Jerkbaitset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbaitset

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbaitset

Hej!

Har i stort sätt under hela mitt liv varit en inbiten sportfiskare, men på senare år har det inte blivit så mycket fiske alls utöver lite bottenmete lokalt.

Nu är det dock tänkt att jag skall starta upp igen då jag skall iväg och fiska gädda i slutet av maj, då jag är extremt sugen och inriktad på att köpa ett jerkbaitset vänder jag mig nu till er lite mer kunniga inom detta område för hjälp.

Är helt nybörjare inom jerkbait så behöver hjälp med följande:

1. Vilket jerkbaitset skall jag starta med, skulle vilja att både spö, rulle och lina ligger lite över "nybörjare". Inget måste dock.

2. Tips på några olika beten man bör införskaffa sig samt tafsar.

3. Hur är jerkbait fisket på sommaren/våren, vart skall jag leta när jag använder mig av denna metod?

Budget: 2000-3000, uppskattar dock om det ligger på runt 2000 då jag inte räknat in alla tillbehör och beten.

Fritt fram att lägga in mer information om jag missat något, tips med mera uppskattas alltid!

Mvh

Allt du behöver veta hittar du om du använder sökfunktionen. Få saker har väl behandlats så mycket som just jerkbaitset här på forumet. Men för att du ska få ett svar så kan jag bara säga Doggers Classic jerkbatiset med en Ambsassadeur JB och ett Buster Stiff. Och så ett gäng Buster Jerk. Några Svartzonker Big McMy tailar och kanske något renodlat tailbete så har du något att börja med. Och till en början styva tafsar, t e x BFT:s titaniumtafs. Våren är en bra jerkbaittid, sommaren så där. Bättre i höst. Och betenas och metodens egenskaper säger att du inte ska leta på för stora djup...Snarare kring vassarna.

Edit. Med det setet kan du också kasta tyngre shadjiggar och andra gummibeten (upp till runt 150 gram) om du vill leta gäddorna på större djup.
    Senast ändrad av Gösta; 2014-05-04, 16:33.

Kommentera

Absolut, att jag inte använt sökfunktionen ordentligt tar jag på mig, för övrigt trevligt att du gav mig ett svar ändå!

Kollade på lite av det du rekommenderade och hittade detta:

Kan jag med andra ord använda det till att jigg fiska på sommaren med, då jerkbait inte biter på samma sätt (?)

Mvh

Kommentera

Det är precis det setet jag menade. Det är bra grejer till ett vettigt pris. Förutom jerkbaitfiske funkar det för tyngre gummibeten, typ Bulldawg, Söderjiggen eller McRubber. Alltså tyngre jiggar. För fiske med lättare jiggar efter t ex abborre, blir det däremot för styvt... Däremot kan du använda det till tyngre wobbler efter gädda även om det inte blir optimalt. Risken är emellertid stor att aptiten växer medan du äter och att du får ett näst intill oemotståndligt behov av fler utrustningar bättre anpassade för dessa speciella ändamål.
        Skitfiske!

Kommentera

Det går väldigt bra att fästa ett päronbly fram på ett tailbete tex wolftail om man vill gå djupare. Eller för den delen ett sänke på främre lekandet på tafsen tillsammans med tex Buster jerk. Ta ett päronbly och fäst ett beteslås i det så kan du lätt hooka fast det på bete eller tafs, sedan är det bara att dänga på.
          Håller för övrigt med Gösta om spö&rulle. Kör själv Amba JB men tillsammans med ett roots 6,7 som spräcker din budget något. Har även en Daiwa Lexa 300 som är kanon. Skönare att hålla än JB och högre utväxling vilket passar mig. Tveksamt om den är värd det högre priset när det gäller jerk dock.

Kommentera

Jag fick själv hem ett jerkbait set ifrån Dogger i fredags. Sjukt snabb leverans.

Beställde det combo-jerk-classic. Prövat det nu hela helgen och jag är supernöjd.. Schysst pris med 1999kr...

rekommenderas varmt.

Kommentera

Tackar så hemskt mycket för alla svar, blir med stor sannolikhet att klicka hem setet som ni flesta rekommenderat.

För övrigt, är dogger.se en bra sida att klicka hem allt man behöver? (utgår från prisklasser och leverans)

Mvh

Kommentera

Jag har flertal gånger beställt från Dogger suveräna på snabba leveranser

Kommentera

Härligt! Sitter just nu och bläddrar igenom dogger och lägger det som behövs i varukorgen. Hur många jerkbaits bör man klicka hem till första fisket inom detta, samt hur är linan man får till enligt er?

"Till denna kvalitetskombination ingår flätlina i dimension 0,36 (Strike Wire Predator Camo X8)."

För tillfället har jag klickat hem 2x buster jerk, 2x Svartzonker Big McMy tail samt 2x salmo slider.

Känns som det bör räcka till min första tur?
                  Senast ändrad av Yosh; 2014-05-07, 15:47.

Kommentera

Vet inget om X8, men använder Strike wires vertikallina och har tidigare haft vanlig Extreme på jerkrullen och varit nöjd. Klokt att satsa på några få beten och lära sig ordentligt.
                    Skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 868 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta