Spinnfiske i Thailand - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfiske i Thailand

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnfiske i Thailand

Tjenare!
    Åker ned till Krabi i Thailand i början på nästa vecka och hade tänkt att fiska lite. Jag har läst lite och sett en del filmer på internet men det är inte riktigt det fisket jag är ute efter, det jag är sugen på att testa är mer vanligt spinnfiske som vi kör tex efter gädda på de rovfiskar som finns där nere. Så tänkte kolla om det är någon som varit i Thailand och sett om det finns sådana turer? och även hur fiskar man tex barracuda och andra rovfiskar, vart ska man söka efter fisken om man nu vill testa ensam om man hyr kajak/båt? Och är det någon som vet vad de har för utbud av fiskeutrustning?
    Hade gott!

Finns ju snakehead i Thailand, verkar vara rätt likt gäddfiske
    Instagram: Zenfisherman

Kommentera

Undersök vad som gäller noga innan du åker. Vill minnas att det är ganska hårda regler och höga böter. Det är absolut inte så enkelt som det är i Sverige med fritt fiske (ostkusten) eller fiskekort. Bästa alternativet är nog nån typ av guidebåt.

Kommentera

Jo det skulle vara kul att testa! men det är ju en sötvattensfisk, var lite sugen på att testa att fiska längs med kusten och se vad som finns det vanligaste verkar ju vara sötvattensfiske eller att trolla i havet, och måste man välja mellan det så får det nog bli en besök i någon sötvattensjö

Kommentera

Har fiskat när jag var i Khao Sok som är en nationalpark i Thailands södra delar. Då fiskade vi i kalkströmmar i regnskogen och fick snakehead och barbar. Fisket påminnde väldigt mycket om smygfiske i mindre vattendrag i Sverige och fiskarna var tokigt aggresiva, högg på vad man än kastade i. Enda kruxet var att jag fiskade med ett 4 fots glasfiberspö med 0,45 dacron och ett typ lillöringen skeddrag. Metade även lite i en sjö intill och fick småmalar och missade även en riktigt jävla fet giant gurami en dag på ca 5kg som slet av linan.

Min uppfattning av fisket där är att om du bara kommer in en bit i regnskogen där det är lite ofiskat så kommer du fånga fisk enkelt.

Kommentera

Jag var i Thailand nyligen (Khao Lak) och bottenmetade på stranden. Vårt hotell låg precis vid stranden och jag frågade hotellpersonalen om det var tillåtet att fiska. Fick fisk på dagen och även lite senare på kvällen, var väldigt blandade arter men de flesta var mellan 100-500g. Hotellägaren hade egen brygga så jag stod på den, och en dag såg han mig fiska och bjöd med mig ut och fiska med hans 42ft lyxbåt, vi åkte ut vid 2 tillfällen. Då han var 70 år+ körde vi mest med 100g sänke och 5krokar i rad på ungefär 30-100m djup med fiskbitar som bete. Väl ute på havet såg vi Merlin och Baracuda fiskar hoppa + även ett par gäng med flygfiskar. Testade att trolla på hemvägen efter dessa men fick inget.

I den lilla orten fanns det 2 riktiga fiskbutiker, de har spön i olika prisklasser och även rullar både välkända märken till sånt som går att hitta på aliexpress. Fråga runt efter fiskebutikerna så ska du se att du får hjälp. Men kom ihåg att köper du ett spö ex. så måste du även få hem det, för mig var det ej nå problem då jag hade ett avloppsrör i plast som jag fraktade mitt spö i till thailand och i den fick det även plats med det spöt jag köpt i thailand påvägen hem. Thai-air tog inge extra betalt för det men på arlanda fick jag checka in det som specialbagage så länge inte den totala bagagevikten inte översteg max vikten.

Så ta med dig dina fiske grejer du och fråga innan om det är okej att fiska. Man vet aldrig vilken upplevelse det kan ge eller möjligheter som öppnar sig. Thailändarna värnar om sina turister så sålänge du inte är ryss eller kines så kommer de göra allt för att din upplevelse ska bli kanon.

Thailändarna tipsade om popper för just baracuda fiske, men andra wobbler funkar också, men ordenkliga ståltafsar är ett måste då baracudan har vassa tänder.
            Senast ändrad av Serigös; 2014-01-13, 01:46.

