Ambassadeur Mörrum (problem med dina lager?) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Mörrum (problem med dina lager?)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by dj Benji

Det är ju en ABU vad kan man begära egentligen . Köp en japanare, jag har en calcutta 401 TE, den är klockren!!!
    Jo, hade jag gjort mitt val idag hade´det blivit en Calcutta 400 men TE vetifan, de ligger väl på nästan 4 lök å då får man schysstare vev/handtag samt lite omflyttade lager.

Nån som jämfört de båda åt, är det stor skillnad, bortsett från veven?

//K
    BJ@

Kommentera

Har Calcutta 250 resp 200TE. TE´n har något jämnare gång och tåligare guldfinish. I övrigt är det inte mycket som skiljer dem åt. Det är enligt mig inte värt att lägga ut nästan 4000 för denna rulle, ett klart överpris. Nu hade jag själv tur som kom över ett demoex annars hade det aldrig blivit någon. Tycker personligen att Rocketserien är de bästa rullarna på marknaden, kastar extremt bra, är billiga samt lätta att serva. För lättspinn regerar ABU:s SM3000 lågprofilare. Denna modell tillverkars inte längre men kastar åttor runt exempelvis TE´rullen. Är en ny variant på gång som kallas för Törno och som har samma superlager som EON Pro..

Kommentera

Originally posted by Hippo
        Har Calcutta 250 resp 200TE. TE´n har något jämnare gång och tåligare guldfinish. I övrigt är det inte mycket som skiljer dem åt. Det är enligt mig inte värt att lägga ut nästan 4000 för denna rulle, ett klart överpris. Nu hade jag själv tur som kom över ett demoex annars hade det aldrig blivit någon. Tycker personligen att Rocketserien är de bästa rullarna på marknaden, kastar extremt bra, är billiga samt lätta att serva. För lättspinn regerar ABU:s SM3000 lågprofilare. Denna modell tillverkars inte längre men kastar åttor runt exempelvis TE´rullen. Är en ny variant på gång som kallas för Törno och som har samma superlager som EON Pro..
        Det var intressant läsning. Vad är det för superlager på EON pro tex? Har ABU lyckas få fram ett lager som inte havererar tillslut?

//K
        BJ@

Kommentera

Cico, Terner i Fiskejournalen nämner dem i samband med test av EON-Pro och Sport. Det är en helt nytt spolsystem med SKF-lager och en nydesignad spole (hela kitet kallas Infinispool). Har själv sett ett "demoex" av de nya Törnorullarna hos en handlare och han demade spolen genom att snurra igång den med tummen...o jissess vilket snurr. I övrigt så såg jag att du hade stul med din Mörrum. Har själv ett par ex och bytte till nya spolen i våras. Har gått som smort sen dess (hade iofs inga problem desförinnan). Du måste ha fått ett riktigt måndagsex. Har för mig att kritiken mot mörrum är att vatten etc. smyger in och orsakar rost i dess "utanpåliggande" lager. Ett bra tips på "förstärkt rostskydd" av rullar är att köpa exempelvis Turtle Teflonspray o spraya över rullarna efter att man tvättat av dem. Ett lager av teflonspray gör rullen mindre känslig för saltvatten osv..

Kommentera

Cico, Terner i Fiskejournalen nämner dem i samband med test av EON-Pro och Sport. Det är en helt nytt spolsystem med SKF-lager och en nydesignad spole (hela kitet kallas Infinispool). Har själv sett ett "demoex" av de nya Törnorullarna hos en handlare och han demade spolen genom att snurra igång den med tummen...o jissess vilket snurr. I övrigt så såg jag att du hade stul med din Mörrum. Har själv ett par ex och bytte till nya spolen i våras. Har gått som smort sen dess (hade iofs inga problem desförinnan). Du måste ha fått ett riktigt måndagsex. Har för mig att kritiken mot mörrum är att vatten etc. smyger in och orsakar rost i dess "utanpåliggande" lager. Ett bra tips på "förstärkt rostskydd" av rullar är att köpa exempelvis Turtle Teflonspray o spraya över rullarna efter att man tvättat av dem. Ett lager av teflonspray gör rullen mindre känslig för saltvatten osv..
            Tackar för tipsen. Kan vara guld värt när jag får tillbaka mitt måndags ex

Det jag är mest förundrad över är hur rullagret där veven går in lyckats rosta. Det ska ju liksom inte kunna hända. speciellt inte när man är så noga med grejerna som jag varit.

//K
            BJ@

Kommentera

Nix ett rullager borde vara väl så skyddat med tanke på dess placering. Hoppas att ABU verkligen skärper sig ang din rulle...eller byter ut den.

Kommentera

Nix ett rullager borde vara väl så skyddat med tanke på dess placering. Hoppas att ABU verkligen skärper sig ang din rulle...eller byter ut den.
                Ja de får gärna byta ut den samt ny garanti i 2 år så man får en ny igen när det skiter sig igen efter nåt år.

Är den också ett måndagsex får de fixa fram en Calcutta 401 TE till mig tycker jag allt

//K
                BJ@

Kommentera

Läste testen av nya EON Sport lite snabbt (Fiskejournalen), verkade inte få helt perfekt betyg, men den såg väldigt snygg ut.
                  Fyll gärna i med lite information om nya ABU-rullen, jag kan ha missat något viktigt.
                  sigpic

Kommentera

Du kan läsa på www.undgrensfiske.com, under onlinebutik, och sedan rullar, det står inte så mycket, men bla att den kastar riktigt långt....

Kommentera

ojdå..... www.lundgrensfiske.com menar jag..... (spamelispam?)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 812 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B