Friliggande grynna och vindriktningen - vilket tänk gäller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Friliggande grynna och vindriktningen - vilket tänk gäller?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Friliggande grynna och vindriktningen - vilket tänk gäller?

I Tavelsjön som jag ska fiska i på måndag 4/8 så finns det en friliggande grynna med en del växtlighet där grundflaket är uppskattningsvis en meter djupt, med betydligt större djup runt. Grundflaket är uppskattningsvis c:a 50x60 meter. Det kommer vara vind från syd som legat på sen idag enligt smhi:s prognos.

När man fiskar i förhållande till land så har jag fått lära mig att det är lovartssidan(den sida som näringskedjan blåst in mot)som gäller. Men vid en grynna så finns det ju ingen landmassa som blockerar näringskedjans framfart. Så hur ska jag tänka kring vindriktningen vid fiske i anslutning till denna typ av grynna?

Är det fortfarande lovartssidan som bör vara bäst? Eller är det på motsatt sida som fiskarna står i bakhåll och väntar på mat som driver förbi grynnan(där jag dessutom får längre kast tack vare medvinden)? Eller är det rentav någon del av grundflaket som jag ska fokusera på?(värt att veta är att vattnet bör vara rätt så varmt med tanke på årstiden och inte minst den värmebölja som härjat dessa trakter i drygt en vecka). De arter som är aktuella är Abborre och Gädda.

Tack på förhand. Hej.
    All you need is Lubb.

Det står nog absolut fisk på grundet! Jag har mer och mer (sen jag skaffade I-pilot) börjat fiska längre ut ifrån grunden än tidigare. Det står ofta (lite större) fisk i direkt anslutning till grund. En varm solig dag eller efter en kallfront kliver fisken ibland av strukturen och står en bit ner i mellanvattnet.

Generellt sett är min erfarenhet att det står mest fisk på lovartsidan av grundet men det är absolut inte alltid så. Jobba av grundet successivt och börja en bit utanför. Finns det bara ett grund i sjön finns det stora chanser för att det står bra fisk där. En sån stor yta skulle jag lägga ett par timmar på... Så man hittar fläcken =)

Har man elmotor/ipilot kan man fiska grundet från läsidan. Jag får för mig att fisken står vända mot vinden (så länge det inte innebär att de står med solen i ögonen) och hellre tar ett byte som kommer från "rätt håll" än ett som går mot vinden. Tog 5 på 5 kast här senast på just den metoden så det kan vara värt att så och kasta i motvind...

Kommentera

Jag brukar lägga första ankringen så långt ifrån att jag inte når naten. Då vet jag att jag förmodligen inte åkt över bra fisk som stod på lovartsidan utanför grundet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
        I Tavelsjön som jag ska fiska i på måndag 4/8 så finns det en friliggande grynna med en del växtlighet där grundflaket är uppskattningsvis en meter djupt, med betydligt större djup runt. Grundflaket är uppskattningsvis c:a 50x60 meter. Det kommer vara vind från syd som legat på sen idag enligt smhi:s prognos.

När man fiskar i förhållande till land så har jag fått lära mig att det är lovartssidan(den sida som näringskedjan blåst in mot)som gäller. Men vid en grynna så finns det ju ingen landmassa som blockerar näringskedjans framfart. Så hur ska jag tänka kring vindriktningen vid fiske i anslutning till denna typ av grynna?

Är det fortfarande lovartssidan som bör vara bäst? Eller är det på motsatt sida som fiskarna står i bakhåll och väntar på mat som driver förbi grynnan(där jag dessutom får längre kast tack vare medvinden)? Eller är det rentav någon del av grundflaket som jag ska fokusera på?(värt att veta är att vattnet bör vara rätt så varmt med tanke på årstiden och inte minst den värmebölja som härjat dessa trakter i drygt en vecka). De arter som är aktuella är Abborre och Gädda.

Tack på förhand. Hej.
        Hej Tomas Westerström;

Det finns vissa huvudregler att följa som nästan alltid leder till bättre fångstresultat ...
        När vattnet är sommarvarmt uppehåller sig både rovfisk och bytesfisk utmed eller utanför uddar och lovartsidan av stränder och större grynnor. Ankra därför båten på lovartsidan utanför och inom lagom kasthåll till grynnan. Förflytta dig sedan ett 30-tal meter utmed eller utåt från grynnan så att du kan överlappa tidigare kast från ett nytt håll, men fortfarande på lovartsidan av grynnan....

När det blir kallt på hösten och vattentemperaturen sjunker under +5 gr.C söker sig fisken till lugnare vatten och då ofta mot läsidorna....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        23 svar
        3 777 visningar
        1 gilla