Problem med linuppläggning TGC5001C - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med linuppläggning TGC5001C

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med linuppläggning TGC5001C

Hej!

Har gett mig in i spinnfisketräsket (spinnfiske, gädda) och har haft en näst intill oanvänd Amb.TGC 5001c liggandes som jag trimmat med UT Reel Performance.

Denna sitter på ett BFT Roots 7.9 -170g.

Linan jag använder är strike Wire Predator x8 0.32mm

Nu till mina problem..

1. När jag spolar på linan så vill den inte lägga sig ända ut i kanterna på spolen, det blir liksom ett gap på 1-2mm mellan spolgaveln och linan som är påspolad. (Gapet blir på båda sidorna). Vad kan det bero på!? Linspridaren går som den ska, ände till ände...
    Bifogar en halvtaskig bild!

Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1397395856.217604.jpg
Views:	1
Size:	115,4 KB
ID:	1829481

Jag har lyckats fiska en del med detta, men den linan som ligger nere i gapet vill ju gärna fastna, men kastar man försiktigt och sedan vevar in så verkar det som att det blir lite bättre, kan kasta längre och längre tills det som står i punkt 2 inträffar...

2. Jag har kastat bort fyra stycken mjukbeten de senaste passet på grund av att skatbo har uppstått... linan har slitits av, så jag antar att jag tar i för mycket :-/ !
    Orsaken är att linan som man vevar in äter sig ner i linan som finns påspolad... Spolar jag på linan för löst, eller vad gör jag för fel? Hur hårt ska man spola på?

Jag har just nu 4 av 6 ploppar "igång" i centrifugalbromsen.

Är som sagt ganska så ny inom detta och jag har sökt men verkar inte hitta det svar som jag söker.

Tack på förhand!

JJ

1 Du har nylon backing va?

Och det låter som att du spolat på linan för löst. Brukar bli så för mig ibland med. Brukar då låta all lina löpa ut i vattnet och veva in hårt så att säga. Nått tungt bete i linändan.

Kommentera

Ja, jag har nylon i botten.

Ska prova att spola av linan igen och spola på den hårdare och se ifall det gör någon skillnad!

Tack för svar.

Kommentera

Ska prova att spola av linan igen och spola på den hårdare och se ifall det gör någon skillnad!
        Prova även att hålla högerhanden du spänner linan med längre ifrån rullen när du spolar på, kan va att du tvingar linan in mot mitten om du har handen för nära rullen.

Kommentera

Har spolat på linan hårdare nu, och det verkade bli bättre.

Början blev samma som innan men det blev bättre och bättre och nu ser det helt OK ut.

Av naturliga skäl så "äter sig" inte linan in lika enkelt längre när man drar i linan med hård broms.

Tror även att jag ska aktivera de två sista "plupparna" på centrifugalbromsen med, så risken för "professional Overrun" minskar ytterliggare i alla fall nu i början.

Tack för svar! får återkomma när jag varit ute och provat i sjön med!

//JJ

Kommentera

Uppdatering!

Har nu fiskat grymt mycket och sedan jag spolade om rullen så funkar allt som en dröm!

Tack för hjälpen!

Ps. Ni som inte har "trimmat" era rullar med UT grejor, GÖR DET… Harre jösses säger jag bara, värt varenda krona!!
            Kombinera det med ett bft roots 7.9 så har ni en gäddpåk som heter duga! Ds.

Kommentera

Ett tips =)
              Lägg linan i blöt innan du spolar på ny lina nästa gång och håll inte i linan så nära rullen.
              När linan är blöt lägger den sig tightare på spolen och att linan inte når ut till kanterna på spolen är för att linspridaren inte klarar sprida linan så långt ut om man håller spänt linan med handen framför rullen.

Kommentera

Bytte till Strike Wire predator x8, 0.32mm och kan konstatera att linan är tyvärr en av de sämre jag använt på senare år kanske den allra sämsta. Tar med sig vatten hela vägen upp till rullen med dyblöta nävar på både vevhanden och den jag håller i spöt/rullen. Handtaget framför rullen är totalt dyngblött hela passet och jag fick flera backslag vid kasten under dagen och då pratar vi inte motvindskast, sedan lät linan som värsta modellerna av de tidiga flätlinorna.
                Brukar sällan gnälla, men linan kommer att bytas på studs!!!

Kommentera

Hej Dennis, såg vad du skrev om flätlinan du hade på. Du kan nog ta en allvarlig funderare på PowerPro Super-8-Slick... har du provat den lär du inte vilja byta typ av lina på flera år - och det är med liknande konstruktion konkurrenteran idag ger sig in på denna nya generation av superlinor.

Kom att tänka på att man ofta pratar om vilka flätlinor som är bäst, det har skrivits en del om det här inne under olika forumavdelningar bl a om de linor man kan köpa från t ex kina. Har noterat att dessa linor är av flätad typ utan någon yttre coating som gör den rund, smidig, nötningstålig och hal. Ett problem som många inte tänker på när man lägger på en flätad lina som man ser spectrafibrerna i är att de för ett sjujäkla oväsen vid utkast från både rulle och spöringar, dessutom försämrar de ojämnheter som är i linan kastlängden.

Men om man istället byter till en modern superlina av det slag jag nämde ovan, eller en likvärdig får man en tyst, nötningstålig och långkastande lina - låt oss säga att en fiskare med en s k flätlina kastar 50 meter, den kommer med exakt samma teknik kasta betydligt längre, har inte mätt själv, men minst 60 meter - det kan jag lova. Ytterligare en sak som är hemsk på s k flätlinor är att det kan göra ont att bromsa linan på en multirulle på grund av ojämnheten - det slipper man med den nya typen av superlinor som är mycket behagliga att hantera, känns mer som nylonlina faktiskt!

Kom slutligen ihåg att använda knutar avsedda för just flätlinor, det sparar man en massa elände genom.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 846 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B