Havsöring från kusten. Tips och trix för böjda spön.🐳 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring från kusten. Tips och trix för böjda spön.🐳

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöring från kusten. Tips och trix för böjda spön.🐳

Hej alla glada sportfiskare. Jag har här efter nyår 2014 fått upp ögonen för havsöringsfiske. Bor på Gotland och inser nu vad jag gått miste om i alla dessa år. Fantastiskt kul. Nu behöver jag all er hjälp.

Jag vill ha tips av alla storfiskare (småfiskare är mer än väl välkomna också ) så att tiden mellan huggen kan kortas något.

Vart söker ni öring vid kallt resp varmt vatten?
    Färg på drag beroende på väder och sikt i vattnet?
    Vilka drag?
    Ja listan kan bli lång men kunskap gör inte ryggsäcken tyngre så tipsa på.
    Mvh Mats på Gotland

Köp boken, läs boken. Enkelt
    Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Sedan har du ju en av de absolut bästa bloggarna kring havsöring från dina trakter.

Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Grundtips här, köp boken kanske... men framför allt, ta kontakt med "bloggarna" definitivt, visar du galet intresse och uppför dej som folk så blir du snart medtagen på fiske... lovar så är det, folk som känner att annat folk är trevligt och (galet) intresserade av precis samma sak... bara en tidsfråga garanterat.. lovar tro mej!
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Det ser man. Jag trodde att du skulle berätta för oss om dina hemliga tekniker och beten som behövs för att fånga 3,5 kg havsöringar på Gotland , men jag hade fel då ....
          //T
          Senast ändrad av tonyex; 2014-03-06, 19:29.

Kommentera

Ja Nickas blogg har jag hittat��. Kan ha med saken att göra att man lyckades få en skaplig bit första turen men har varit ute några gånger efter det och inte haft någon följare ens. Läser man lite bloggar och liknande så verkar ju alla åtminstone ha kontakt med fisk. För inte kan det vara så illa att även storfiskare går hem utan fisk��

Kommentera

Ok , då börjar vi med några snabba svar.

Havsöring trivseltemperatur är någonstans mellan 5 och 8 grader och det är inte ovanligt med fångster även ner temperaturer kryper ner mot nollan. Jag har för mig att runt 12 grader börjar bli lite för varmt för havsöring och då sticker dom ut till havs.

Jag brukar fiska havsöring med mörkare färger när det är mörkt ute och med ljusare färger när det är soligt ute. En färgkombination som fungerar alltid är rött/koppar/grön. Färger som fungerar bra när det är kallt i vattnet är grönt, koppar, lila och förstås röd svart. När det börjar bli lite varmare då kan jag gå över till lite andra färger som blå/silver, grön/silver eller bara ljusa färger.

När det är kallt i vattnet, då är det bra att fiska med drag som har bra bärighet och som man kan fiska ganska långsamt typ vicke eller varför inte bombarda + fluga. När det blir lite varmare dvs över 6 eller 8 grader, då kan man fiska bra mkt snabbare och då är det skeddrag/epoxydrag som gäller.

Det finns många yttre faktorer som påverkar fisket som månen, vattentemp, vattenstånd, vindriktning osv. Vindriktning är den faktor har större betydelse än andra när det gäller att fiska havsöring tycker jag, så pålandsvind är att föredra men under vissa förutsättningar kan vara bra att testa även frånlandsvind alt sidvind. En annan faktor som har stor betydelse är färgen på vatten och vattnet ska inte vara glasklart (näringsfattigt) men inte heller för grumligt/skitigt. Vissa duktiga havsöringsfiskare påstår att färgen på vattnet har större betydelse än vindriktning.

Glöm inte det obligatoriska vevstoppet!

Bor man i Lärbro , då har man "gångavstånd" till många riktigt heta havsöringspots!

Häls //T
              Senast ändrad av tonyex; 2014-03-06, 23:47.

Kommentera

Tack så jättemycket Tonyex. Det är nog bara att jobba vidare. Lägger ditt inlägg i min ryggsäck och plockar fram tipsen när det går trögt med fisket.

Kommentera

Hej Mats.

Visst tusan går man hem utan fisk ibland, vill nog påstå att i 85 % av alla tillfällen så är detta ett faktum.
                  Men det i sin tur beror på flera helt andra omständigheter, som exe:färgad fisk på våren går saklöst tillbaka.
                  Under minmått dvs 50cm är en annan omständighet som bland gör att man C&R samtliga för dagen.

Men även fisk som i sig är rätt i längd, färg etc går oftast tillbaka, det jag är ute efter är upplevelsen och inget annat.

Fiskar på blekinge kusten, öst som sy-väst, och har gjort så sedan början på 80 talet.
                  Det har blivit många timmar, och många,,, väldigt många upplevelser genom åren!
                  Och alla har en sak gemensamt?
                  Det jag gissar, och tror att alla öringfiskare söker är den elektriska 1/100 delen, dvs hugget från en blank och stridbar havsöring.
                  Fick förmånen nu i våras att känna detta från en öring i den tvåsiffriga klassen, detta glömmer man aldrig.
                  Trots att bekantskapen blev kort 5-10min så lever man otroligt länge på den upplevelsen

Jag söker mig alltid ut till uddar som slutar i en vik eller annan inbuktning på kusten, anledningen till detta är att någonstans i vattenmassan finns maten för öringens mat, dvs räkor, spigg, tånglake mfl.
                  Det optimala är om det finns en djupbrant inom kast-avstånd, låt säga från 0,7m ner till 2,5m.

En sak att ha med sig på kusten är att du kan inte veva för fort alt för sakta, däremot så måste inspinningen innehålla åtskilliga såk spinnstopp, finns inte dessa är öringen vansinnigt svårflörtat.
                  Beten är helt och hållet individuellt, för egen del så fiskar jag bara epoxibeten typ Ludde, No Name, Gruff mfl.

God tur nästa gång

Owner nr 2

Kommentera

Jag söker mig alltid ut till uddar som slutar i en vik eller annan inbuktning på kusten, anledningen till detta är att någonstans i vattenmassan finns maten för öringens mat, dvs räkor, spigg, tånglake mfl.
                    Andra ställen som brukar va bra är där sandbotten möter tång.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 763 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B