Gäddfiske från land sommartid - det onödiga fisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske från land sommartid - det onödiga fisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfiske från land sommartid - det onödiga fisket

Gäddfiske sommartid bedriver väll du som jag i regel från båt, mitt ute på sjön med vobblers gungande på fyra meters djup.

Detta är väll vad man menar med spinnfiske efter gädda just sommartid, men alla har inte egenägd båt och ibland har man inte tillgång till en heller, och eftersom att jag alltid ska krångla till det(vore ju mycket enklare att bara skita i gäddfisket på det sättet och ta fram borrespöt) så har mina tankar kommit på något jag alltid förbisett förut, spinnfiske efter gädda från land sommartid alltså.

Är detta fiske lönt att bedriva på något sätt?

Ibland suger det i gäddtarmarna som ingenting annat kan suga i gäddtarmarna, och det svider ordentligt när man inte kan komma ut på sjön, så jag försöker göra detta fiske från land möjligt.

Störst chans på gädda landnära är väll de mindre som sägs gå runt vassen även sommartid? Kan man då presentera ett ytbete eller en gungande wobbler utanför en vassrugge eller dyl. är chansen för gädda något att tänka på?

Gör mulet och kyligt väder med blåst att chanserna ökar markant?

Vad tror ni om detta hopplösa fiske, hur ska det gå till för maximal gäddchans på spinnfiske obetydande storlek?

Ursprungligen postat av Borrul
    Gäddfiske sommartid bedriver väll du som jag i regel från båt, mitt ute på sjön med vobblers gungande på fyra meters djup.

Detta är väll vad man menar med spinnfiske efter gädda just sommartid, men alla har inte egenägd båt och ibland har man inte tillgång till en heller, och eftersom att jag alltid ska krångla till det(vore ju mycket enklare att bara skita i gäddfisket på det sättet och ta fram borrespöt) så har mina tankar kommit på något jag alltid förbisett förut, spinnfiske efter gädda från land sommartid alltså.

Är detta fiske lönt att bedriva på något sätt?

Ibland suger det i gäddtarmarna som ingenting annat kan suga i gäddtarmarna, och det svider ordentligt när man inte kan komma ut på sjön, så jag försöker göra detta fiske från land möjligt.

Störst chans på gädda landnära är väll de mindre som sägs gå runt vassen även sommartid? Kan man då presentera ett ytbete eller en gungande wobbler utanför en vassrugge eller dyl. är chansen för gädda något att tänka på?

Gör mulet och kyligt väder med blåst att chanserna ökar markant?

Vad tror ni om detta hopplösa fiske, hur ska det gå till för maximal gäddchans på spinnfiske obetydande storlek?
    Pålandsvind kan nog öka chansen och det finns till 90% alltid någon snipa i vassen, om du vill ha större kan det nog dock bli lite problem !
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
      Pålandsvind kan nog öka chansen och det finns till 90% alltid någon snipa i vassen, om du vill ha större kan det nog dock bli lite problem !
      Pålandsvind är nog ett bra faktum.
      Men du menar alltså att det nästan alltid står snipor i vassen?
      Storlek har ingen betydelse( ) egentligen faktiskt, stor fisk tar man ju på helt annat sätt, och eftersom jag nästan aldrig tar gädda från land under sommaren så skulle det väll vara en erfarenhet.
      Nej, det är bara fisk jag är ute efter.

Åter, då borde det alltså endast gälla att fiska av vassarna med passande drag om de nu är så sniptäta?

Kommentera

Var ute någon vecka sedan och skulle för första gången fiska gädda där det var djupare än 3 meter. Så in i en hyffsat stor vik med båten och tokkastade på ett djup mellan 6-10 meter i xxxxx antal timmar utan ett liv. Brar in lite längre i viken där det går från 6 till 3 och där börjar det hända grejer direkt. Hugg om varannat men knappt någon landad (relaxjiggar utan extra trekrok) , men det kvittade liksom eftersom det är fisk man är ute efter.

Fram mot kvällen tänkte jag att jag ska testa och dra in vid vassen och se om det står nån fisk där och vad händer .... 2:a kastet sitter en på runt 5-6 kilo på kroken och ett par minuter senare så är en fisk i närheten av pb landad (6kilo pb) ... men ingen våg så snabbt kroka av och i med den. Slänger i jiggen på samma ställe och pang! sitter nästa gädda på runt 3 kilo på kroken.

