jigg efter gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jigg efter gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Grym gång i olika farter, lagom storlek och för ett överkomligt pris:

Helt galet gummi i dem också...

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
      Grym gång i olika farter, lagom storlek och för ett överkomligt pris:

Helt galet gummi i dem också...
      Vad väger en sådan jigg?
      Mvh

Edit: hittade! 73g
      Senast ändrad av Carbonara; 2014-05-14, 09:22.
      Bara ett kast till...

Kommentera

Säger som många anda Relax jigg i stl 6 är ett svårslaget gummi bete som levererar grymt bra .
        En annan är Orka Shad 14-18 cm som Ribatex säljer , riktigt bra gång samt priset är också svårslaget .
        Har mitt PB på gädda på en 14 cm orka jigg ock mitt PB på abbore är på en 18cm orka jigg .

Kommentera

Min uppfattning är att det mest är ett mode att man numera använder så stora (och ofta tunga) beten vid gäddfiske. Förr fungerade det alldeles utmärkt att fånga även hyfsat stora gäddor med relativt små beten, dvs jiggar, wobblers och skeddrag från fem centimeter till cirka decimetern i längd. Knepet är att hitta de grova gäddorna så att man kan presentera sitt bete inom "striking distance". Mitt PB (blygsamma 11,5 kilo) tog på ett 15 grams Kaleva (ca 55 mm långt). Den fisken såg jag innan jag kastade på den och jag är övertygad om att den hade klippt mitt drag även om den varit dubbelt så stor. Hur många gäddor runt tiokilosstrecket jag tagit på 75 mm långa UTÖ vet jag faktiskt inte och inte heller har jag koll på hur många grova gäddor jag tagit på 18 grams Mörrumspinnare eller små (med dagens mått mätt) Vibrotail (20-gramsvarianten) jiggar. Visst har jag fångat fina gäddor även på större beten (som 15 cm långa SwimmWhizz och 175 mm långa Killer) men jag tror nog att regeln att det inte är storleken utan vad man gör med den på det stora hela taget är tillämplig även när det gäller gäddfiske. Fast vad vet jag? Gäddorna kanske har muterat...

Kommentera

Bra inlägg av Lausvik. Möjligen med tillägg att med stora beten ger ett större spann att testa, från stort till lite s.a.s. Är gäddan aktiv kan man nog fiska med det som är smidigt att kasta. När den är trög kan det löna sig att pröva sig fram i storlek, form, färg, hastighet, djup osv...

Kommentera

Jag har varit med om både och måste jag säga: att det funkar med mindre beten, men också tillfällen då större beten är den rätta melodin. Det handlar nog om flera olika faktorer som påverkar utfallet: är gäddan på jakt och i så fall vilka byten är den präglad på; eller är det så att den snarare hugger för att markera revir. Och så vidare...

Sedan om man jämför med "förr" så var det väl helt enkelt så att de flesta fiskade gädda med mindre beten förr i tiden, så då är det rätt naturligt att merparten av gäddorna som fångades då också fångades på dessa mindre beten. Om man hade fått ännu bättre utdelning "förr" genom att använda större beten, som vi gör idag, kan man bara spekulera i. Men personligen har jag i alla fall varit med om många tillfällen då gäddorna ratat skeddrag, småwobblers och spinnare medans de huggit glatt på (hyfsat stora) Big Bandits eller liknande.

Så nej, alldeles fel på det är nog inte "trenden" med lite större beten som varit under senare år.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Min uppfattning är att det mest är ett mode att man numera använder så stora (och ofta tunga) beten vid gäddfiske. Förr fungerade det alldeles utmärkt att fånga även hyfsat stora gäddor med relativt små beten, dvs jiggar, wobblers och skeddrag från fem centimeter till cirka decimetern i längd. Knepet är att hitta de grova gäddorna så att man kan presentera sitt bete inom "striking distance". Mitt PB (blygsamma 11,5 kilo) tog på ett 15 grams Kaleva (ca 55 mm långt). Den fisken såg jag innan jag kastade på den och jag är övertygad om att den hade klippt mitt drag även om den varit dubbelt så stor. Hur många gäddor runt tiokilosstrecket jag tagit på 75 mm långa UTÖ vet jag faktiskt inte och inte heller har jag koll på hur många grova gäddor jag tagit på 18 grams Mörrumspinnare eller små (med dagens mått mätt) Vibrotail (20-gramsvarianten) jiggar. Visst har jag fångat fina gäddor även på större beten (som 15 cm långa SwimmWhizz och 175 mm långa Killer) men jag tror nog att regeln att det inte är storleken utan vad man gör med den på det stora hela taget är tillämplig även när det gäller gäddfiske. Fast vad vet jag? Gäddorna kanske har muterat...
                Är övertygad på att om man fångar en gädda på 10kg+ med ett 5cm drag så är det att du har lyckats få den på ett reaktionshugg. En storgädda följer inte ett drag på 5cm, det är ingen måltid för en gädda som kan sluka en fisk som är halva ens egen längd.

Chansen att få en större gädda ökar så klart med storleken på ditt bete, men som du skrev. Man måste veta vad man gör med det och hitta platserna där en storgädda kan stå.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                3 svar
                2 868 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Swangsta  
                Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57