Jag har både hört, läst och sett att erfarna fiskeutövare ger rekommendation att utöva rekning innan man fiskar. Att det är viktigt att man "tänker" ut i vilka områden fisken står vid det tillfället.
För mig gäller det gäddfiske.
Olika parametrar som ofta nämns är:
1) Vindriktning, ofta nämns att områden med pålandsvind är gynnsamma. Även hur vindarna varit dagarna innan.
2) Vilken betesfisk som finns i området. Hur vet man det? Hur påverkar det?
3) Vattentemperatur.
4) Djupkarta, hur ser bottenområdet ut. Ofta nämns att man söker intill djupramper.
5) osv...
Hur kan man skaffa kunskap om allt detta? Vad man ska leta efter, betesfisk (hur får man ens reda på vad som finns och hur använder man den informationen sen?), vilka temeraturstråk ska man leta efter etc etc??
Finns det nån bra guide? Nån bra video på nätet?
Hur lär man sig undrar en oerfaren...
För mig gäller det gäddfiske.
Olika parametrar som ofta nämns är:
1) Vindriktning, ofta nämns att områden med pålandsvind är gynnsamma. Även hur vindarna varit dagarna innan.
2) Vilken betesfisk som finns i området. Hur vet man det? Hur påverkar det?
3) Vattentemperatur.
4) Djupkarta, hur ser bottenområdet ut. Ofta nämns att man söker intill djupramper.
5) osv...
Hur kan man skaffa kunskap om allt detta? Vad man ska leta efter, betesfisk (hur får man ens reda på vad som finns och hur använder man den informationen sen?), vilka temeraturstråk ska man leta efter etc etc??
Finns det nån bra guide? Nån bra video på nätet?
Hur lär man sig undrar en oerfaren...
![Oj](https://www.fiskesnack.com/core/images/smilies/nut.gif)
Kommentera