Får inge fisk längre... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får inge fisk längre...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Får inge fisk längre...

Har fiskat som en tok ända sedan slutet på våren och har inte alls fått så mycket gäddor som jag vanligtvis fått åren innan. Visst har jag fått mindre gäddor, men dem har varit så små att man inte kan kalla dem gäddor (skämt och sido). Frustrerande är det och jag börjar fundera på vad som är galet.

Fiskar mest i sjö och små vattendrag, kanaler etc. Förut har jag mer eller mindre bara använt gamla ikoner som större Atom, Toby etc. Numera använder jag nästan uteslutet jerkbaits som jag enligt mitt eget tycke drar hem på ett bra sätt med en bra gång. Men ändå får jag nästan inga fiskar.

Vad krävs för att få tag i dem lite större och framför allt oftare?! Har ni några tips på ett par "måste-ha" beten?

Mina gäddor för året har jag tagit mestadels på Red Reflex samt Reflex Wasp (heter den va?) De har fungerat bra för mig i alla fall.

Nu vet jag inte hur vädret är uppe i Luleå, men hos mig har det varit för varmt i vattnet ett bra tag nu. Jag vet att fiskarna i Mörrumsån håller på att bli tokiga för att vattnet är för varmt och fisken slö och seg som tusan. Kan detta kanske vara en delförklaring i alla fall?

Kommentera

Denna 18grammare gav 14 gäddor på 8 timmars fiske för två veckor sedan. Största vägde 7 kilo, majoriteten 4-5kg.

Kommentera

I många av de mindre eller orörda vatten jag fiskat i tycks gäddan nästan vara rädd för stora moderna beten. Vilket kan framkalla lite irritation de gånger jag endast tagit med mig jerk-utrustningen.

Kommentera

Men ändå får jag nästan inga fiskar.
          Finns det några stora där du fiskar ?

Kommentera

Bomber B15J i färgen BFT(Firetiger) har funkat bra för mig i år. Inte fått några monster på den men finns fisken på plats och den är huggvillig så funkar den. Tycker överlag att Firetiger och annat som går i grönt är bra universalfärger, ljusare nyanser vid klart väder och lite mörkare nyanser vid mulet eller när solen är nere. När jag fiskar efter gädda brukar jag börja med stora beten(wobblers 18cm+), om det inte händer nåt inom rimlig tid går jag successivt ner i storlek. Så, när du fiskar, ta med dig en mångsidig arsenal; jerkbaits, jiggar, wobblers, spinnare och skedar i olika storlekar och färger. Förr eller senare hittar du rätt, förutsatt att fisken inte bara ligger och surar. Om Lulevädret varit ungefär som Umevädret(vi har haft en osedvanlig kall "sommar") eller ännu kallare under juni så borde det ännu inte vara för varmt för bra gäddfiske.
            All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av nilsson761 Visa inlägg
              I många av de mindre eller orörda vatten jag fiskat i tycks gäddan nästan vara rädd för stora moderna beten. Vilket kan framkalla lite irritation de gånger jag endast tagit med mig jerk-utrustningen.
              Är det jerkbait eller en vanlig wobbler?

Kommentera

Har längre inga stora mängder beten, tror det är 5-6 stycken totalt varav 3 är gamla skeddrag. Kör mest på en blå/silver McMy, samt någon pappegojjfärgad jerk/slider och något popperbete. Fiskat mycket i svårterräng, därav massor med beten som flugit av, fastnat osv. Har även en större wobbler från Westin som funkar hyfsat. Som ni ser så behöver jag fler beten..

The Pig finns den i mindre variant? Bara hittat en som väger kring 80gr. Spöt är typat för upp till 40g men jag kör som max med 65gr och det funkar. 80 tror jag blir på knäcken...

Salmo slider, hur bra är dem? Vilken färg?

Ska se om jag hittar någon bomber i stan, bör ju finnas.

Kommentera

Ursprungligen postat av BroderJimmy Visa inlägg
                  Är det jerkbait eller en vanlig wobbler?
                  Båda. Samt diverse andra moderniteter som poppers och stora shad-jiggar ger noll fisk. Men ett litet havsöringsdrag eller reflex-spinnare kan ge bra med gädda i samma vatten.

Jag har ju även upplevt motsatsen i andra vatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av outkaszt Visa inlägg
                    Salmo slider, hur bra är dem? Vilken färg?
                    De är gjorda som om de vore små konstverk. Kanske lite känsliga i "lacken" för gädd-tänder. Kastar nästan till horisonten. Naturliga färger har fungerat för mig. Knyckig simmande gång.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 913 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B