Kunskap om vart fisken står... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kunskap om vart fisken står...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kunskap om vart fisken står...

Jag har både hört, läst och sett att erfarna fiskeutövare ger rekommendation att utöva rekning innan man fiskar. Att det är viktigt att man "tänker" ut i vilka områden fisken står vid det tillfället.

För mig gäller det gäddfiske.

Olika parametrar som ofta nämns är:
    1) Vindriktning, ofta nämns att områden med pålandsvind är gynnsamma. Även hur vindarna varit dagarna innan.
    2) Vilken betesfisk som finns i området. Hur vet man det? Hur påverkar det?
    3) Vattentemperatur.
    4) Djupkarta, hur ser bottenområdet ut. Ofta nämns att man söker intill djupramper.
    5) osv...

Hur kan man skaffa kunskap om allt detta? Vad man ska leta efter, betesfisk (hur får man ens reda på vad som finns och hur använder man den informationen sen?), vilka temeraturstråk ska man leta efter etc etc??

Finns det nån bra guide? Nån bra video på nätet?

Hur lär man sig undrar en oerfaren...

Ursprungligen postat av nho1 Visa inlägg
    Jag har både hört, läst och sett att erfarna fiskeutövare ger rekommendation att utöva rekning innan man fiskar. Att det är viktigt att man "tänker" ut i vilka områden fisken står vid det tillfället.

1) Vindriktning, ofta nämns att områden med pålandsvind är gynnsamma. Även hur vindarna varit dagarna innan.
    3) Vattentemperatur.
    4) Djupkarta, hur ser bottenområdet ut. Ofta nämns att man söker intill djupramper.
    5) osv...

Hur kan man skaffa kunskap om allt detta? Vad man ska leta efter, betesfisk (hur får man ens reda på vad som finns och hur använder man den informationen sen?), vilka temeraturstråk ska man leta efter etc etc??

På sjuttiotalet (?) var det någon gubbe som skrev en bok som heter "Gäddfiskarens specialknep". I den vill jag minnas att det finns en del matnyttig info. Hör efter med ditt bibliotek. har de den inte kan de säkert låna hem den av någon annan bibba. Vad f*n hette nu gubben? Tänk att minnet blir så kass när man blir äldre... Old Firehand kanske minns?

Kommentera

OF borde minnas, det var väl han som skrev den... (aka Leif Engström)
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Här är boken i fråga, den är mycket bra - tyvärr så är boken svår att få tag på och hittar man en på auktion så är priset som regel väldigt högt.

Feces piscis!

Kommentera

Nå, då var det alltså klarlagt att det är allas vår Old firehand som skrev boken (vilket jag naturligtvis visste), att den är svår att få tag på och, eftersom ingen postat något bättre eller ens annat tips, att den fortfarande är "standardverket" på området. Mitt tips är fortfarande att försöka få fram den via biblioteket.

Någon efterlyste en uppföljare. Gärna det, men annars kanske OF skulle snacka med förlaget om en ny utgåva? Det kanske rentav skulle vara en god affär?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Nå, då var det alltså klarlagt att det är allas vår Old firehand som skrev boken (vilket jag naturligtvis visste), att den är svår att få tag på och, eftersom ingen postat något bättre eller ens annat tips, att den fortfarande är "standardverket" på området. Mitt tips är fortfarande att försöka få fram den via biblioteket.

Någon efterlyste en uppföljare. Gärna det, men annars kanske OF skulle snacka med förlaget om en ny utgåva? Det kanske rentav skulle vara en god affär?
            Tack Herman "Lausvik" Johnell;

Du är mer än sympatisk och är både förr, nu och i framtiden välkommen att räkna dig som en av mina personliga vänner!

Det behövs nog tusen Gäddfiskare som kontaktar Bonniers för att de ska ge ut en nyutgåva av min "anno dazumal" bok Gäddfiskarens Specialknep ....

Själv skulle jag gärna använda min återstående tid till att skriva både en ny Gäddfiskebok och fiskeartiklar i tidningar, men all min ork går idag åt till att försöka hitta gamla och nya kunder som vill köpa de beten och annat som finns kvar i webshopen www.trumman.com ...

Många av mina personliga vänner säger till mig idag: "Elda upp skiten! Du kommer aldrig att bli av med allt ändå ..."

Att elda upp beten, spön, linor och elmotorer med reservdelar stämmer inte alls med mitt gammelmodiga sätt att vara, arbeta och umgås med både gamla och nya vänner samt återkommande, trevliga kunder hos www.trumman.com !

För mig är mina kunder mina vänner och de viktigaste personer som finns!

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Boken verkar intressant. Men hur lär sig alla om detta, speciellt om det bara finns en bok och den är svår att få tag i?
              Finns det någon bra artikel på nätet? Film?

Kommentera

Ursprungligen postat av nho1 Visa inlägg

3) Vattentemperatur.
                5) osv...

Hej Niklas Holmfeldt;

Kunskap om var fisken står är den enskilt viktigaste egenskapen hos alla som kan hålla i ett spö...

När du vet var fisken du vill fånga står idag, i morgon och nästa dag kan du använda din fiskeutrustning och fresta den önskade fisken efter bästa förmåga med alla dina beten...

Om du inte ständigt tränar upp din färdighet att "läsa vatten" kommer du inte längre eller aldrig att tillhöra de 5 % av oss sportfiskare som har förmåga att fånga 95 % av de största fiskarna inom varje art...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2014-03-11, 11:25.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2014-03-11 kl. 11.53.26.png
Views:	1
Size:	139,4 KB
ID:	1772734
                  Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
                  sigpic
                  Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Tack Herman "Lausvik" Johnell;

Du är mer än sympatisk och är både förr, nu och i framtiden välkommen att räkna dig som en av mina personliga vänner!
                    Tack, Leif! Det är något jag verkligen sätter värde på och Du kan naturligtvis betrakta Dig som en av mina!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 913 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B