Bombarda och räka - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bombarda och räka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bombarda och räka

För att få litet omväxling under senhöstens bompass efter havsöring har jag bestämt mig för att ge mete med räka en chans. Alltså har jag idag investerat i bra enkelkrokar, några bombardaflöten (med fluorescerande antenner) och lämpligt tafsmaterial. Men hur gör man? Såvitt jag kan förstå har man att välja på att fiska precis som man gör när man använder bombarda och fluga eller att använda bombardaflötet som vilket kastflöte som helst och alltså låta den räkagnade kroken hämga på lämpligt djup under detsamma medan man själv sitter och dricker kaffe och filosoferar över varför det aldrig nappar. Finns det fler varianter? Eller några bra tips?

edit. Hittade nu den här tråden... http://www.fiskesnack.com/forum/show...havs%C3%B6ring
    Senast ändrad av lausvik; 2013-11-14, 12:31.

Tjääna
    Har precis rotat igenom 25 gäddhuvuden, så nu ska vi snacka öring å räka.

Själv har jag aldrig kört med bombarda när jag metar utan använt glidflöte. Men en sak vet jag och det är att öringen verkar triggas av att man vevar in lite lina då och då vilket gör att man får lite "fart" på betet, ofta kommer nappet efter en liten invevning. Kan tänka mig att bombardat är perfekt för ett "aktivt" mete. Frågan är väl hur pass bra det syns därute bland vågorna.
    Att meta är som jag ser det ett bra komplement till spinnfisket, eftersom jag har problem med ryggen så är det perfekt att sadla om till mete emellanåt. Man får vila samtidigt som man fiskar. Sen så är det så att vissa dagar vill dom bara ha räka, har varit ute åtskilliga gånger när räkan har varit "räddningen".
    Jag brukar ställa in djupet på räkan någonstans mella 0,75-1,5 meter beroende på bottendjupet.
    Glidflötet jag använder bör väl klara 15-20 gram, skulle tro att du får på bra kastlängder med dina långa spön som du köpt/skall köpa.
    Själva tacklet knyter jag så här. Första halvmetern som kroken (trekrok typ 4 eller 2) och sänket (caterinesänke) sitter på är nylon 0,35-0,40. Sen ett lekande som fungerar som stopp och länk till linan från rullen. Tänk på att knyta in lite garn eller gummi vid/över knuten eftersom flötet slår emot varje gång du tar upp. Vill varmt rekommendera flätlina till metet eftersom nylonlinan sjunker och lätt trasslar in sig i tång o dylikt. Ligger linan på ytan och flyter så har du stenkoll. Kan väl säga att jag tappat flera öringar just på grund av att nylonlinan sjunkit och trasslat in sig.
    Glöm inte stoppknuten. Jag anväder en bit lite tunnare garn, tycker det sitter bäst på flätlina.
    Hoppas det va något matnyttigt.
    På dom igen
    Bb
    Senast ändrad av Barabajare; 2013-11-14, 13:29.
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
    23 svar
    3 783 visningar
    1 gilla