Billiga jiggar för gädda. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billiga jiggar för gädda.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Uffe5 Visa inlägg
    Någon som har tips på fiskebutiker online som har bra och billiga gäddjiggar? Sportfiskebörsen har 6" relax för 9kronor så ska skicka iväg några(någon som har tips på schysta färger av de som finns inne??).
    Tack för tipset De flesta 6" var faktiskt 8:-/st, beställde även ett lass 4" för 4:-/st.

Peter

Kommentera

Snygg setup där Vert!

Ursprungligen postat av Vert Visa inlägg
      Ska man har mest bang for the buck så är relaxjiggarna riktigt bra både 6 och 9". Ett gott råd är också kolla begagnat och tradera. Gummi har oftast sämre andrahandsvärde även om det är nytt.

Att rakt av säga att ett gummi är bättre än ett annat blir bara konstigt. Beror väldigt mycket på vad man vill uppnå också. Själv så väljer jag olika modeller för att komplettera varandra på egenskaper som tex en shadjigg ihop med nåt mer avlångt och vaggande som bigmcrubber men även annorlunda form som alien eel eller bulldawg etc.

Vad man tycker nåt är värt kan man diskutera i all evighet. Är en Anytec båt värd sitt pris eller en äldre plastbåt likvärd? Är en äldre Amba bättre än en Daiwa Ryoga? Själv lägger jag mer pengar på beten än på att pimpa eller lyxa till rullar. Kan den kasta och bromsa så är jag rätt nöjd. Är mer petig på hur beten beter sig samtidigt som jag inte har nåt emot nån som väljer tvärtom.

Ämnet är extra aktuellt då jag sitter och förbereder för helgens fiske och det är nästan bara gummi. Inte en sort utan väldigt blandat med både billiga relaxjiggar och handgjutna beten.

Det som är väldigt skoj är att vi fått väldigt mycket bra betestillverkare i Sverige som nästan skämmer bort oss med variation på modeller och färger.

[ATTACH=CONFIG]65648[/ATTACH]

Kommentera

Doh man ska läsa mer än en gång menar att 1x kostar 69

Ursprungligen postat av JiggSimon Visa inlägg
        Vart på mässan hittar man mcrubber v2 2x för 69kr?

på söders kostar x2 119:- för dom små och stora big mcrubber x2 129:- :P

eller menar du att en kostar 69:- ? fick det först till att två st kosta 69kr.

Kommentera

Förutom att Relax ger bra Bang for the buck kan jag slå ett slag för en av mina gamla gäddfavoriter (sannolikt det bete jag tagit allra flest gäddor på när jag tänker efter...):

Storm Wildeye Shad 6' o 5'...

Fick idag hem ett litet paket på posten då jag tvingats över Atlanten för att få tag i originalmodell o färger....

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	2
Size:	772,3 KB
ID:	1772860

/S
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
            Förutom att Relax ger bra Bang for the buck kan jag slå ett slag för en av mina gamla gäddfavoriter (sannolikt det bete jag tagit allra flest gäddor på när jag tänker efter...):

Storm Wildeye Shad 6' o 5'...

Fick idag hem ett litet paket på posten då jag tvingats över Atlanten för att få tag i originalmodell o färger....

[ATTACH=CONFIG]65652[/ATTACH]

/S
            Du vet vem som ska få köpa ett par

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
              Du vet vem som ska få köpa ett par
              Det blir dyyyrrrtt......

/S
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
                1. Som jag skrev tidigare så har jag haft bra fiske på söderjiggen, men det hjälper inte när den inte håller.

2. Som konsument har jag väl rätt att klaga på produkter som jag anser inte håller måttet?

3. Jag har sett dig bannas flera gånger, men det behöver inte jag heller ta upp. Angående mina klagomål, se svar 2

4. Bra att du frågar om du inte förstår, jag menar att jag tycker denna omtalade jigg är skit även om den kommer från ett respekterat företag.
                Jag förstår inte ditt resonemang riktigt. Om en jigg fiskar bra men inte håller så hjälper det inte ? ? ? När vi sportfiskare samtidigt kan lägga ner förmögenheter på spön, rullar, båtar å resor allt för att få drömfisken.

Under vissa perioder som kattsta skrev så måste du ha en jigg som paddlar i extremt låg fart 0,5 - 0,7 knop. Och dom som gör det (inga namn) har faktiskt alla den egenskapen att dom är mjuka, smala och trasas sönder lätt.

Men en jigg går ju att limma å laga nästan i det oändliga.

Får känslan att denna tråd handlar mer om för eller emot söderjiggen än om vilka egenskaper en jigg ska ha OAVSETT fabrikat.

Ett problem jag ser med många jiggar är att dom måste ha ordentlig fart för att paddla med stjärten, och det är ingen egenskap jag vill ha i dec. och jan.

Men eftersom tråden va om billiga bra jiggar kanske vi ska definiera BILLIGA. SG herring shad är både billig, bra och håller dåligt.
                Senast ändrad av Exxet; 2014-03-19, 22:16.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Srömming är hyfsat billig. Effektivt gäddbete. Dessutom miljövänlig (biologiskt nedbrytbar). Plast är en av de värsta föroreningarna i våra vatten (om nu någon tror att "jiggarna" är tillverkade av gummi).

Kommentera

Enda problemet är väl just att strömmingen inte är en jigg? Alltså det tråden faktiskt handlar om.

Kommentera

Jag tillhör också skaran som tycker det är lite magstarkt att ta 100 spänn eller mer för en bit gummi som pajar så lätt. Och nu pratar jag inte specifikt om Söderjiggen, utan om att sådana priser har blivit något av standard idag.

Om man nu vill fiska ultralångsamt på köldstel fisk finns ju även en del andra alternativ att ta till än just gummibeten, även om det råkar vara väldigt inne just för tillfället. Tailar, fluga, jerk, wobblers... Och det finns ju för den delen även när man vill fiska fort...

Men ja, fler bra gummibeten i Relax-priser på marknaden vore definitivt välkommet!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 806 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B