Vårfiske efter gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vårfiske efter gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vårfiske efter gädda

Tja, har alltid haft svårigheter att fiska gädda på våren. Antingen kommer det ingen fisk eller så kommer det några få små gäddor. Fiskar i skärgården och vet int riktigt var jag skall fiska (menar alltså på vilket ställe). Har försökt satsa att fiska vid vikar och utanför vikarna på ungefär max 3 meter djup, är jag överhuvudtaget på rätt spår? Skulle vara tacksam om ni skulle dela med er några riktigt heta tips om gäddfiske på våren!

Har hört och läst att gäddfiske på våren är grymt, men själv har jag inte lyckats. Stör mig som fan..

Temperaturen är viktig. Har du någon koll på den?

Kommentera

nepp inte ordentlit. hur har temperaturen skillnad?

Kommentera

Min grundtanke är att eftersom vattnet på våren är väldigt kallt och gäddan definitivt föredrar lite varmare vikar där betesfisken antagligen samlas kommer minsta lilla skillnad i temperatur göra skillnad.

Kommentera

Japp leta varmvatten och branterna utan för lekvikar../m

Kommentera

Hej,

Fiska långsamt med långa spinnstopp använd gärna lite mindre beten.Testa gärna lite skrikiga färger och att fiska nära botten. Försök hitta grunda vikar där vattnet värmts upp..... HA TÅLAMOD!
            Lycka till!

/Matte

Kommentera

På våren är det ett nyckfullt fiske som bedrivs efter gädda innan leken. Den härdade gäddfiskaren är ute och nöter i jakten på en stor romstinn gäddmadame som ännu inte lekt, trots blygsamma resultat på fångstkontot (går alltid att mörka). Vattnet är kallt och fisken står tryckt mot mot botten fulla med mask och annat skit. De väntar på att temperaturen ska stiga så de kan komma igång med lekbestyren och är allmänt inaktiva. En vanlig gäddfiskedag på förleksfisk brukar vara som TS skrev i inledningen. Oftast känner fiskaren inte ett pet i linänden på en hel dag, men ibland så smäller det. Lite off topic nu men själv så tycker jag ingen borde fiska på gäddan nu innan leken, utan vänta tills i maj. Då efterleksfisket kommer igång brukar det vara allt annat än trögt fiske och fiskaren kan uppleva dagar då gäddorna hugger oavbrutet. Så om det är mängdfiske på huggvillig fisk som är målet är mitt råd att vänta tills efter gäddleken. Annars är mitt råd att nöta på, åk inte runt med båten och gör korta stopp, utan ankra upp och ge gäddan tid på sig att luras. Mantrat du ska ha i huvudet är "TÅLAMOD", och minsta slack på linan kan innebära att en enorm gäddgris fallit för ditt lååååååååångsamt infiskade bete.
              /H

Kommentera

I sjön där jag fiskar ligger tempen på 4 grader just nu, och jag hittar bara ekon på botten vid den djupare delen av sjön som är runt 8-12m. Utanför olika vikar finns inte en fisk och har bara haft ett hugg på två dagars fiske så antar att dom fortfarande ligger nere och surar.

Men om jag har förstått det hela rätt så är vikar i norra delen av sjöar (söndervända?) de som man bör söka och lägga sig utanför och fiska av länge och långsamt?
                Alla fiskar är drömfiskar

Kommentera

Leta efter södervända vikar (där ligger solen på mest) och vikar som det blåst in i (uppvärmt ytvatten). Där är det varmare vatten, där finns betesfisken och där finns gäddorna.

Kommentera

Var inte heller rädd att fiska grundare än du normalt kan tänka dig. Hade själv flera hugg och missade nytt PB i veckan när jag var ute och fiskade längst in i väldigt grunda vikar. (1-2 dm djup) Men som tidigare nämnt i tråden, nöt på och räkna inte med mängdrekord så ska du nog kunna lirka upp ett par feta damer.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 774 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B