Billiga jiggar för gädda. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billiga jiggar för gädda.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Billiga jiggar för gädda.

Någon som har tips på fiskebutiker online som har bra och billiga gäddjiggar? Sportfiskebörsen har 6" relax för 9kronor så ska skicka iväg några(någon som har tips på schysta färger av de som finns inne??). Har kollat på diverse andra sidor men de flesta jiggar är väldigt dyra där..
    Behöver man en stinger till en 6" jigg? Tänkte använda 7/0 10g skallar och förmodligen köpa mig ett par offset riggar(ska det vara samma storlek på dessa som jigghuvudet?).

Tack för förslagen! Bomba mig gärna med andra tips när det gäller jiggfiske med lite större beten.

Det skrivs väldigt mycket om just stora jiggar och olika former av mjukbeten för gädda just nu, eftersom det har kommit att bli väldigt "à la mode". Så om du googlar runt lite kommer hitta massor med tips på olika former och riggning med mera.

Håller med dig vad det gäller priser. Kring 100 kr för ett bete som inte kommer hålla för jättemånga gäddor är verkligen inte billigt, även om man till viss del kan laga sina jiggar med Mend-it och liknande proidukter. Sedan finns det ett fåtal varianter som är billigare, som t.ex. Relax shadjiggar. Om vi tar just dem som exempel tycker jag inte du behöver någon stinger till de som är 6'', men däremot till dem som är 9''.

Kommentera

De värsta tycker jag är söderjiggarna, paddeln ryker tvärt på de.

Kommentera

Har hittat relax 6", shaker shad 6" just nu, de kostar 9 kronor och 15.

Kommentera

Här har du en svansviftare till: https://www.happyangler.se/sv/beten/...-jigg/p/430504
          Använder dem själv förutom som de är, bla till att göra nya tailar till tailbeten.

Kommentera

Jag köpte Berkleys nya jig Berkley Flex Slim Shad för 25-30kr /st 17,5cm har jag för mig att den är.
            Skulle inte ens tänka tanken att slanta 100kr++ för ett gummibete som blir slamsor efter ett par hugg.

Click image for larger version

Name:	I-Grande-12382-leurre-souple-berkley-flex-slim-shad.net.jpg
Views:	1
Size:	223,9 KB
ID:	1772855

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
              Det där är lite hårt tycker jag, då det kan hända precis vilken JIGG som helst! inte bara söderjiggen, allt beror ju hur gäddan hugger/sväljer och sen hur betet sitter i munnen mot alla tusen tänder som gäddan har..

Men kan faktiskt hålla med om att dom är grymt smala vid stjärt partiet dock så har jag fiskat söderjiggen mycket och endast en paddel har rykt för mig hittills

Annars är Relax jiggarna grymt bra och kostar inte en förmögenhet att fiska med!
              Senast ändrad av JiggSimon; 2014-03-19, 17:50.

Kommentera

Det är möjligt att du tycker det, men det är ju jag som fiskat med mina söderjiggar och det är ren katastrof vad klena de är innan paddeln.
                Och det händer INTE vilken jigg som helst, alla andra som jag testat håller bättre.
                Varför tror du att de har börjat sälja reservpaddlar?

Självklart beror det på hur gäddan hugger, men brister den på vartannat vart tredje hugg så är det för dåliga jiggar helt enkelt.

Tanken är ju att man ska hinna fiska när man är ute och inte stå å fibbla med att flytta över stingers och shallowskruv till nya kroppar, det fixar man innan fisket i sin mancave.

Ursprungligen postat av JiggSimon Visa inlägg
                Det där är lite hårt tycker jag, då det kan hända precis vilken JIGG som helst! inte bara söderjiggen, allt beror ju hur gäddan hugger/sväljer och sen hur betet sitter i munnen mot alla tusen tänder som gäddan har..

Men kan faktiskt hålla med om att dom är grymt smala vid stjärt partiet dock så har jag fiskat söderjiggen mycket och endast en paddel har rykt för mig hittills

Annars är Relax jiggarna grymt bra och kostar inte en förmögenhet att fiska med!

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
                  Det är ju bara för dom är så smala där och därför fiskar mycket bättre, finns ju nya bakdelar till dom att limma på.
                  Dom fiskar ju kanon det är ju det viktigaste,smakar det så kostar det.
                  Annars kan man ju köra mad billiga som ej fiskar men det vill man ju inte.
                  Det är stor skillnad på giggar i låg fart en del rör sig inte alls under 2 knop.
                  Tomas

Kommentera

Det finns lika bra jiggar för samma pris som dessutom håller.

Ursprungligen postat av Kattsta Visa inlägg
                    Det är ju bara för dom är så smala där och därför fiskar mycket bättre, finns ju nya bakdelar till dom att limma på.
                    Dom fiskar ju kanon det är ju det viktigaste,smakar det så kostar det.
                    Annars kan man ju köra mad billiga som ej fiskar men det vill man ju inte.
                    Det är stor skillnad på giggar i låg fart en del rör sig inte alls under 2 knop.
                    Tomas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 806 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B