Jigga borre! Hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga borre! Hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jigga borre! Hjälp

Hejhå! Kort och gott när är det dags att lägga jigg grejerna på hyllan och köra annan utrustning? Eller tycker ni att jiggfisker är effektivt även på sommaren? Ge mig tips

Jiggfisket är effektivt även under sommaren men man får söka abborren på andra ställen och fiska annorlunda då än under vår och höst. Små shadjiggar fiskade snabbt och litet ryckigt strax under ytan kan vara ruggigt effektiva för sommarabborre när vattnet hunnit bli litet varmt.

Kommentera

Håller med lausvik, små shadjiggar för sommarabborre. Naturtrogna färger och 5cm ripple shad tror jag dem heter har fungerat bäst för mig.

Kommentera

Okey grymt! Vid vilken temp är det dom bruksr lätta från botten ungefär? Ja tänker om det är en 16-17 grader.. Är det ytligt då eller ska man fortfarande köra lite djupare då?

Kommentera

Ursprungligen postat av mälarnjakob Visa inlägg
          Okey grymt! Vid vilken temp är det dom bruksr lätta från botten ungefär? Ja tänker om det är en 16-17 grader.. Är det ytligt då eller ska man fortfarande köra lite djupare då?
          Jag skall säga att jag inte är någon abborr-fantom. Jag fiskar abborre i kanalen vid Skeppsviks herrgård utanför Umeå och generellt sägs det att "abborren går in efter midsommar när det blivit varmt i vattnet". Kanalen är en riktig hot-spot och förbinder havet med ett innan-hav som Sävarån rinner ut i. Kanske det är temperaturskillnaden som lockar dem dit men hur som helst så kan man ha riktigt bra fiske där när värmen väl kommit.

Mvh

Kommentera

Om du känner till något "säkert ställe" är min rekommendation att prova dig fram. Hoppas du får fler svar, den här tråden är spännande

Kommentera

Jag jiggar borre hela sommaren. Funkar hur bra som helst. Det blir mest 2.5" även lite 3" den färgen som funkar bäst för mig är blå/vit sen motoroil

Kommentera

Skaffade ett nytt UL spö igår, stack hem till sjön och jiggade med en liiiten twintail jigg, två gäddor på ca 1,5-2 kilo högg på två kast. Jag som var inställd på Abborre

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 785 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B