Hur får jag fisk? Vad gör jag för fel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur får jag fisk? Vad gör jag för fel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur får jag fisk? Vad gör jag för fel?

Jag har nu fiskat ett par gånger på olika ställen i våran närmsta å här i Småland (mer specifikt Hagbyån).
    Jag kör spinnfiske med lite olika beten, som skeddrag, wobblers och spinnare. Mitt mål är att få en gädda, spelar ingen roll storlek, vill bara få napp!
    Är det fel tidpunkt på året, eller fel ställe? Jag brukar fiska några timmar innan solnedgång eftersom jag har hört att det ska vara den bästa tiden.

Men det nappar aldrig. Vad kan jag göra för fel?

Är ju lektider för gäddan nu så de kan vara lite svårflörtade men när de lekt klart kommer det bli åka av förutsatt att det finns gädda där du fiskar. Bara nöta på och lära dig hur dina vatten ser ut både över och under ytan så gott det går.

Kommentera

Långa spinnstopp kan vara knepet, nu när det inte är så varmt i vattnet ännu

Kommentera

Att fiska vid gryning är bäst vid sommartid då gäddan, som är en kallvattenfisk, tar sig upp till grundare vatten för att jaga.

Felet beror nog till största del att du har fel teknik, kan vara att du vevar in för snabbt. Är fortfarande kallt i vattnet så gäddorna är rätt stela.

Har själv haft väldigt segt fiske i åar, bor själv i Småland. Kan vara att ån du fiskar i är väldigt fattig på fisk, eller att där du fiskar är ett territorium ägt av en större gädda som skrämmer bort små fisk och andra gäddor samt att den inte hugger på dina smådrag.

För att hitta rätt så variera ditt fiske och hitta en teknik tills det nappar. Skulle rekommendera abu garcias hi-lo om du nu föredrar att kasta med wobblers.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        23 svar
        3 781 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B