locka gösen till hugg! (pelagiskt vertikalfiske) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

locka gösen till hugg! (pelagiskt vertikalfiske)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• locka gösen till hugg! (pelagiskt vertikalfiske)

Tjenare! Jag är väldigt fascinerad av det pelagiska vertikalfisket och har precis satt igång själv, Kör med ett elite 5x med givaren monterad på sidan av båten.

Jag har varit ute 4 gånger (ca 8 timmar per gång, ca +30timmar aktivt fiske) och allt jag har kammat hem var en jätte liten förvirrad gös som stod längs botten , nästan alla pelagiska fiskar jag släpper på sticker såfort jag släpper ner jiggen/går upp och tittat på betet och dyker sen ner.

Redan när jiggen är påväg ner kan dom sticka och då är den ca 2-3 meter ovanför dom och jag har släppt både långsamt och snabbt. Jag stannar alltid 0.5-1 meter ovanför dom i vanliga fall. Jag har kört med allt från 25-40g huvuden och jag kör med blandade beten , Majoriteten ligger på +19cm men kör även med mindre beten också, Alla möjliga färger har jag provat , naturliga till skrikiga gröna/orange/genomskinligt/glitter. Jag har provat satt på gös trigger doft på jiggarna utan resultat.

när dom stiger sakta har jag provat att bara hållt stilla,vevat upp snabbt , korta små ryckningar , små skakningar i spöt , aggresiva ryckningar utan framgång.

En sak som jag känner kanske kan vara orsaken är att många säger att dom är mindre kinkiga i blåsväder , dom 4 gångerna jag varit ute har det blåst mellan 2-4 sekundmeter, har varit mulet 2 dagar och soligt och varmt 2 dagar. Kan det vara så att jag måste ut i sämre väder? blir dock så mycket svårare att stanna på fisken då så det är medvetet jag åkt ut i lugnare blåst

Men det kan ju å andra sidan inte vara så att om det blåser mindre än typ 8 sekundmeter är det omöjligt att få fisk ? Har ni några ideer vad man kan prova ? Känns som att jag provat nästan allt så det kanske bara är att nöta på men jag ville kolla med er först om det finns något ess i rockärmen man kan dra fram när dom beter sig såhär.

Skitfiske på er!

Som du säger, det är bara att nöta på.
    Varje vatten har sin kod som ska knäckas och det är bara att fortsätta testa olika metoder/jiggar.
    I vissa vatten har gösarna extrema huggperioder och det är i stort sett omöjligt att lura dom till hugg andra tider.
    Men en sak du kan testa är att stoppa jiggen 1,5-2 meter över fisken.
    Jag har själv två olika sjöar när man måste göra så. Kommer jiggen för nära brukar gösarna ändå stiga sakta uppåt och titta på jiggen men de nappar inte. Stannar du istället jiggen högre upp och gör ett par lockryck, brukar gösarna attackera hårdare och nappar oftast även om det inte är alltid.
    Men det ger oftast ett bättre resultat.
    Testa själv och berätta gärna hur det gick.
    //Micke

Kommentera

Kan bara hålla med, nöta nöta nöta.
      O vinden har inte så stor betydelse som många säger, ATT det ska blåsa lite för att gösen ska hugga.
      Jag är ofta ute när det inte blåser ett dugg och det verkar vara bättre då.
      Visserligen kan det kanske ha med att jag inte kan hantera min lilla båt så bra när det blåser lite

En metod som brukar funka för mig är att så fort gösen börjar stiga så börjar jag göra småryck o samtidigt veva sakta uppåt. Det verkar trigga jaktlusten.
      Senast ändrad av Schlangen; 2014-07-05, 18:24.

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
        Som du säger, det är bara att nöta på.
        Varje vatten har sin kod som ska knäckas och det är bara att fortsätta testa olika metoder/jiggar.
        I vissa vatten har gösarna extrema huggperioder och det är i stort sett omöjligt att lura dom till hugg andra tider.
        Men en sak du kan testa är att stoppa jiggen 1,5-2 meter över fisken.
        Jag har själv två olika sjöar när man måste göra så. Kommer jiggen för nära brukar gösarna ändå stiga sakta uppåt och titta på jiggen men de nappar inte. Stannar du istället jiggen högre upp och gör ett par lockryck, brukar gösarna attackera hårdare och nappar oftast även om det inte är alltid.
        Men det ger oftast ett bättre resultat.
        Testa själv och berätta gärna hur det gick.
        //Micke
        Ursprungligen postat av Schlangen Visa inlägg
        Kan bara hålla med, nöta nöta nöta.
        O vinden har inte så stor betydelse som många säger, ATT det ska blåsa lite för att gösen ska hugga.
        Jag är ofta ute när det inte blåser ett dugg och det verkar vara bättre då.
        Visserligen kan det kanske ha med att jag inte kan hantera min lilla båt så bra när det blåser lite

En metod som brukar funka för mig är att så fort gösen börjar stiga så börjar jag göra småryck o samtidigt veva sakta uppåt. Det verkar trigga jaktlusten.

