hjälp mej nu med spö ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hjälp mej nu med spö !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hjälp mej nu med spö !

hej på er ! jag kastar bara 7-10 grams drag, vill kunna kasta längre ! (långt ) hur välja ? hur tänka ? tänkte först köpa ett ul-set ? vore det lösningen ? har haft ett 5-20grams spö innan på 210cm,men kommer inte så långt som jag vill ! fan polarn har ett kortare spö än jag kommer ändå 10m längre än mig,kastar typ 30m nu så 10m till vore bra ! tipps ? ja jo gärna BILLIGT okså så ul-set ? eller köpa annat spö till min rulle ?

Du kör redan med tunnaste varianten av fireline eller liknande flätlina?
    http://uniquerods.se/
    Besök gärna min Facebook
    eller min Instagram för mer bilder

Kommentera

Tidigare i livet hade jag nog valt ett "ul-set". Nu hade jag valt ett dropshotspö med lite tjockare topp. Ul spö ser jag inte en enda fördel med fiskemässigt. Möjligtvis att ett så kort spö ger lite fler kastmöjligheter bland trädgrenar o.dyl.
      Tänk på att rulle och lina också påverkar kastlängd. En tunnare lina kastar du dom betena längre med än en tjockare.
      I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

jo har både 0,20mm nylon o 0,10 flät att välja på,,jo komm med tipps gärna konkreta ,som köp det det bra till dig ! o gärna bra pris,hur ska jag tänka om spölängden med så lätta drag ?

Kommentera

Det första du borde göra är att prova polarens spö och se så att du verkligen kastare längre med hans spö, det skulle nog vara en besvikelse om du köper nytt spö men ändå inte lastar nå längre :-p

Kommentera

Om du har en liten rulle typ Shimano i 1000 klassen så lär du
            inte kasta så långt oavsett vilket spö du köper men om du har
            en större rulle redan ja då kanske det är ditt spö som inte kastar
            så bra.
            Ibland så kan det vara så att på billiga haspelrullar så är inte
            linuppläggningen så bra och då brukar man inte kunna kasta så långt heller.
            Sen så beror det väll lite på hur mycket du vill spendera.
            Har du råd så köp ett Shimano Yasei 8fot Dropshotspö det kastar långt
            och är underbart att fiske med och det fungerar till allt ifrån jiggfiske
            till vanligt spinnfiske då toppen är kraftigare än vanliga dropshotspön
            och kostar ca 2000kr fast går att hitta billigare då det just har släppts
            en ny modell för 2014 (bara rullfästet som skiljer).
            Sen så finns det ju även en lite billigare variant av detta spö som heter
            Yasei Red Dropshot för ca 7-800kr men även Savage Gear Bushwhacker
            är ett bra spö med fin känsla och som kastar långt för under 1000kr.
            Sen är det bara att kombinera med valfri Shimano rulle i 2500 storlek
            eller annan kvalitetsrulle så är du hemma.
            Senast ändrad av Evo6; 2014-06-29, 13:03.

Kommentera

skulle kunna tänka mig att din polares kortare spö är betydligt styvare än ditt.. för mjuka spön är en styggelse om man vill åt kastlängder.. så tänk lika mycket på det som på längden när du köper nytt, tycker till och med det är viktigare..då en mjuk fladderpinne på 9 fot inte kommer hjälpa dig speciellt mycket..och de flesta spön i den längden för de betesvikterna du använder är just mjuka fladderpinnar, undantag finns givetvis...
              ovan nämnda bushwacker e inte dumt alls..om du vill komma billigt undan, då det kostar dryga tusingen, sen så e ju "billigt" en definitionsfråga, men generellt så rimmar bra kastegenskaper och billigt väldigt dåligt ihop...

Kommentera

Nu var det ju så att han fiskar 7-10g beten och då ska du inte köpa ett dropshot spö som har en sweetspot på dubbla betesvikten, kanske tom mer. Ta en titt på ett spö runt 7-9fot (välj det spö som din rulle balanserar bäst) med betesvikt upp till ca 14g. Använd en lindimension mellan 0,10-0,13 och jag är övertygad om att dina kastlängder blir bra. Vilken rulle du har spelar självklart roll!

Kommentera

säg då vilka spölängder ska jag kolla på 9 fot ? och betesvikt 5-25 gram ?

Kommentera

Jag skulle köpt ett berkley skeletor 2-12g 8fit om du vill åt längder, kastar riktigt långt med mitt 7fot, men är lite kort ibland

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 975 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B