Slaklina vid jiggfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slaklina vid jiggfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Eftersom jag fiskar med multi bromsar jag alltid på slutet, men jag vill ju fiska så lång sträcka som möjligt så jag låser inte spolen innan jiggen nått botten. Därför kör jag ner spöspetsen medan linan löper ut vid sidvind. Och det blir ändå linbåge om det blåser från sidan. Precis som de blir om du håller upp spötoppen vid sidvind. Men det betyder inte att linan inte är sträckt...

Kommentera

Tycker jiggning över lag är stökigt.

Kast osv är ok, man kan lyfta vindböjen så den rätar ut sig efter kastet typ.
      Men vad gäller metodens fördel vette fan..

Jag gillar det, men har i princip aldrig fått nåt vidare med fisk på det.
      Åratal med jiggande mer eller mindre seriöst har aldrig genererat nåt vidare abborrbonanza.
      Nån enstaka ströabborre här och där.
      Nu är jag tillbaka i skiten igen och börjar sakta men säkert köpa på mig verkningslösa relaxjiggar, och massor med skallar som antingen har för stor krok, eller för liten vikt...
      Körde hyfsat seriöst i ett par timmar idag, allt i från grunt >3m och även stengrund >12-14m. Lämnade i bland botten och fiskade igenom vattenmassorna.
      Fuskade lite med lodet då och då och kollade runt o såg en del aktivitet. Men inte ett pill..
      Jag antar att det är bra i vissa vatten där det finns gott om dom på specifika ställen eller nåt.
      Eller så är jag helt enkelt en klant.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Uffe5 Visa inlägg
        Har alltid haft problem med slaklina vid jiggfiske, spelar ingen roll hur jag kastar, spöföring eller hur jag tar hem betet.
        Blir alltid lite slak lina så jag inte får någon direktkontakt med jiggen. Vad kan detta bero på? Hur fixar jag detta?
        Hej Ulf Vik;

Slacklina uppstår ofta när du har alltför grov jiglina, håller spötoppen för högt och speciellt vid kraftig vind ....

Om du går ner i lingrovlek och använder 0,15 mm dyneema- eller spectralina som exempelvis Fireline eller PowerPro har du nästan alltid direktkontakt med jiggen vid ditt eget jigfiske. Korta, korta handledsryck uppåt eller åt sidan och alltid med spötoppen nära vattenytan samt med blicken hela tiden koncentrerad på linan mellan spötopp och vattenyta förbättrar dina fångstresultat och gör att du snabbt blir jigexpert och lär dig vad som händer med jiggen där nere i djupet nära botten....

En svart eller mossgrön jiglina är svår att se i mörker eller vid mulet och regnigt väder. En fluorgul eller orange jiglina syns bättre i alla väder. Svärta den gula linan med svart spritpenna de två metrarna närmast jiggen så skyggar färre Abborrar och Gösar....

Med lite träning kan du arbeta fram dina egna rörelsemönster hos din jig så att jiggen kryper, darrar, småstudsar, hoppar eller svävar fram direkt i fiskens huggzon...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
          Tycker jiggning över lag är stökigt.

Kast osv är ok, man kan lyfta vindböjen så den rätar ut sig efter kastet typ.
          Men vad gäller metodens fördel vette fan..

Jag gillar det, men har i princip aldrig fått nåt vidare med fisk på det.
          Åratal med jiggande mer eller mindre seriöst har aldrig genererat nåt vidare abborrbonanza.
          Nån enstaka ströabborre här och där.
          Nu är jag tillbaka i skiten igen och börjar sakta men säkert köpa på mig verkningslösa relaxjiggar, och massor med skallar som antingen har för stor krok, eller för liten vikt...
          Körde hyfsat seriöst i ett par timmar idag, allt i från grunt >3m och även stengrund >12-14m. Lämnade i bland botten och fiskade igenom vattenmassorna.
          Fuskade lite med lodet då och då och kollade runt o såg en del aktivitet. Men inte ett pill..
          Jag antar att det är bra i vissa vatten där det finns gott om dom på specifika ställen eller nåt.
          Eller så är jag helt enkelt en klant.
          När man inte får nåt på jigg är det fel på jiggen då eller SBS som gäller .
          Man ska vara ödmjuk som fiskare och lyssna på dom som vart med förr .
          När jag jiggat abborre har jag kört som alla andra 0,12-0,17 fireline tafs nån mjuk eller Flourcarbon.
          Efter några kast tröttnar man och lägger undan skiten .
          Tills en av mina fiskevänner berätta att han efter tips av några finska penionärer gick över till 0,18 0,20 nylon som man knyter direkt i jiggen . Bengt Öste beskriver exakt samma sak i ett avsnitt av visst nappar det är viktigt med tunn lina .

Jag testade första turen hade jag ett 20 tal abborrar mellan 0,4 -1,1 kg i båten .
          Oj var det så här man skulle göra .
          Var ute för 2 veckor då fick jag en abborre på 1,4 .
          Nylon har nackdel att man blir av med lite fler jiggar men det är inte så farligt skillnaden mot 0,10 flät är inte så stor .

/Fredrik

Kommentera

Ja du... Själv kör jag med 0,15 Powerpro med en dryg halvmeter fluorcarbon (Trilene 0,40) som tafs. Och på det ett beteslås i storlek 010. Och det funkar kanon! Har nog mer med tekniken att göra...

