Precision - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Precision

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Precision

I går var jag ute med yngsta grabben (22 bast...) och fiskade. Det nappade inte men han var entusiastisk. Han tog i med sitt 6 fots UL-spö som om det gällt sufcasting och jag påpekade försynt att det räcker med en liten handleds/underamsrörelse för att kasta med ett sådant spö. Sedan (efter att han lyckats fastna med bakkastet i en buske) körde jag en liten "clinic" där jag demonstreade finesser som katapult- och underhandskast och litet annat. Så kastade jag prick på saker på vattenytan för att demonstrera den, nog så viktiga, detaljen.

Själv körde jag med ett femfots Kinetic Ultracast och en Revo Neos 20 med 0,10 Fireline. Otroligt vad bra det lilla spöet kastar och vilket precisionsinstrument det är! Jag funderade över alla de inlägg jag läst här på FS om hur överlägsen precisionen är med en multirulle jämfört med en haspel men det köper jag helt enkelt inte. Jag tror att det är, som Silverbågen brukar skriva, mest vad som är bakom spakarna som spelar roll.

Själv är jag mer eller mindre uppväxt med ett haspelspö i handen och kastar intuitivt med ett sådant och, får jag lov att säga, med mycket god precision. Med multi är jag fortfarande nybörjare och varken vad gäller längd- eller precision är jag ännu i närheten av vad jag har med haspelgrejorna.

Det var bara det jag ville säga.

Ge grabben en Abumatic vettja!

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
      Ge grabben en Abumatic vettja!
      Passa dig så att inte HenkeW eller någon går in och börjar moderera... Allvarligt talat så är det mest spöhanteringen som bekymrar mig. Den måste bli något mer kontrollerad innan jag vill sitta i samma båt eller, än värre, kanot när han fiskar.

Kommentera

Håller med man får fantastisk repression med ett lite kortare spö.
        Jag är själv uppvuxen prick kastandes i små strömmande vatten med ett litet spö och haspel rulle, och kastar avsevärt bättre med haspel än med multi.

Det krävs mer träning för att kasta bra med multi men man har bättre kontroll på linan, man kan bromsa draget i luften genom att lägga fingret lite lätt på spolen och få väldigt fina nerslag om man har rätt känsla, med haspel får köra ner fingret i linan och även om man med lite träning kan bromsa upp lite snyggt så blir det aldrig riktigt samma kontroll som med multi.

Det jag vill ha sagt är att det är lättare att kasta prick med haspel, men med tillräckligt mycket träning så blir multi bättre på grund av bättre kontroll.

Kommentera

Med den lediga handens svagt kupade handflata i närheten av haspelrullens spolkant kan man på ett mjukt sätt och med väldigt stor precision styra kastlängden om man märker att den skulle bli längre än planerat.

Och om jag skulle förlora hörseln tror jag att jag skulle bli tvungen att sluta med multirullen. Med ögonen på draget singlandes genom luften så är öronen fokuserade på hur linan "pratar". Är linan tyst så lättar tummens tryck mot spolen och om linan börjar fräsa åt kastaren så ökar tummens tryck mot spolen. Alltid på gränsen, det får jag ångra ibland

Så fiskar jag.

Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av lideri Visa inlägg
            haha den ordleken föll inte in direkt i min tröga hjärna men gav ändå en kul association.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Med en fot i vardera lägret lägger jag ner alla ambitioner att avgöra vad som ger bäst precision ....konstaterar bara att med lite övning och rätt skit bakom skaftet går det utmärkt att kasta med precision både med haspel och multi.....vidare att det sker med lite olika teknik...

/S
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Mohahahahaha

Ursprungligen postat av lideri Visa inlägg
                Absolut!
                Vi låssas att det är en ordlek och inte en kombination av lätt ordblindhet och stavningskontroll men vist det blev ju lite lattjo i vart fall.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 846 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B