Jag är en erfaren jiggfiskare och har alltid hållt mig borta från skeddrag, och i stort sett aldrig gjort mig bekant med en spinnare eller wobbler en längre stund om det inte gällt trolling. Nu undrar jag vad för tekniker man kan använda när man fiskar med skeddrag, i både insjö och hav. Hur brukar ni ta in draget?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Teknik för skeddrag
Collapse
X
-
Jag fiskar framförallt gädda med skeddrag i en insjö där fiskedjupet ligger mellan 1,5 - 4m.
Jag väljer stora, breda och bäriga beten som behåller sin slängiga gång även i lågfart. Vikterna ligger från ca 20g upp till 75g. De lättaste betena är ursprungligen avsedda till trolling.
Jag vill ha beten som flyttar vatten när de rör sig. Vidare vill jag att de ska ha provocerande färgsättning så de uppmärksammas även under dåliga ljusförhållanden i grumligt vatten. Jag försöker få betena att följa botten. Det är framförallt under tiden efter gäddleken och innan isläggningen som jag fiskar riktat efter gädda. Tittar du på mina bilder lär du få en uppfattning om vad jag fiskar med.Må vi alla ha ett intressant fiske!
-
Ett av mina favoritskeddrag (för gädda) är Abu Atom i storlekarna 25 och 35 gram, men det är inget speciellt med min teknik, vevar i jämn men relativt långsam takt (detta drag är ganska "fladdrigt" ändå), med några korta vevstopp emellanåt. Inget märkvärdigt alltså, men ett effektivt bete för gädda.Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/
"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson
Kommentera
-
Till gädda brukar jag inte ha så mycket trix för mig. visst kan jag variera inspinningen ibland, köra vevstopp och så men oftast låter jag draget komma hem i sakta mak.
Jag tror inte gäddorna är så noga med vad de hugger på bara det tilltänkta bytet ger intryck av att vara lättfångat. Ett drag som med slängiga och yviga rörelser kommer vinglande längs botten ger ett sjukt intryck. Sånt triggar huggbetendet hos gäddor.
När det gäller havsöring har jag mera långsmala drag som iofs har en livlig eller slängig gång men inte direkt yvig. Viking Herring och Toby är sådana exempel. Till havsöringen är alla trix tillåtna. Varierad hastighet, spinnstopp, fort i ytan långsamt ens botten och tvärt om om det går. Beträffande färg och mönster funkar ibland provokationer ibland ska det vara imitationer.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Atomdraget, mörtblänk och Utö! Det är en vinnande trio, då i storlekarna 20g- om det är gädda du är ute efter. När det gäller gädda tror jag bara att det är att kasta prick som gäller, träffar du i närheten av en gädda så undersöker den garanterat vad som inkräktat.Allt eller inget är min filosofi!
Kommentera
-
-
Hade ett blått utö som var oslagbart..gav jämt gädda..inga större, men det var ett säkert kort för o slippa komma hem fiskfri"Ah..det är bara skönt att vara ute och njuta av naturen.."
Ok om jag länkar min blogg till din? Skicka pm!
Länka till min är helt ok.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 934 visningar
1 gilla