Kommentera

Rutin.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                När jag jiggat abborre har jag kört som alla andra 0,12-0,17 fireline tafs nån mjuk eller Flourcarbon.
                Tills en av mina fiskevänner berätta att han efter tips av några finska penionärer gick över till 0,18 0,20 nylon som man knyter direkt i jiggen . Bengt Öste beskriver exakt samma sak i ett avsnitt av visst nappar det är viktigt med tunn lina .

Jag testade första turen hade jag ett 20 tal abborrar mellan 0,4 -1,1 kg i båten .
                Nylon har nackdel att man blir av med lite fler jiggar men det är inte så farligt skillnaden mot 0,10 flät är inte så stor .

/Fredrik
                Klart man måste vara ödmjuk och lyssna på tips, det är ju halva fisket. Men på ödmjuka människor, inga självutnämda självgoda proffs det kan jag inte med. (inte du).
                Jag kör med tunn flätlina och nylon eller flourcarbon sista metrarna. tycker faktiskt jag gjort enligt konstens alla regler. Jag har varit tålmodig och gett det en hel del seriös tid. Men det är svårt.
                Fisk får jag inte i alla fall..
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg

/Fredrik
                  Hej Fredrik "Jerklimpan";

Har du pimplat och jiggat många år med nylonlina på rullen, då får du i det närmaste en chock med flätlina på rullspolen när första Abborren stöter mot eller nafsar i sig jiggen ...

Den största skillnaden mellan spectralina och vanlig nylonlina är att du har direktkontakt med jiggen vid fiske med flätlina, dvs spectra- eller dyneemalina. Gör du ett ultrakort ryck med spötoppen på 2 cm med flätlina på rullen då rycker du samtidigt jiggen minst 2 cm uppåt där nere i djupet....

Spectralinans har en töjning på 1 - 2 %. Nylonlinan har jämförelsevis en töjning på 15 - 25 % och skillnaden mellan nylonlina och flätlina är verkligen orimligt påtagbar vid vertikalt fiske med både pimpel och jig ...

För att uppnå i det närmaste samma resultat med nylonlina måste du rycka spötoppen 10-15 cm uppåt eller i sidled. Med nylonlina på rullen har du därför inte samma direktkontakt med jiggen som vid jigfiske med flätlina. Visst ser du en liten darrning hos nylonlinan när Abborren lyfter, stöter mot eller nafsar på jiggen, men du känner inte hur Abborren tar jiggen lika hårt och distinkt vid fiske med nylonlina som när du jiggar med flätlina....

Å andra sidan har nylonlinan andra påtagbara fördelar i jämförelse med flätlinan. Nylonlinan är i det närmaste tio gånger billigare i inköp än flätlinan. Därför har du råd att byta nylonlina oftare och råd att köpa bulkspolar i flera dimensioner. En annan fördel med nylonlinan är att den inte trasslar lika ofta vid kast och vindknutarna blir färre och nylonlinan är lättare att lösa upp trassel hos....

Jigtime!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Fredrik "Jerklimpan";

Har du pimplat och jiggat många år med nylonlina på rullen, då får du i det närmaste en chock med flätlina på rullspolen när första Abborren stöter mot eller nafsar i sig jiggen ...

Den största skillnaden mellan spectralina och vanlig nylonlina är att du har direktkontakt med jiggen vid fiske med flätlina, dvs spectra- eller dyneemalina. Gör du ett ultrakort ryck med spötoppen på 2 cm med flätlina på rullen då rycker du samtidigt jiggen minst 2 cm uppåt där nere i djupet....

Spectralinans har en töjning på 1 - 2 %. Nylonlinan har jämförelsevis en töjning på 15 - 25 % och skillnaden mellan nylonlina och flätlina är verkligen orimligt påtagbar vid vertikalt fiske med både pimpel och jig ...

För att uppnå i det närmaste samma resultat med nylonlina måste du rycka spötoppen 10-15 cm uppåt eller i sidled. Med nylonlina på rullen har du därför inte samma direktkontakt med jiggen som vid jigfiske med flätlina. Visst ser du en liten darrning hos nylonlinan när Abborren lyfter, stöter mot eller nafsar på jiggen, men du känner inte hur Abborren tar jiggen lika hårt och distinkt vid fiske med nylonlina som när du jiggar med flätlina....

Å andra sidan har nylonlinan andra påtagbara fördelar i jämförelse med flätlinan. Nylonlinan är i det närmaste tio gånger billigare i inköp än flätlinan. Därför har du råd att byta nylonlina oftare och råd att köpa bulkspolar i flera dimensioner. En annan fördel med nylonlinan är att den inte trasslar lika ofta vid kast och vindknutarna blir färre och nylonlinan är lättare att lösa upp trassel hos....

Jigtime!

Old Firehand

www.trumman.com
                    Kan hända att jag fiskar för fort och nylon linan dämpar farten på jiggen. Fick tips om att köra 0,10 flätlina med 0.18 flourcarbon. Har dock ingen vettig haspel rulle trött på trasiga lager och vindknutarna

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                      Rutin.
                      Hehe. Varför då? Teknik överträffar allt...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 913 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B