Aja skulle inte bli nått mothugg detta utan min poäng är att djupet kan ju få vara där ute, jag kommer ligga och krama vassen eller i närheten av den även under sommarn förutom när man inte fiskar gös.

Ska kanske tillägga att det varit runt 20+ och sol varje gång jag varit ute senaste tiden och vassen har funkat utmärkt ... ut och kör!
        Gone Fishing!

Kommentera

Ska tillägga att fisket varit mycket bättre när det blåst utifrån och in i viken (pålandsvind?).
          Gone Fishing!

Kommentera

Yay, jäklar vad gött att det funkar för andra! Höjde moralen!
            Tackar Draq, nu har jag tron i bakfickan när jag drar ut vid grundvattnet, det viktigaste av allt!

Kommentera

Lider med dig Borrul. Jag har samma problem med att inte alltid ha så god tillgång till båt. Men som sagt innan är ju vassarna helt ok, men jag skulle nog hellre tipsa om branter.Jag har tillgång till flera ställen där det går direkt ner till 5 - 6 meter. Hittils har jag bara fiskat från land i år, och fått största på 5,4 Kg. Tagen just vid just dessa branter vid en senare tidpunkt på dagen. Djupkanter brukar ge grövre gädda än vassarna för mig, dock brukar vassarna har MYCKET gott om smågäddor.
              Skitfiske på er!

Kommentera

Min största dvs 8,5 kg har jag fått ifrån land, fått en del på 3-4 kg, så
                visst går det att fiska från land, kör på, fiskar man inte får man ingen fisk.
                Men visst är det en dröm att ha en båt, har en båt men ingen motor som fungerar till....någon som behöver en 18 hk Mercury (kort rigg) sökes motor
                10-15 hk med låååång rigg.
                Fridens

Kommentera

Ursprungligen postat av DragQ
                  Var ute någon vecka sedan och skulle för första gången fiska gädda där det var djupare än 3 meter. Så in i en hyffsat stor vik med båten och tokkastade på ett djup mellan 6-10 meter i xxxxx antal timmar utan ett liv. Brar in lite längre i viken där det går från 6 till 3 och där börjar det hända grejer direkt. Hugg om varannat men knappt någon landad (relaxjiggar utan extra trekrok) , men det kvittade liksom eftersom det är fisk man är ute efter.

Fram mot kvällen tänkte jag att jag ska testa och dra in vid vassen och se om det står nån fisk där och vad händer .... 2:a kastet sitter en på runt 5-6 kilo på kroken och ett par minuter senare så är en fisk i närheten av pb landad (6kilo pb) ... men ingen våg så snabbt kroka av och i med den. Slänger i jiggen på samma ställe och pang! sitter nästa gädda på runt 3 kilo på kroken.

Aja skulle inte bli nått mothugg detta utan min poäng är att djupet kan ju få vara där ute, jag kommer ligga och krama vassen eller i närheten av den även under sommarn förutom när man inte fiskar gös.

Ska kanske tillägga att det varit runt 20+ och sol varje gång jag varit ute senaste tiden och vassen har funkat utmärkt ... ut och kör!
                  Mmm, men det där är ju lite beroende på tidpunkt.

Avslutade säsongens gäddfiske i söndags, t o m lördagen så hade vi bra fiske även in mot vasskanterna (har varit en kall vår, så det verkar inte som om efterleksgäddorna hade gått ut på djupet ännu). Även med bumlingar som resultet.

I söndags var vi i en mar där temperaturen låg på närmare 20 grader, det var bara småfisk på 3-4 meter och grundare. Vi var tvungna att börja fiska på 5-7 meter för att kunna få lite fisk av hyggligare storlek, men där fanns dom.

Sen kan man ofta köra grunt på kvällen, fisken brukar ta sig in på jakträder under skymningen.

Summan är hur som helst att man helst bör variera sitt fiske utifrån förutsättningarna och inte fastna i bara en typ av fiske.

Sen är det alltid roligare att köra djupt

/D

Kommentera

Temperatur!

Den senaste tiden har jag märkt att gäddan tagit sig in mot land när temperaturen i vattnet har minskat med 1- 2 grader. Då har gäddor över 4 kilo varit inne vid vassen...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 821 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B