Bombardatips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bombardatips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bombardatips

OK, jag vet. Det finns en massa bombardatrådar. Men den här tänkte jag ska bli annorlunda. En lång, härlig tråd som handlar om allt möjligt som har med bombardafiske och FS:s samlade vetande om denna konst.

Eftersom jag börjar så får jag välja vad det första ämnet ska bli och det blev bombardans storlek/vikt.

Fiskar man, som jag oftast gör, vid kusten där det ibland är nödvändigt att kasta långt (och rätt ofta svårt att göra så på grund av vinden) är förstahandsvalet en bombarda som ligger så när spöets sweet spot som möjligt, dvs rätt nära den övre rekommenderade kastvikten. Detta innebär, med de spön jag brukar använda, ofta en såpass stor/tung bombarda som 30 gram. Finns det några nackdelar med detta? Eller, omvänt, finns det någon fördel med att använda en så liten/lätt bombarda som möjligt? Jag inbillar mig att, med de långa tafsar (2-3 m) som vanligen används att det för betespresentationen och risken för att fisken ska skygga för bombardan dess storlek inte spelar någon större roll.

Vad gäller känsligheten löper ju linan genom bombardan så rimligen har storleken inte heller här någon betydelse.

Någon som har andra erfarenheter/uppfattningar? Eller som vill diskutera något annat bombardarelaterat eller komma med tips i ämnet?

Jag tänker mig dock att ett större bombarda skapar större plask vilket kan skrämma fisk.

Kommentera

Jag tror inte det finns någon direkt nackdel med stor bombarda med undantag för när det är kavlugnt och ginklart. Annars spelar nog varken nedslagsplask eller synlighet någon roll. Jagande fisk kan t.o.m. lockas av plasket och att stripa bombardan i ytan kan också ibland locka fisk. Själv brukar jag inte gå över 25gr. men det handlar ju mer om vilket spö man använder. Vid klart och lugnt vatten går jag ner i storlek så mycket jag kan, mest eftersom jag känner mig lite hetare då:-)
      Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Som Geronimo är inne på tror jag också att det många gånger är överdrivet hur skygga havsöringarna är. Jag har gått ner i längd på tafsen vid bombardafisket (ca 1,5 meter) av smidighetsskäl, och det har definitivt inte gett färre hugg/fångade fiskar. Mitt val av bombarda faller oftast på en Darts Intermediate 25 gram.

Kommentera

Nu fiskar jag inte bombarda men jag kommer med åsikter i ämnet ändå. Lausviks tanke om att använda en bombarda med vikt efter spöts sweetspot är helt rätt. När jag tittat på bombardas i butik tycker jag storleken skiljer sig mycket litet mellan vikterna och att då ta en lättare för att minska siluetten känns overkill. Bombardan kommer oavsett storlek trycka vatten vilket jag tror öringen kommer reagera på oavsett storleken. Om det skrämmer eller lockar är upp till fiskarens tro. Eftersom det blåser ofta på kusten är det lättare att ha en så tung som möjligt då den kommer kasta bättre eftersom bombardan har ett luftmotstånd. Eftersom du kan välja sjunkhastighet på bombardan så har vikten inte samma betydelse som vid val av drag. Eller är jag ute och cyklar nu? En intermediatebombarda borde sjunka lika fort oavsett om den väger 15 eller 25 gram. Sen skulle jag köra på kortare tafs som Barramundi för smidigare användning eftersom jag inte tror fisken skyggar för bombardan.
          Senast ändrad av harlequine; 2014-02-05, 13:02.

Kommentera

OK, verkar som om det hittills råder konsensus om att vikten och storleken saknar betydelse för hur bombardan fiskar och att man alltså kan välja uteslutande efter kastegenskaperna tillsammans med det spö man använder. Barramundi kom in på frågan om tafslängd. När man läser om bombardafiske verkar standardrekommendationen vara en tafs motsvarande en spölängd (vilket ju verkar litet overkill om man kör med ett 14 fots spö) men jag lutar också åt att det i de flesta fall räcker med en betydligt kortare tafs. 1,5 meter, som Barramundi rekommenderar, är ju klart hanterligt även om man skulle improvisera bombardafiske med ett 8 fots spö.

En sak jag reagerat på är att de flesta verkar köra med/rekommendera slow sink eller intermediate. Själv fiskar jag ofta(st) på grunda vatten och där verkar det för mig vettigast att köra med flytande bombarda. Är vattendjupet bara någon meter så bör ju betet gå rätt nära ytan (om inte annat så för att undvika bottennnapp) och kör man med en tafs på mellan 2 och 3 meter (vilket jag brukar göra) så fiskar man ju med en flytande bombarda effektivt av även rätt djupa ställen. Dessutom ser man ju väldigt bra var man har bombardan (och kan uppskatta var beten befinner sig). Eller är det någon nackdel med att bombardan fiskas hem flytande ovanpå vattnet?

