kan någon förklara på enkelt sett skillnade mellan broms på amba? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kan någon förklara på enkelt sett skillnade mellan broms på amba?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • kan någon förklara på enkelt sett skillnade mellan broms på amba?

    Mekanisk och c-broms? Vad händer egentligen om man aktiverar två av sex vikter? Eller alla aktiverade?

  • #2
    Har läst genom denna, men funderar ändå över bromsvikterna?

    Kommentera


    • #3
      Ju fler vikter som är aktiverade,d v s lösa,desto mer bromskraft.
      Det är då mer yta och vikt som slungas ut mot bromsbanan

      Kommentera


      • #4
        Centrifugalbromsen kan till en viss del jämföras med trumbromsen på en bil. Då motsvarar bromsvikten bromsbanden i bilen, men istället för att tryckas mekaniskt/hydrauliskt, slungas bromsvikten mot trumman av centrifugalkraften. Centrifugalkraften får alltså bromsvikterna att släpa mot den trumliknande delen som vikterna roterar inuti. Och ju fortare spolen snurrar, desto mer kraft som bromsvikten trycker på med. Och ju mer eller tyngre vikter, desto mer bromskraft.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
          Mekanisk och c-broms? Vad händer egentligen om man aktiverar två av sex vikter? Eller alla aktiverade?
          Enkelt förklarat;
          Mek-broms kan jämföras med handbromsen på en bil, bromskraften är lika stor oavsett vilket varvtal spolen har.
          Ju mer man drar åt den, ju mer bromsar den.....men med samma kraft genom hela kastet.

          Centrifugalbroms fungerar som tidigare beskrivet, centrifugalkraften får bromsvikterna att kastas ut mot en bromsbana och friktionen mot bromsbanan bromsar spolen....ju fler aktiverade vikter, ju större bromsverkan.
          Vad som kan vara intressant att tillägga är att bromskraften är kvadratisk mot varvtalet, dvs dubblerat varvtal ger fyrdubbel bromskraft, likaså halverat varvtal ger en fjärdedel bromsverkan.
          Om man klurat lite på detta så kan man se att bromsverkan blir störst vid utkast då varvtalet är som störst men avtar ganska snabbt med minskat varvtal.

          När jag ändå är igång kan jag nämna magnetbroms.
          Den funkar så att när elektriskt ledande material rör sig i ett magnetfält så uppstår induktion som i rullens fall innebär att spolen bromsas. Mag-bromsens verkan är linjär, dvs dubblerat varvtal ger dubbel bromsverkan, halverat varvtal ger halverad bromsverkan.

          Detta var en kortfattad beskrivning.
          Jag kan rekommendera att söka rätt på inlägg från Ulf Tingström (UT), han har säkert mer djupdykande och pedagogiskt förklarande svar på de olika bromssystemens inverkan.

          Kommentera


          • #6
            Fan den bästa förklaringen jag någonsin läst!

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            3 754 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B
             
            Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
            40 svar
            3 314 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TomHiddleston  
            Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
            1 672 svar
            362 645 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg .art
            av .art
             
            Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
            67 svar
            14 073 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg MathiasJK  
            Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
            786 svar
            67 281 visningar
            4 gillar
            Senaste inlägg Herrlin
            av Herrlin
             
            Arbetar...
            X