Jag misstänkte nästan att det bara var ut och fortsätta men jag blev så osäker bara när man varit ute flera heldagar och fiskar en för mig helt ny fiskemetod.

En fråga bara, Jag är lite osäker på betena jag använder. Som jag sa har jag en del små jiggar också men majoriteten jag kör med vid det pelagiska fisket är över 19cm (25 tror jag dom största ligger på). Låter det för stort? Tänkte bara större bete större fisk men vill inte skrämma bort dom med för stort bete heller

Kommentera

Kan nog vara en idé att testa även lite mindre jiggar.
          I mina vatten föredrar gösarna något mindre jiggar ibland men detta varierar.
          Tröga dagar brukar jag alltid gå ner i storlek och många gånger kan det få igång dom.
          Fin-S 5,75", Westins TwinTeez 6" och Westins SlimTeez 6" brukar funka bra. Även ål eller ormliknande jiggar kan få fart på dom ibland.
          Men att börja bli desperat efter att bara ha varit ute 4 gånger är alldeles för tidigt
          Kom igen när du satsat hårt en hel säsong!
          //Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
            Kan nog vara en idé att testa även lite mindre jiggar.
            I mina vatten föredrar gösarna något mindre jiggar ibland men detta varierar.
            Tröga dagar brukar jag alltid gå ner i storlek och många gånger kan det få igång dom.
            Fin-S 5,75", Westins TwinTeez 6" och Westins SlimTeez 6" brukar funka bra. Även ål eller ormliknande jiggar kan få fart på dom ibland.
            Men att börja bli desperat efter att bara ha varit ute 4 gånger är alldeles för tidigt
            Kom igen när du satsat hårt en hel säsong!
            //Micke
            Okej jag ska skaffa lite flera mindre jiggar då , hehe jo det kan man väl säga men jag har kört bottenjigg fiske länge och är inte van att komma hem tomhänt Tack för tipset!

Kommentera

e bara å nöta på. mycket som kan spela in i hur gösen beter sig.

i min favorit vertikal sjö så är det super långsamma släpp som gäller och att stanna en bra bit ovanför fisken.

vind å väder spelar inte någon som helst roll (i mitt fall iaf) har fångat pelag gös i stiltje och 30+, hård blåst å kallt. alla väder du kan tänka dig.

Kommentera

Kan också vara så att det inte är Gös. I vissa sjöar så finn stor brax och där är de som fångat dessa istället för gös.

Låter som du har ekolod. Svåra är lära sig vilka ekon som är gös och inte abborre, brax, gädda eller annat.

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
                  e bara å nöta på. mycket som kan spela in i hur gösen beter sig.

i min favorit vertikal sjö så är det super långsamma släpp som gäller och att stanna en bra bit ovanför fisken.

vind å väder spelar inte någon som helst roll (i mitt fall iaf) har fångat pelag gös i stiltje och 30+, hård blåst å kallt. alla väder du kan tänka dig.

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
                  Kan också vara så att det inte är Gös. I vissa sjöar så finn stor brax och där är de som fångat dessa istället för gös.

Låter som du har ekolod. Svåra är lära sig vilka ekon som är gös och inte abborre, brax, gädda eller annat.
                  Okej ja för dom skyggar ofta när jag släpper, kan iofs vara att jag driftar iväg ibland också men har sett att dom sticker neråt även när jag står helt stilla. Okej känns bra att veta att väder kanske inte behöver spela in så jätte hårt då för det är något jag har hört annars och finner det så svårt att stanna på fisken i blåsväder

Och ja det kan nog faktiskt vara så att det många gånger inte är gös, Har svårt att tyda ekolodet (elite 5x) då det beter sig väldigt underligt , det funkar att använda men jag måste ändra inställningar ofta beroende på omständigheterna och därför svårt att lära sig hur just ett eko artar sig på lodet

Detta varierar såklart från sjö till sjö men vart brukar ni leta fisk? Jag fiskar ju i hela mälaren så jag har ju lite att söka av , jag brukar leta efter pelagisk gös runt djupbranter,grynnor och i närheten till öar. Är jag rätt ute tror ni ? Detta är som sagt helt outforskad mark för mig

Tack för era svar!

Kommentera

Men det är ju liksom hela grejjen med att man kör ekolodets inställningar manuellt. Du ska justera det för varje fisketillfälle för att få en sådan klar bild som möjligt.
                    Kör du i endast en sjö så kanske det är lättare att få till inställningarna men du kommer måsta justera även där beroende på årstid, väder/vind, morgon/kväll osv.
                    Så är det med alla lod! (För att få optimal bild)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 782 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B