Ofta trassel i jerkrullen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ofta trassel i jerkrullen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ofta trassel i jerkrullen

Har precis börjat med jerkbait och jag förstår inte direkt hur det blir trassel, jag har kollat upp många guider etc för att få till tekniken vid utkastet. Det tog inte mer en 10-15 kasst innan hela linan var trasslat.

Jag sätter tummen på linan, trycker av spärren, kastar och släpper tummen från linan när spöt är vid huvudet vid utkast momentet, sedan cirka 1-2 sekunder innan betet slår i vattnet så trycket jag till lite på linan.

Det blir aldrig fel men helt plötsligt så blir det en massa trassel, medans linan fortfarande är på väg ut i utkastet ( inte efter den har nått vattnet )

Skulle gärna uppskatta lite hjälp då ny lina kostar 240kr.. när den är på rea..

Hur lös är kastbromsen? Testa att skruva åt den.

Kommentera

Du får ställa på kastbromsen lite hårdare då. Man lär sig efter ett tag att höra när linan börja resa sig och då lugnar man ner spolen genom att bara nudda den en bråkdel av en sekund så räddar man situationen. Själv kör jag knappt med någon kastbroms länge men i början hade jag den hårt.

Kommentera

Hur hårt bör jag ha den? Just nu är den ställd någonstans i mitten skulle jag tro.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bobby3 Visa inlägg
          Hur hårt bör jag ha den? Just nu är den ställd någonstans i mitten skulle jag tro.
          Beror på vilket drag du använder. Om du är ovan kan du ställa in den ganska hårt, så att betet glider ner ganska sakta. När du är mer van kan du lätta på den så att betet nästan ramlar ner.

Kommentera

Det blir aldrig fel men helt plötsligt så blir det en massa trassel, medans linan fortfarande är på väg ut i utkastet ( inte efter den har nått vattnet )
            Hur många c-vikter har du aktiverade ?

Kommentera

Kolla in denna, jag gör på samma sätt. http://www.youtube.com/watch?v=i8t7uxrYIuM Runt 1:30.

Kommentera

Kolla in denna, jag gör på samma sätt
                Om du har en Daiwa så ökar du magnetbromsen, om en Amb; aktivera fler C-Vikter.

Kommentera

Jag har en Ambassadör 5601c JB, just nu har jag så att man inte kan dra ut linan från rullen. Så ganska hårt, men antar att det är för hårt? Skulle en gädda hugga hårt eller bestämmer sig för att dra iväg så åker ju inte linan med, den kommer väl gå av då?

Kommentera

Skulle en gädda hugga hårt eller bestämmer sig för att dra iväg så åker ju inte linan med,
                    Det har ingenting med slirbromsen att göra den ställer du på det stora stjärnhjulet.

Mek-Bromsen är den lilla svarta hatten som sitter vid sidan om på samma sida, när du skruvar in den klämmer du spolen så den inte kan snurra så fort.(frikopplad spole)

C-Vikterna sitter på spolen för att komma åt dom måste du skruva av vev-gaveln, det är 6 st små vita plastbitar,man kan ha dom till att glappa eller sitta fast.

Om dom glappar gör dom nytta, det jag vill du ska kolla på är hur många som glappar, om inte alla glappar så lossa en till det borde fixa problemet.

Click image for larger version

Name:	sany06960.jpg
Views:	1
Size:	20,1 KB
ID:	1770870
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-10-27, 19:01.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 866 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B