abu ännu inte tagit upp en winchmodell med 4:nånting i utväxling är för mig en gåta. Fanns på 90 talet. Nu när gummi är hett borde det komma tycker jag.

Kommentera

Min "Made in West Germany" D.A.M. Quick 2002 har en "high speed gear ratio" på 1:4,25 vilket möjliggör hemtagning av linan med blixtsnabba 60 cm per vevvarv.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
          Att Abu ännu inte tagit upp en winchmodell med 4:nånting i utväxling är för mig en gåta. Fanns på 90 talet. Nu när gummi är hett borde det komma tycker jag.
          Nya Record 60 har 4,7. Finns även drev att beställa från Svängsta i 4,7 som passar i vilken bonn-Rocket som helst.

Kommentera

Just om vårarna skulle fler fiska lågutväxlat. Vet inte hur många gånger man fiskat bort folk för att de står med Toro HS och blir frustrerade över att de inte får fisk. Resultatet brukar oftare än sällan bli att de fiskar ännu fortare med ännu färre hugg till följd...

Som vanligt pratar jag ju bara gädda...

Edit...
            Jag gillar att fiska långsamt. Det har ju hänt att man själv blir utfiskad för att man står och kör heroinfart...
            Senast ändrad av Totte; 2014-08-13, 12:09.

Kommentera

Revo Toro Winch kommer 4,6:1 utväxling

Kommentera

Om vi ska fördjupa oss i historien/nostalgin så var, på haspelsidan, ABU en av "bovarna". De gröna Cardinalerna 33-44-66-77 hade en för tiden mycket hög utväxling. Utan att kolla utan rakt ur mitt sviktande minne har jag för mig att 66:an hade ca 1:5 i utväxling och tog in ca 90 cm lina per vevvarv och naturligtvis så toppade ABU själva detta med de (ännu mer) högväxlade x-modellerna (66x etc). Även om det i Napp&Nytt påstods att detta var idealiskt för havsöringspinn vid kusten så tror jag att dessa fartmonster snarare var tänkta för någon annan marknad. För havsöringfiske dög den vanliga 66:an alldeles utmärkt. 66x är, för övrigt, påtagligt trögvevad och faktiskt inte så kul för vevarmen om det handlar om långa fiskedagar.

En modern rulle var utväxling jag har svårt att förstå mig på är Penn Sargus som ju, särskilt i 4000-modellen, är rätt populär bland gäddfiskarna. Gissningsvis är den tänkt för helt andra applikationer.

Kommentera

Det som var High Speed förr är Winch idag....:

/S
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Rent allmänt (särskilt när det handlar om haspelrullar) vore det önskvärt med bättre drev än höga utväxlingar (och en himla massa kullager). En gammal gubbe som jag får verkligen anstränga sig för att veva tillräckligt långsamt när jag råkar få en modern rulle i händerna. I muskelminnet sitter, ohjälpligt, vevtempot från min ABU 333 inpräntat.

Kommentera

4,6:1...5,4:1...6,4:1.......Hur stor skillnad kan det vara?

På våren brukar jag köra lättjerk (Westin Jerk, Salmo Sliders å sånt) med min Revo STX som har en utväxling på 7,1:1 eller nå't sånt.....drar veven mellan tummen å pekfingret ett kvarts var...väntar några sekunder....ett kvarts varv till......väntar.....ett kvarts varv osv......och när gäddan hugger har jag inte märkt att det skulle vara nämnvärt trögare att drilla hem den än med nån av de lägre utväxlade rullarna jag har....

Att det skulle vara jobbigt att drilla fisk med den har jag heller inte märkt....har väl inte dragit några jättar med rullen men fiskar i 7-kilosklassen har inte vållat de minsta bekymmer.

Sportfiskare är ett lättlurat släkte och ju fler features du kan klämma in ju mer kan du differentiera dina produkter och desto fler rullar o trimkitt får du sälja....

Men det är klart har man bara ett vevtempo i kroppen som det låter som att vissa tycks ha....då kanske det måste till tekniska lösningar.....

/S
                      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 852 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B