Att hitta dom större pelagiska gösarna ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att hitta dom större pelagiska gösarna ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Att hitta dom större pelagiska gösarna ?

Goddag! Jag har riktat in mig mera på pelagiskt vertikalfiske den senaste tiden nu och tycker det är super roligt! Skulle dock behöva lite hjälp av er , jag är van att fiska gädda och vet vart jag kan hitta dom , även botten gös. Men när det kommer till den lite större pelagiska gösen har jag jätte svårt att lokalisera dom. Jag fiskar i hela mälaren så att bara ge sig ut och leta är ganska svårt , för jag har trots allt varit ute väldigt mycket

Tänkte bara höra med er, låt oss säga att ni kommer till en för er helt ny sjö (en ganska stor med djup från allt mellan 1 meter till 17), och ni har SI och ekolod och sjökort. Vart åker ni och letar pelgaisk gös ?

Jag har letat mycket runt om kring grynnor som som går från 1-2 meter ner till 8-10 meter med ett större djup runt omkring på 13+ men jag finner alltid bara små gös på såna ställen. Att ge sig ut på helt vanligt frivatten utan något närliggande känns jätte svårt då sökområdet blir gigantiskt , Måste finnas något som dom föredrar att stå nära ?

Detta är självklart jätte olika från sjö till sjö men det kanske finns något generellt tips ?

pelagiskt fiske betyder ju just fiske i de fria vattenmassorna....sedan att det är jättesvårt ändrar ju inte detta faktum...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
      pelagiskt fiske betyder ju just fiske i de fria vattenmassorna....sedan att det är jättesvårt ändrar ju inte detta faktum...
      Jag vet , tänkte bara kolla om folk har något tips , Mälaren är ganska stor och det finns ju inte fisk överallt i frivattnet så jag tänkte om det finns något man kan titta efter där dom föredrar att stå så som ett visst djup tex. Vet att det kan skilja jätte mycket från sjö till sjö men kul att höra ändå hur det fungerar i olika sjöar. Skulle också vara roligt att få höra hur folk skulle fiska i en helt ny ganska stor sjö

Kommentera

Ganska grön på det fisket men jag skulle nog köra på SI
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Nu fiskar jag inte gös pelagiskt men gädda. Tycker själv att en plotter är stor hjälp om man ska försöka söka av ett nytt vatten. Logga alltså körningen på plottern. Ofta tycker man att man har kolla på vart man kört etc något som sällan stämmer så noga med verklighet. Går då även att vara mer systematisk på sökandet. Även att göra anteckningar för varje pass.

Beroende på hur vattnet ser ut hade jag börja att söka av kanter även om dom är djupare eller runt stora djuphålor. Gärna i lite högre fart så du hinner att söka lite mer område. Markera varje stort eko på plottern och se om du senare börja hitta nån mönster i var du fått stora eko.

Underskatta aldrig frivattnet. Jag har flera gånger hitta stora mängder betesfisk mitt ute i fjärdar där det itne finns nån given förklaring. Men av nån anledning så står dom där flera gånger. Finns det mat så kommer det ofta också större fisk runt om. På samma sätt så har jag flera platser som enligt mig själv är perfekta men som aldrig ger fisk.

Så sök och försök få så mycket info du kan om platsen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
            Ganska grön på det fisket men jag skulle nog köra på SI
            Jag har SI

Ursprungligen postat av Vert Visa inlägg
            Nu fiskar jag inte gös pelagiskt men gädda. Tycker själv att en plotter är stor hjälp om man ska försöka söka av ett nytt vatten. Logga alltså körningen på plottern. Ofta tycker man att man har kolla på vart man kört etc något som sällan stämmer så noga med verklighet. Går då även att vara mer systematisk på sökandet. Även att göra anteckningar för varje pass.

Beroende på hur vattnet ser ut hade jag börja att söka av kanter även om dom är djupare eller runt stora djuphålor. Gärna i lite högre fart så du hinner att söka lite mer område. Markera varje stort eko på plottern och se om du senare börja hitta nån mönster i var du fått stora eko.

Underskatta aldrig frivattnet. Jag har flera gånger hitta stora mängder betesfisk mitt ute i fjärdar där det itne finns nån given förklaring. Men av nån anledning så står dom där flera gånger. Finns det mat så kommer det ofta också större fisk runt om. På samma sätt så har jag flera platser som enligt mig själv är perfekta men som aldrig ger fisk.

