En trekrok? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En trekrok?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En trekrok?

Varning för mycke onödig text

Vart precis nästan ute o fiskade och fick min första gäddkontakt med jerkspö o jerkbait (Big bandit skitmört) Kan säga att även fast jerkbaitet är 30cm så hade den inte mycke o säga till om när gäddan vissade sig. Kan mycke möjligt vara en gädda över metern, höll på att skita i byxorna, då jag redan hade stått o kastat runt kast med en spinnerbait o lyssnat på raubtier... I säkert en timma.

Hur som haver, gäddan följde hela vägen in till bryggan/kanten. Kastade i igen o drog försiktigt förbi inne vid kanten så den fick nog med tid för att hugga om den låg kvar där, de gjorde den naturligtvis icke. Så jag kastade på spinnerbaiten igen o testade om jag kunde lura in den igen, tog nog över 15 kast utan att märka något, kastade på en "liten" buster jerk i färgen nemo. Även den testade jag säkert 10 kast, inget känn alls, *De kan inte skada att testa skitmörten igen...* Första kastet o den går upp till ytan o hugger, fastnar icke. Testar två kast till, de andra smäller den igen, fastnar inte nu heller. Skulle inte rullen på spöet varit så dyrt o sprillans nytt hade jag nog matat soptunnan med den.

Reglerna som gäller i ån jag fiskar är EN trekrok, för att... Ja ni vet, inte skada fisken så jävligt. Då här redan är så dåligt med fisk, dessutom såg fiskarna ut som lik när man fick upp dem för några årsen pågrund av krokar i ögonen o dåligt omhändertagna före release.

Detta är som sagt första gäddan jag haft efter sen jag köpte min jerk utrustning, så dåligt med fisk finns de där jag fiskar så har inte redigt kunnat exprimentera på gäddorna om kroken ska sitta fram elr bak, extra ringar så de inte vrider sig loss elr inte.

Så vad tror ni? Hade denna gången dubbla ringar o trekrok fram, där är bitmärke i röva på betet. Känns konstigt då nästan alla jag snackat med säger att de är bäst att ha den i mitten/fram, men nu har jag fått samma fisk 3 gånger på draget utan att den sätter sig, utan bara biter bakom. Borde egentligen inte fisken glida bak till kroken efter den huggt om kroken sitter där bak?

Hade ingen möjlighet att byta kroken till där bak just under fisket, trodde dessutom mer de var en "oturs" grej.

Har försökt att söka, men hittar bara trådar som har med allt annat o göra än just de jag söker på...
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Skippa bakre kroken och häng på en eller två extra ringar. Då får du vettigast gång och flest hugg.
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Så dessa 3 huggen var bara ren otur att den inte satt där? Verkar mysko som fasiken.

Kommentera

Vissa dagar envisas dom med att bara bita dom i svansen, eller så är dom så små att dom biter vid sidan. Dessa dagar lönar det sig oftast bättre att gå ner i storlek på betet än att lägga till fler krokar.
        Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Testade att kasta i en spinnerbait o en buster jerk 15cm tror jag den är, inte alls intressant tyckte den. Förens jag kastade ut big bandit skitmörten igen.

Kommentera

Den lilla var en nemo? Och big banditen en skitmört? Jag skulle gissa på att clownfisken inte såg frestande ut medan banditen påminnde om mat. Men vem vet hur en gädda tänker egentligen...
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Tycker inte gäddan kan vara så kräsen med så dåligt med fisk som där faktiskt är i denna ån. Testa ju ändå spinnerbait, den ska INGEN gädda kunna stå imot säger folk och de är redigt jävla svårt att misslyckad.

Men precis, vad fasiken vet jag. Får ut o testa igen på sönda.

Kommentera

Det enda du kan vara säker på är att det kommer en dag när dom tuggar på clownen och ratar banditen och du kommer inte fatta varför. Det är väl en av anledningarna att det aldrig blir tråkigt.
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ja, de är antagligen därför jag fastnat. Får helt enkelt se om de finns fler gäddor i ån... Kanske.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 911 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B