I en hel del av de gäddfiskefilmer man kollar på, när det fiskas i närheten av en vasskant, så tycker jag mig att det ofta ankras en kastlängd från vassen och de kastar in mot vassen. Finns det nån tanke bakom att göra så istället för att ankra precis intill vassen och kasta parallellt med vassen eller utåt?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddfiske - Var ska man ankra i förhållande till vasskanten?
Collapse
X
-
Japp, det finns en tanke.
Du fiskar dig utifrån och in, så du inte skrämmer fiskarna i onödan.
Låt säga att det står fisk 10-20meter utanför vassen. Kör du bara rakt in till vassen så är det betydligt större risk att du skrämmer fisken där (samt längre in) än om du systematiskt fiskar dig inåt.
Prova så får du se
Mvh. HenkeW
-
Hej Tomas Westerström;Ursprungligen postat av Usling Visa inläggI en hel del av de gäddfiskefilmer man kollar på, när det fiskas i närheten av en vasskant, så tycker jag mig att det ofta ankras en kastlängd från vassen och de kastar in mot vassen. Finns det nån tanke bakom att göra så istället för att ankra precis intill vassen och kasta parallellt med vassen eller utåt?
Det första och troligtvis bästa svaret har du redan fått av Henke W....
Det är just sådana detaljer som hur man bäst fiskar av en tänkbar "Storgäddplats" som skiljer amatören från experten. Att genast gå in på grunt vatten i en vik eller grundflad minimerar direkt chansen för dig att locka en Stor Gädda till hugg. Betydligt bättre är att du upprepat ankrar båten på 5 - 6 meters djup och förflyttar dig parallellt utmed och utom kasthåll från vassen och gör långa kast i solfjädersform in mot grundare vatten. När det djupare vattnet är avfiskat, då kan du upprepa avfiskningen en kastlängd från vassen eller grundplatån. Glöm inte att noggrant fiska av varje ny ankringsposition... Det kallas att fiska effektivt!
Go for the Monster Ones!
Old Firehand
Här har du mitt eget betestips: http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm ...
Kommentera
-
HenkeW har ju rätt egentligen. Dock ställde jag mig två meter ifrån vassen sist och fick ett par småsnipor efter att ha sulat in wobblern i vassen."Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com
Kommentera
-
Håller med, fast Gäddorna är inte alltid så lättskrämda på grunt vatten. Vi brukar ganska ofta få hugg på ställen som vi nyligen har kört över med elmotorn när vi har flyttat på oss en kastlängd åt något håll. Men självklart försöker vi alltid smyga oss fram och fiska i ostört vatten. Men jag kan tänka mig att man skulle närma sig en vass från sidan om det finns en djupbrant strax intill, och efter att ha fiskat av området intill vassen, sedan fiska av djupbranten från djupet upp mot grunt vatten.Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggJapp, det finns en tanke.
Du fiskar dig utifrån och in, så du inte skrämmer fiskarna i onödan.
Låt säga att det står fisk 10-20meter utanför vassen. Kör du bara rakt in till vassen så är det betydligt större risk att du skrämmer fisken där (samt längre in) än om du systematiskt fiskar dig inåt.
Prova så får du se
Mvh. HenkeW
Kommentera
-
Tackar och bockar för alla förklaringar och tips. Sen är det kanske så att de yngre(och därmed mindre)gäddorna inte är lika försiktiga av sig som de lite äldre och erfarnare. Som regel har jag fram till nu direkt ankrat så att jag kan kasta parallellt med vasskanten, och jag har aldrig fått nån större än 2,5kg vid dom tillfällena. Ibland känns det som att smågäddor kan hugga på vad som helst, när som helst, var som helst. Skulle jag få en kilosgädda om jag doppar en jigg i toan skulle jag nog inte bli alltför förvånad.All you need is Lubb.
Kommentera
-
Du menar som du vaknar av ett lågt flygande jasplan? Och det första du tänker på i den situationen är mat?Ursprungligen postat av Brunte Visa inläggJag har funderat på om man inte, i vissa fall, kan väcka en halvt slumrande fisk genom att bränna över med motorn?Anders @ gäddfiske.se
Kommentera
-
Det blir enklare att tänka på / skaffa mat om man är vakenUrsprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inläggDu menar som du vaknar av ett lågt flygande jasplan? Och det första du tänker på i den situationen är mat?
Team Gorilla.
"No Monkey Business"
--Mer fiske, mindre fruntimmer--
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-07-02, 10:52 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
|
1 689 svar
369 151 visningar