Så sök och försök få så mycket info du kan om platsen.
            Tack, mycket bra svar! Jag ska börja markera varje eko som du sa på plottern. Mycket sant det du säger om att fisken inte alltid står där man tror och den ibland står där man inte tror , Jag börjar helt enkelt att vidga vyerna lite!

Kommentera

Att leta gös på större vatten som Mälaren kan vara frustrerande. Men, leta kring de djupaste hålorna och koncentrera ditt fiske dit. Ett annat säkert kort är att kolla var trollingbåtarna kör. Fisken på Mälaren står i regel väldigt djupt utom när dom jagar. Det gör det hela ännu svårare då ställen som kan vara bra ändå kan uppfattas som helt göstomma eftersom fisken parkerat/ hänger på djup från 15 meter och nedåt för att bara under korta perioder komma upp för att jaga. Så, ge alla ställen du hittar flera chanser, rätt som det är stämmer det Min bästa svit från ett nästan göstomt Mälaren var 15 gösar över fem kilo på tre dagar på raken med en toppfisk på 7450 gram, ett högtryck fick dom superaktiva under några dagar. Före dessa dagar hade jag flera bompass och även efter detta SI är verkligen bra när du letar fisk, speciellt på så stora ytor som i Mälaren. Click image for larger version

Name:	gos.jpg
Views:	1
Size:	164,3 KB
ID:	1775023
              "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
              "Keep it simple"

//Jan O
              www.fisheco.se
              www.brofiske.net
              www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg
                Att leta gös på större vatten som Mälaren kan vara frustrerande. Men, leta kring de djupaste hålorna och koncentrera ditt fiske dit. Ett annat säkert kort är att kolla var trollingbåtarna kör. Fisken på Mälaren står i regel väldigt djupt utom när dom jagar. Det gör det hela ännu svårare då ställen som kan vara bra ändå kan uppfattas som helt göstomma eftersom fisken parkerat/ hänger på djup från 15 meter och nedåt för att bara under korta perioder komma upp för att jaga. Så, ge alla ställen du hittar flera chanser, rätt som det är stämmer det Min bästa svit från ett nästan göstomt Mälaren var 15 gösar över fem kilo på tre dagar på raken med en toppfisk på 7450 gram, ett högtryck fick dom superaktiva under några dagar. Före dessa dagar hade jag flera bompass och även efter detta SI är verkligen bra när du letar fisk, speciellt på så stora ytor som i Mälaren. [ATTACH=CONFIG]70915[/ATTACH]
                Okej tack jag ska ge mig ut på jakt på djupare partier, jag har totalt ignorerat partier djupare än 12 meter för jag inte trott dom står där men jag har fel märker jag

Kommentera

har lagt ner många många timmar på prickyskytte nu utan resultat och har dragit slutsatsen att jag måste leta på fel ställen. Med frivatten menas vatten som inte ligger nära varken land eller grynnor osv eller hur?

När jag åker nära öar och grynnor hittar jag mest små ekon, 1 kilos gösar som bäst, och nästan alla längs botten. Ute på frivattnet , typ fjärdar är det ofta så djupt , typ över 13 meter. Ställer sig gösen verkligen på sådanna ställen? typ mitt ute i ingenstans pelagiskt?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle.E Visa inlägg
                    har lagt ner många många timmar på prickyskytte nu utan resultat och har dragit slutsatsen att jag måste leta på fel ställen. Med frivatten menas vatten som inte ligger nära varken land eller grynnor osv eller hur?

När jag åker nära öar och grynnor hittar jag mest små ekon, 1 kilos gösar som bäst, och nästan alla längs botten. Ute på frivattnet , typ fjärdar är det ofta så djupt , typ över 13 meter. Ställer sig gösen verkligen på sådanna ställen? typ mitt ute i ingenstans pelagiskt?
                    Svar: Ja !

Men är det ett stort vatten du är ute på så kan det bli lite av att leta en nål i en höstack.
                    SI måste vara oumbärligt på ett sådant vatten.

Men som alla "proffs" (riktiga och självutnämnda) säger så ska man utgå från vattnets djupaste partier och det gör absolut inget alls om det djupaste partiet ligger i närheten av grundare partier.. Så fisken kan röra sig fritt från djupt till grunt men ändå ha botten skapligt nära hela tiden.

/ HenkeW (självutnämnd, skall tilläggas)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B