Storgädda tappad igen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storgädda tappad igen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Storgädda tappad igen

I går fick jag återigen uppleva den nesliga känslan av tappad storfisk. Efter en hel kväll utan ett hugg satte jag på en liten djupdykare på mitt jerkbait light spö när jag rodde hem båten. 20 Meter ut från en udde smäller det till i spöt och det böjer sig nästan ner i vattenytan.

Jag släpper årorna och tar tag i fiskejerkspöt och känner en riktig tung fisk. Hade ganska mycket lina ute så jag börjar försiktigt släpa den mot båten. Lättar på slirbromsen eftersom dom häringa madamerna är benägna att rusa när dom får syn på båten, så ock denna kvinna... Fy för tusan spöt rakt ner under vattnet. Helt klart en fisk i 9-10 kilos klassen! Efter rusningen får jag se ryggen på fisken när den drar iväg igen och denna gång utan att ha min lina med sig.

En känsla av besvikelse sprider sig i min kropp när jag ser att beteslåset har blivit helt utböjt. Vilken skräptafs!!! Jag har fastnat för trappy vad gäller tafsar men dessa var slut så jag fick nöja mig med ABU:s tafs. Ett misstag jag inte kommer att göra om.

Nu till ett par frågor.
    Hur stora chanser att klara sig har fisken med en vobbler i käftarna?
    Skulle jag kunna få några viktuppskattningar på fisken på bilden som är fångad i samma sjö.

Mvh
    Ulf
    Bifogade filer

Tråkigt med tappad storfisk... gissar på att gäddan på bilden väger mellan 6-7 kilo nånting.

Kommentera

Hej

Tack för det.

Mvh
      Ulf

Kommentera

Håller med föregående talare angående viktuppskattningen, möjligtvis något mer. Ja som du själv listade ut så är abus tafsar ingenting att ha om man fiskar seriöst. Bättre att göra egna av lämplig vajjer. Annars är BFTs tafsar bra tycker jag.

Angående gäddans hälsa med en vobbler i käften så tror jag att den kan klara sig bra. Krokarna brukar lossna efter ett tag om de inte sitter allt förjävligt i gälben eller liknande.

Kommentera

Hejsan

Tack för det.

Mvh
          Ulf

Kommentera

Ursprungligen postat av Bogpappa
            I går fick jag återigen uppleva den nesliga känslan av tappad storfisk. Efter en hel kväll utan ett hugg satte jag på en liten djupdykare på mitt jerkbait light spö när jag rodde hem båten. 20 Meter ut från en udde smäller det till i spöt och det böjer sig nästan ner i vattenytan.

Jag släpper årorna och tar tag i fiskejerkspöt och känner en riktig tung fisk. Hade ganska mycket lina ute så jag börjar försiktigt släpa den mot båten. Lättar på slirbromsen eftersom dom häringa madamerna är benägna att rusa när dom får syn på båten, så ock denna kvinna... Fy för tusan spöt rakt ner under vattnet. Helt klart en fisk i 9-10 kilos klassen! Efter rusningen får jag se ryggen på fisken när den drar iväg igen och denna gång utan att ha min lina med sig.

En känsla av besvikelse sprider sig i min kropp när jag ser att beteslåset har blivit helt utböjt. Vilken skräptafs!!! Jag har fastnat för trappy vad gäller tafsar men dessa var slut så jag fick nöja mig med ABU:s tafs. Ett misstag jag inte kommer att göra om.

Nu till ett par frågor.
            Hur stora chanser att klara sig har fisken med en vobbler i käftarna?
            Skulle jag kunna få några viktuppskattningar på fisken på bilden som är fångad i samma sjö.

Mvh
            Ulf
            Hade dom inte Berkelys? Dom är ju mkt. bättre!
            sigpic

Kommentera

Hej På Er

Inte vad jag såg. Tack för tipset. Ha det bra

Mvh
              Ulf

Kommentera

Berkleys crosslock är ju suveräna!

Kommentera

Håller helt med om att abu tafsarna är skit, men jag tror dessvärre inte gäddan väger mer än max 5 kanske 5.5 kg. Men det är svårt att bedöma så här så jag kan mycket väl ha fel.
                  /Storjonas............ Simma lugnt

Kommentera

Kör bara med Berkleys crosslock nu för tiden ! De har aldrig gått upp eller gett vika !

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 786 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B