Kommentera

. Fråga runt efter fiskebutikerna så ska du se att du får hjälp.
              Fiskebutikerna på turistöarna brukar ha koll på guidade turer, ofta är det släktingar eller kompisar till dom som dom samarbetar med.

Det finns inget fritt fiske för oss turister i Thailand så akta dig för att bara gå ut och fiska som vi gör här, det kan bli allt från böter till några år på kåken beroende på vilket humör markägaren är på..

En annan sak jag tycker du kan skita i är dom guidade båtturerna efter stor fisk,
              Thailand är nästan utfiskat så du får i så fall ha tag i båtar som ger sig långt bort och då blir priserna där efter, du får nog räkna med 25000-50 000 sek för en fisketur som för det mesta inte ger något vettigt. (100 000 - 250 000 bath.)

Det finns länkar på nätet till företag som guidar, du kan göra som sagts tidigare men en sak jag tycker du ska testa är dammarna som är typ P&T vatten fast allt ska släppas tillbaka, där finns Karp,Arapaima, olika typer av catfish (Mal) och en hel del annat skoj som får stor Svensk gädda att påminna om betesfisk..

Krokar du en Arapaima eller Mal på över 50 kg kommer du förmodligen ha träningsvärk ett par dagar i muskler du inte visste hade. (karpen är lite snällare)

Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-01-13, 10:39.

Kommentera

Som Jörgen säger så är det inte fritt fiske som i Sverige. Jag frågade 6 pers med olika betfattningar innan jag vågade mig på fisket för jag ville säkra mig om att de inte missförstått mig eller hade koll. 5 av 6 sa att det är lugnt och den sista kunde inte engelska för att ens svara no english.

Ha uppsikt över dina saker i Krabi, sist jag var där fanns det luriga apor på de avlägsta delarna på stranden som gärna snor ens grejer.

Kommentera

Vet inte hur pass väl det du säger stämmer. Har varit och dykt en del i Thailand och jag tycker att det verkar som det åtminstone lokalt finns gott om fisk? Sett 50-100 Great Barracudas (1-1,3m) under samma dyk, massor av feta groupers, tonfiskar, trevallys, sweetlips m.m.

Har dykt både på dagen och på natten och min uppfattning var att man hade kunnat ha ett riktigt bra fiske på många platser om man bara fiskade rätt tid på dygnet.

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Fiskebutikerna på turistöarna brukar ha koll på guidade turer, ofta är det släktingar eller kompisar till dom som dom samarbetar med.

Det finns inget fritt fiske för oss turister i Thailand så akta dig för att bara gå ut och fiska som vi gör här, det kan bli allt från böter till några år på kåken beroende på vilket humör markägaren är på..

En annan sak jag tycker du kan skita i är dom guidade båtturerna efter stor fisk,
                  Thailand är nästan utfiskat så du får i så fall ha tag i båtar som ger sig långt bort och då blir priserna där efter, du får nog räkna med 25000-50 000 sek för en fisketur som för det mesta inte ger något vettigt. (100 000 - 250 000 bath.)

Det finns länkar på nätet till företag som guidar, du kan göra som sagts tidigare men en sak jag tycker du ska testa är dammarna som är typ P&T vatten fast allt ska släppas tillbaka, där finns Karp,Arapaima, olika typer av catfish (Mal) och en hel del annat skoj som får stor Svensk gädda att påminna om betesfisk..

Krokar du en Arapaima eller Mal på över 50 kg kommer du förmodligen ha träningsvärk ett par dagar i muskler du inte visste hade. (karpen är lite snällare)

http://www.thailandfishingguide.com/

Kommentera

verkar som det åtminstone lokalt finns gott om fisk?
                    Missförstå mig inte, visst finns det fisk på en del platser där lokalbefolkningen inte tömt vattnet bland annat dit dom tar dyk-turister.

Jag tycker bara det är utslängda pengar med tanke på vad dom normalt drar upp.

Eftersom TS ska till Krabi kan han lika bra jaga dom riktiga monsterna direkt

Experience Fishing In Thailand at Gillhams Fishing Resorts, Located in Krabi, Southern Thailand. The Resort Holds 16 Attainable World Records and 48 Different Species to Over 400lb!
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-01-13, 15:51.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 910 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B