Kommentera

Jag föredrar intermediate/slowsink av den anledningen att jag vill få ner betet (läs flugan i mitt fall) en liten bit under ytan.....på så sätt slipper jag att välja en förtyngd fluga...

Min erfarenhet är dock att även en intermediate/slowsink bombarda fiskar relativt ytligt även vid relativt långsam inspinning....om man inte medvetet väntar med att påbörja inspinningen eller kör med relativt långa spinnstopp..

Skulle jag köra med ett lite tyngre bete....typ en krok agnad med räka....skulle jag nog välja ett ett flytande bombarda-flöte....just för att kunna köra med lite längre vevstopp och ändå hålla presentationen av betet på önskad nivå....

Sjunkande bombarda har jag testat men därefter sällan utnyttjat....detta för att jag oftast kör bombarda när det är riktigt kallt och jag vill presentera ett mindre och långsamt fiskat bete för öringen...på de ställen jag då fiskar vill jag i regel hålla betet mellan ytan och ca 1 meters djup....

I strömmande vatten kan jag dock se att ett sjunkade flöte skulle vara på sin plats...

När det gäller tafslängd håller jag med övriga om att man inte behöver överdriva längden på tafsen....det ställer till mer än det ger genom att försvåra kast, öka risk för trassel eller att fastna i bakkastet

Jag brukar själv rigga så att jag kan transportera spöt odelat med flugan fäst i krokhållaren och flötet fäst med en hårsnodd strax under toppöglan....med en 10-fotare, vilket jag oftast använt, motsvarar det en tafs på ca 2 m.

/S
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

En sak jag reagerat på är att de flesta verkar köra med/rekommendera slow sink eller intermediate. Själv fiskar jag ofta(st) på grunda vatten och där verkar det för mig vettigast att köra med flytande bombarda. Är vattendjupet bara någon meter så bör ju betet gå rätt nära ytan (om inte annat så för att undvika bottennnapp) och kör man med en tafs på mellan 2 och 3 meter (vilket jag brukar göra) så fiskar man ju med en flytande bombarda effektivt av även rätt djupa ställen. Dessutom ser man ju väldigt bra var man har bombardan (och kan uppskatta var beten befinner sig). Eller är det någon nackdel med att bombardan fiskas hem flytande ovanpå vattnet?[/QUOTE]

Antar att det borde vara som när jag nu flugfiskar. Att ha en flytande lina som guppar runt i vågorna är ingen hit. Med intermediate får du bättre linkontroll vid flugfisket vilket rimligtvis även borde gälla vid bombardafisket där du får bättre kontakt då linan sträcks ut under vattnet.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  En sak jag reagerat på är att de flesta verkar köra med/rekommendera slow sink eller intermediate. Själv fiskar jag ofta(st) på grunda vatten och där verkar det för mig vettigast att köra med flytande bombarda. Är vattendjupet bara någon meter så bör ju betet gå rätt nära ytan (om inte annat så för att undvika bottennnapp) och kör man med en tafs på mellan 2 och 3 meter (vilket jag brukar göra) så fiskar man ju med en flytande bombarda effektivt av även rätt djupa ställen. Dessutom ser man ju väldigt bra var man har bombardan (och kan uppskatta var beten befinner sig). Eller är det någon nackdel med att bombardan fiskas hem flytande ovanpå vattnet?
                  Även jag fiskar mest på grunt vatten, 0,5-2 meter ca, men tycker inte jag har fått det att fungera riktigt bra med flytande bombarda. Vet inte vad det är riktigt, men ofta är det ju en del vågor och då kommer liksom inte flugan ner i vattnet så bra. Eller så är det så att ett flöte som plaskar i ytan ändå stör fisken på något sätt? Jag vet inte, men för mig har det i alla fall funkat bättre med intermediate.

Sjunkande variant kan säkert vara bra om man fiskar från t.ex. pirar, där fiskedjupet är lite större, men på grunt vatten resulterar de mest i bottennapp och elände.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                    Även jag fiskar mest på grunt vatten, 0,5-2 meter ca, men tycker inte jag har fått det att fungera riktigt bra med flytande bombarda. Vet inte vad det är riktigt, men ofta är det ju en del vågor och då kommer liksom inte flugan ner i vattnet så bra. Eller så är det så att ett flöte som plaskar i ytan ändå stör fisken på något sätt? Jag vet inte, men för mig har det i alla fall funkat bättre med intermediate.

Sjunkande variant kan säkert vara bra om man fiskar från t.ex. pirar, där fiskedjupet är lite större, men på grunt vatten resulterar de mest i bottennapp och elände.
                    Delar din uppfattning.....av samma skäl är det vanligt att man väljer att fiska med en intermediate fluglina vid kustfiske efter öring.....presentationen och kontakten med betet blir bättre när det kommer ner en bit under ytan..

/S
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 785 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B