Slaklina vid jiggfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slaklina vid jiggfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Teknik överträffar allt...
    Även om man fiskar på fel ställe ?

Kommentera

Tjääna
      Att jigga utan att få slaklina är nog omöjligt. Varje gång jiggen slår i botten blir det lite "slaklina", det gäller att hela tiden jobba med veven och spöet för att eliminera slaklinan som uppstår. Som en del säger så är ett ett finger på spolen precis innan jiggen landar att föredra. Som en del också säger så är vevtekniken ett bra sätt för att minska linslacket. Alltså man kastar ut håller spöt stilla, låter det peka nedåt och låter iiggen sjunka till botten, sen vevar man ett par varv och låter den sjunka till botten igen. Tänk på att variera antalet varv som vevas in.
      Denna teknik är den som gett flest abborrar nu under sommaren.
      Lite slaklina får man alltid, det hör liksom till själva jiggfisket.
      På dom igen
      Bb
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Det här med lindimensionens betydelse tycker jag är överdriven. Ok om man fiskar på 10-12 meter, då skär linan bättre i mindre dimension samt lyfter inte jiggen lika lätt i vattnet. Jag kör med 0,19mm Power Pro på min multirulle vilket funkar bra, men jag fiskar inte djupare än 7 meter. Däremot vill jag lite OT lägga in vikten av en vettig tafs. I förrgår jiggande jag med vanlig plastöverdragen Wire 20LB som jag smälter ihop. Klev på en gädda runt 7 kilo, och då köra med till exempel 0,45 Fluorocarbon hade garanterat lett till att gäddan klippt tafsen. Finns det gädda där det fiskas är det oansvarigt att köra klen tafs, och inte fan skyggar fisken så lätt som alla vill tro. Har en bekant som är kung på HÖ fisket, och han fick flera öringar med wolframtafs i änden.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
          Det här med lindimensionens betydelse tycker jag är överdriven. Ok om man fiskar på 10-12 meter, då skär linan bättre i mindre dimension samt lyfter inte jiggen lika lätt i vattnet.
          Tror mest folk kör tunn dimension på linan för att få iväg jiggarna... De gör i alla fall jag, sen märker jag en sjuk stor skillnad på 0.17 å 0.12 lina. Kör bara på runt 2-3m djupt.

Men skillanden på att kasta iväg en 5g jiggskalle på 0.17 å 0.12 är sjuk... För att få iväg den en bit som ens är lönt att jigga på med 0.17 får jag nästan ta i så jag skiter ner mig. Vilket blir jobbigt i längden, med 0.12 behöver jag nästan inte ens veva med spöet, jiggen flyger nästan ut av sig själv... haha

Edit: Ska även lägga till att jag oftast jiggar i åar, där de är störmt med 5g jigg skallar för.... De har funkat bäst helt enkelt!
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          3 785 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B