Haspel till spinn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel till spinn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspel till spinn

Hej alla,

Kör en hel del haspel idag när jag inte ids fluga, men jag har mer och mer snöat in på att bedriva större delen av mitt fiske med spinn istället.

Kommer lägga en beställning på ett St Croix lipstick med Revo Toro NaCl så snart det är på lager,

Har en Revo S spinn som jag förvisso gillar till vertikal fisket men inte så mycket för casting.

Så min undran lite är vilka rullar ska man slå ett öga på för det lättare fisket ? Långkastande är ju ett måste, samt synkad spridare känns trevligare att drilla på eller är det bara jag som är förvirrad ?

Känns som att när man får en firre på med lite tyngd så skär linan hårt och raspar när man inte har synkad spridare ?

Funderar på att beställa ett St croix legend bass och hitta en trevlig lågprofil till detta som matchar den kastmässigt.

Kom gärna med info, förslag och allmän info gällande multirullar.

Kolla in den här tråden.

http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Känns som att när man får en firre på med lite tyngd så skär linan hårt och raspar när man inte har synkad spridare ?
      Din Revo S har inte synkad spridare, det är bara när du kastar spridaren står still, om du får napp spelar det ingen roll om den är synkad eller inte.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Din Revo S har inte synkad spridare, det är bara när du kastar spridaren står still, om du får napp spelar det ingen roll om den är synkad eller inte.

Jag kanske har fått något om bakfoten här, men min Revo S står mycket riktigt stilla när jag kastar. När jag vevar så synkar linspridaren för att lägga ett fint lager på rullen såklart.

När jag får på en fisk och drillar så stannar linspridaren när fisken rusar vilket kan göra att linan ligger åt ena hållet medans spridaren ligger åt andra, det blir för brant vinkel mellan de två och det blir motstånd och linan skär.

Jag vet inte om man kan förstå min förklaring ?

Samt jag tycker att man nästan måste positionera spridaren i mitten för att kasta med revo s för att få ett jämnt flöde i kastet.

Kommentera

Samt jag tycker att man nästan måste positionera spridaren i mitten för att kasta med revo s för att få ett jämnt flöde i kastet.
          Det är betydelselöst om spridaren står stilla eller inte när fisken tar lina, du har en slirbroms som ger med sig långt före linan skär.

Personligen tycker jag bredden på spolen är avgörande för om spridaren ska va synkad eller inte.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Det är betydelselöst om spridaren står stilla eller inte när fisken tar lina, du har en slirbroms som ger med sig långt före linan skär.

Personligen tycker jag bredden på spolen är avgörande för om spridaren ska va synkad eller inte.
            Hmm ok det gör mig något klokare i frågan varför Revo Toro kontra de mindre inte har synkad linspridare.

Tack för svaret

Kommentera

Hmm ok det gör mig något klokare i frågan varför Revo Toro
              Japanerna gör stora rullar utan att synka spridaren dom gör spolen smalare och placerar den längre bak för att komma ifrån problemet med snäva vinklar mellan spridare och spole och dom fungerar minst lika bra som Toron,

Linan skär inte om du krokar en större fisk, men om det teoretiskt skulle närma sig tycker jag risken hade varit större om spridaren hade stått mitt för en om linan dragits i sidled.

Kommentera

Nästan ingen, läs ingen jag vet, liten multirulle har synkad linspridare, det kostar för mycket kastlängd att ha linspridaren farandes fram och tillbaka, och är rullens konstruktion bara anpassad för det så överväger de positiva fördelarna nackdelarna. Så jag tycker inte det är något att hänga upp sig på.

Har man en smal spole och "långt" avstånd mellan spolen och linföraren så blir ju vinkeln inte så stor att det ställer till problem. Tycker min Calcutta 301d som inte har synkad linspridare och jag dänger större gäddbeten med inte lider av att linföraren inte är synkad, men så har den också smal spole.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 777 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B