Grubblar lite inför ett fiskepass som går av stapeln imorgonkväll om det kan vara en idé att trolla med dropshot rigg eller tackel med upphängare med jigg, där blyet får släpa i botten och jiggen går en bit ovanför. Tänker att det kan vara ett vettigt sätt att fiska av långa sträckor nära botten utan att behöva hjälp av ekolod(som jag inte har). Tänker mig att det kanske kan funka på gös och abborre. Nån som testat och har erfarenheter att dela med sig av?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Trolla med dropshot rigg.
Collapse
X
-
Tror det är svårt att få till en bra presentation av betet.
Dels måste du köra extremt långsamt, annars kommer jiggen att trassla sig i linan och dels är det stor risk att fastna hårt i botten eftersom sänket sitter på huvudlinan.
Skulle istället testa ett vanligt bottentackel.
Betet sitter i huvudänden på linan som vanligt. Men en bit framför betet knyter du fast ett trevägslekande. I lekandet fästs en tunnare nylonlina som blyet knyts fast i. Eftersom denna linan är tunnare blir det en knäcklänk ifall blyet skulle fastna och går av. Men du har ändå betet kvar.
En flytande wobbler, typ Bomber 15 eller 16 funkar väldigt bra på gös med det här tacklet.
//Micke
Kommentera
-
Finns ju annars en grej som heter bottom bouncer som är gjorda för det ändamålet. http://www.northlandtackle.com/Categ...in.taf?cat=252
Kommentera
-
Jag kör ett paternostertackel med ca 1 m ned till sänke och ca 2 m ut till en grundgående vobbler. Skit i trevägslekandet, ställer bara till det! Knyt istället på en brott-tafs på 30-50 cm vid sänket, i princip vilken knut som helst fungerar.
Där jag fiska är riktigt bra botten för detta och det har gett mig ett stort antal gösar och abborrar samt någon mindre gädda. Framför allt har jag tagit betydligt mer än polaren som kört normal glindring på andra sidan båten ;-), dock tar han alltid de största :-(.
Visst kostar det några sänken men det är väll max 1 st/tur, oftast 1/två per turer.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mikael Visa inläggJag kör ett paternostertackel med ca 1 m ned till sänke och ca 2 m ut till en grundgående vobbler. Skit i trevägslekandet, ställer bara till det! Knyt istället på en brott-tafs på 30-50 cm vid sänket, i princip vilken knut som helst fungerar.
Där jag fiska är riktigt bra botten för detta och det har gett mig ett stort antal gösar och abborrar samt någon mindre gädda. Framför allt har jag tagit betydligt mer än polaren som kört normal glindring på andra sidan båten ;-), dock tar han alltid de största :-(.
Visst kostar det några sänken men det är väll max 1 st/tur, oftast 1/två per turer.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tre S Visa inläggBetet sitter i huvudänden på linan som vanligt. Men en bit framför betet knyter du fast ett trevägslekande. I lekandet fästs en tunnare nylonlina som blyet knyts fast i. Eftersom denna linan är tunnare blir det en knäcklänk ifall blyet skulle fastna och går av. Men du har ändå betet kvar.
En flytande wobbler, typ Bomber 15 eller 16 funkar väldigt bra på gös med det här tacklet.
//Micke
Några generella tips för 3-way rig fiske efter gös? Fördelarna är rätt så uppenbara, men finns det några potentiella fallgropar att ha i åtanke? Vilken teknik ska man använda sig av? Släppa ner rakt under båten i farten och då och då se till att sänket har bottenkontakt?All you need is Lubb.
Kommentera
-
Efter att ha tävlingsmetat (på amatörnivå) för många år sedan lärde jag mig att de där trevägslekanden och övrigt liknande ska användas så sparsamt som möjligt. Tycker bara dessa skapar onödigt trassel, fungerar faktiskt bättre utan.
Jag körde med lekande närmast vobblern i början men denna togs bort då jag hittat den vobbler jag tror mest på. Märkte då att vobbler fick en betydligt bättre gång då FC-tafsen fästes direkt i vobblern, men det är möjligt att det finns bättre lekanden för ändamålet än vad jag haft tillgång till då.
Ja, grundgående vobbler (1-2 meter) är de som jag kört med, har haft betena ca 10-15 m bakom båten. I mitt huvudsakliga gösvatten (tokgrumligt) har det fungerat bäst med knallgula små vobblers, ca 7 cm. Har kört i ca 0,6 - 1,2 knop och då stuttsar sänket fram på botten, har gissat att detta ljud och omrörande av botten har lockat fisk och att det är därför som den metoden varit effektivare än vanlig glindring. Men det kan också vara så att det skrämt de större exemplaren då polaren tagit dessa på glindring utan sänke. Finns lite mer att utreda...
Orient: Ställer mig i skamvrån och byter omgående till blyfria sänken! Tanken har inte ens slagit mig då jag hittade vikterna i en gammal havsfiskelåda och körde på dessa. Dock är det inga stora mängder som förlorats då fisketurerna än så länge varit relativt få, men det spelar ingen roll...Jag gör om och gör rätt!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 866 visningar
1 gilla