Billiga jiggar för gädda. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billiga jiggar för gädda.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    1. Jag förstår inte ditt resonemang riktigt. Om en jigg fiskar bra men inte håller så hjälper det inte ? ? ? När vi sportfiskare samtidigt kan lägga ner förmögenheter på spön, rullar, båtar å resor allt för att få drömfisken.

2. Under vissa perioder som kattsta skrev så måste du ha en jigg som paddlar i extremt låg fart 0,5 - 0,7 knop. Och dom som gör det (inga namn) har faktiskt alla den egenskapen att dom är mjuka, smala och trasas sönder lätt.

3. Men en jigg går ju att limma å laga nästan i det oändliga.

4. Får känslan att denna tråd handlar mer om för eller emot söderjiggen än om vilka egenskaper en jigg ska ha OAVSETT fabrikat.

5. Ett problem jag ser med många jiggar är att dom måste ha ordentlig fart för att paddla med stjärten, och det är ingen egenskap jag vill ha i dec. och jan.
    .
    1. Ursäkta om jag uttryckte mig lite slarvigt, jag menar att jag vill inte betala så mycket pengar för en gummijigg som jag anser att det är alldeles för dålig kvalité på, även om den fiskar jättebra och kommer från ett respekterat företag i vår huvudstad.
    Det är för mig en stor skillnad på att köpa spö och rullar med kvalité, än att lägga pengarna på nåt skräp som inte håller.

2. Så är det inte, det finns en uppsjö med jiggar som går jättebra i låg hastighet utan att hålla så dåligt.

3. Det går väl inte att limma fast något som man inte har kvar??

4. Om du läser hela tråden så kan du nog se varför det blev så.

5. Ett hett tips till dig Anders, är att koka bakdelen på dina jiggar i en kastrull med vatten.

Lycka till med ditt jiggfiske Anders!

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
      Förutom att Relax ger bra Bang for the buck kan jag slå ett slag för en av mina gamla gäddfavoriter (sannolikt det bete jag tagit allra flest gäddor på när jag tänker efter...):

Storm Wildeye Shad 6' o 5'...

Fick idag hem ett litet paket på posten då jag tvingats över Atlanten för att få tag i originalmodell o färger....

[ATTACH=CONFIG]65652[/ATTACH]

/S
      Väldigt underskattat bete. Har du testat wildeye seeker shad? Typ samma fast med curly tail.

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
        Väldigt underskattat bete. Har du testat wildeye seeker shad? Typ samma fast med curly tail.
        Bara "egenmoddade" då jag tagit shaddar som fått paddeln klippta av fisk och bränt/limmat fast en curly tail...

/S
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ribatex säljer jiggar från orka som håller riktigt bra , har en grym gång & ett riktigt bra pris . Tycker det är svårslagna jiggar på alla sätt & vis .

Kommentera

É det någon här som gjutit sina egna shadar och vet vad tillverkningskostnaden ligger på en 25 centimetare?
            Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av Motorgoat Visa inlägg
              Jag köper jiggar från http://jigg.se/jiggar/modeller/

Bra priser och snabb leverans!
              Tack för tipset, kom just på att "min" butik antagligen har kvar utav deras drive dom körde för ett tag sedan kanske att dom största där kom upp i 5´ och dessa kostade hela 1kr/st

För er som bor i närheten av Vänersborg så kanske det kan vara värt att ta sig en vända dit och kika på Snäjk.
              Jag har precis börjat med jiggar så jag har inget att jämföra med i gång eller kvalité, supermjuka är dom iaf och kan ta kort om någon är intresserad.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
                1. Ursäkta om jag uttryckte mig lite slarvigt, jag menar att jag vill inte betala så mycket pengar för en gummijigg som jag anser att det är alldeles för dålig kvalité på, även om den fiskar jättebra och kommer från ett respekterat företag i vår huvudstad.
                Det är för mig en stor skillnad på att köpa spö och rullar med kvalité, än att lägga pengarna på nåt skräp som inte håller.

2. Så är det inte, det finns en uppsjö med jiggar som går jättebra i låg hastighet utan att hålla så dåligt.

5. Ett hett tips till dig Anders, är att koka bakdelen på dina jiggar i en kastrull med vatten.

Lycka till med ditt jiggfiske Anders!
                1. No problem, det är ju upp ill var och en vad man vill betala för. En flaska Mend-it gick åt till 2 märken av jiggar i höstas

2. Jo så är det, kör mycket slow trolling med kajaken i 2-4 gradigt vatten bla. och tro mig jag har action plastic, relax, orka, Illex dexter, o.s.a, mcrubber. Pigg King, Brubber, Fox rage, savagear, shadzilla, Berkley, Storm RIP, Darts, Jackson the shad, shadxpert,och ett antal no name jiggar, Och alla har olika gång. Dom som fiskar i den låga farten har den gemensamma nämnaren att vara sårbara. Orka är ju en bra å billig shad, men den ger upp rörelsen nån tiondelarna av en knopen över. Vid 1,7 knop funkar allt sedan när farten sänks bit för bit slutar en efter en att fiska. Kvar blir vissa märken. Long time experience my dear friend Kanonkula

5. tack för tippset, ska verkligen prova detta på några the shad tex. som inte rör en fena förän vid 1,5 knop. Men blir inte jiggen kall å hård igen så snart du doppar den i 3 gradigt vatten ? ? ?

Frågan bra å billig jigg är lite felställd fråga, till vad och i vilken situation borde vara rätt fråga. Håller med om att vissa jiggar går åt som knullgummin en lördag i Riga men ger dom det man är ute efter så är det förlåtet. Men om det är värt det ? ? är ju ett personligt beslut.
                Senast ändrad av Exxet; 2014-03-20, 08:50.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Vill du ändra segare jiggar så kan du klippa bort en del eller stansa ut en del från själva kroppen och paddeln. På så sätt kan du få en seg jigg att lättare röra sig. Tror jag tom såg att BFT kommer med ett litet verktyg att stansa ut bitar.

Om du köper av nån som tillverkar eget så kan du också be dom ha lite extra mjukgörare i så jiggen nästan blir sladdrig. Har några som är "felgjorda" där jigg nästan hänger som en gelehög men funkar perfekt när det är riktigt sakta. Inte bara att paddeln rör sig utan att hela kroppen wobblar lite extra.

Även hybrider är tacksamma för det ändamålet. Tex McTail ihop med bigtail och även med paddel får bra rörelse även sakta.

Kommentera

Håller med Vert om att beten med hårda kroppar och paddel eller tail är grymt bra för långsamt fiske. Klippa på undersidan framför paddeln kan man också göra om man vill få jiggar att röra på sig mer, savage gear har gjort en film om detta.

Kommentera

Dittdrag.se har 30cm shadar för 30kr dom är riktigt slitstarka och går bra i låga hastigheter.!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 806 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B