Billiga jiggar för gädda. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billiga jiggar för gädda.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Vert Visa inlägg
    Enda problemet är väl just att strömmingen inte är en jigg? Alltså det tråden faktiskt handlar om.
    Ska man vara noga så är en jigg ett tackel, normalt en krok försedd med en blykula eller annan liknande vikt. På jiggen kan man sedan sätta olika beten. Det kan handla om fjädrar, hår, plastbeten eller naturligt agn. Riktigt varför man numera gått över till att använda jigg som beteckning på de mjukplastbeten som kan sättas på jiggar men även tacklas på annat sätt förstår jag inte. Sedan tydker jag inte att man ska hålla på och märka ord, men det är en annan sak.

Kommentera

dubbel
      Senast ändrad av lausvik; 2014-03-20, 10:36.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Ska man vara noga så är en jigg ett tackel, normalt en krok försedd med en blykula eller annan liknande vikt. På jiggen kan man sedan sätta olika beten. Det kan handla om fjädrar, hår, plastbeten eller naturligt agn. Riktigt varför man numera gått över till att använda jigg som beteckning på de mjukplastbeten som kan sättas på jiggar men även tacklas på annat sätt förstår jag inte. Sedan tydker jag inte att man ska hålla på och märka ord, men det är en annan sak.
        Som vi säger här i Skåne: Ah du...

Kommentera

Ursprungligen postat av JiBbR Visa inlägg
          Dittdrag.se har 30cm shadar för 30kr dom är riktigt slitstarka och går bra i låga hastigheter.!!
          Nice ! ! Dom måste provas
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg

2. Jo så är det, kör mycket slow trolling med kajaken i 2-4 gradigt vatten bla. och tro mig jag har action plastic, relax, orka, Illex dexter, o.s.a, mcrubber. Pigg King, Brubber, Fox rage, savagear, shadzilla, Berkley, Storm RIP, Darts, Jackson the shad, shadxpert,och ett antal no name jiggar, Och alla har olika gång. Dom som fiskar i den låga farten har den gemensamma nämnaren att vara sårbara. Orka är ju en bra å billig shad, men den ger upp rörelsen nån tiondelarna av en knopen över. Vid 1,7 knop funkar allt sedan när farten sänks bit för bit slutar en efter en att fiska. Kvar blir vissa märken. Long time experience my dear friend Kanonkula
            .
            Alla de olika märkena och så har du missat lunker city :-) Ett annat tips är wildeye seeker shad - den måste du testa.

Kommentera

SG 4play tycker jag är underbara! Det är kanske mer av ett softbait än jigg men de fungerar otroligt bra och köper du utan lipskull blir de inte så dyra! Kan t.o.m finnas som lösvikt på vissa ställen!

Kommentera

Ni som vill att stjärten på jiggen ska fladdra fint, tänk även på att en stelare stjärt där kroppen istället rullar kan vara minst lika effektivt om inte mer vissa gånger.

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu
                  Väldigt underskattat bete. Har du testat wildeye seeker shad? Typ samma fast med curly tail.
                  Såg dessa i butiken idag men kroken såg så brutalt stor ut
                  3st för 99kr är inget att tveka på misstänker jag?

Kommentera

Ursprungligen postat av NiklasF Visa inlägg
                    Såg dessa i butiken idag men kroken såg så brutalt stor ut
                    3st för 99kr är inget att tveka på misstänker jag?
                    I USA kostar 3 st 4.5 dollares..... men jämfört mot 1 för en hundring eller så...så är ju 3 för 99 ett kap

/S
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Tror nog att det kommer bli en eller annan 6" relax och några 15.2cm shaker shad! Hittat viktade offset krokar men de är ju så satans jävla dyra...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 806 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B