lina/lintjocklek för abborrjiggning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lina/lintjocklek för abborrjiggning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• lina/lintjocklek för abborrjiggning?

vilken tjocklek på nylonlina är rekommenderad för abborrjiggning? skulle ju vara skönt med 0.35 pga. alla bottennapp men det kanske förstör jiggens gång? eller?

Nylonlina rekomenderas inte alls! Du har ju noll känsla jämfört med flätlina, och fiskar mycket mindre effektivt. Flätlina är dessutom billigare i längdem, räknat i tappade drag och livslängd.

Powerpro i ca 0.15 skulle vara mitt val. Glöm inte not-a-knot, otroligt mycket bättre än knut!

Kommentera

Ursprungligen postat av Foppa
      Nylonlina rekomenderas inte alls! Du har ju noll känsla jämfört med flätlina, och fiskar mycket mindre effektivt. Flätlina är dessutom billigare i längdem, räknat i tappade drag och livslängd.

Powerpro i ca 0.15 skulle vara mitt val. Glöm inte not-a-knot, otroligt mycket bättre än knut!

får du tag på hm62 dragon så ska detta vara en helt grym lina. 0.14 tar 14kg och den ska inte dra åt sig nå vatten

pp är som sagt också ett mycket bra alternativ
      Fish On!

Kommentera

Jag har HM på en av mina rullar, har inte haft några problem med den, en mycket bra lina. Är dock av någon anledning lite mer förtjust i PP, trots att de är mycket lika.

Kommentera

Instämmer med föregående. Givetvis ska det vara flätlina vid abborrjiggning, precis som vid det mesta fisket......0,15 är lagom dimension.
          Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ok, har hört att nylon ska vara mycket bättre pga.a tt den sjunker? får väll inhandla en tunn flätlina då..
            men om vi säger såhär.. vilken är den tjockaste lina man kan ha till abborrjiggar utan att gången förstörs? skulle 0.35 vara en möjlighet? eller är det 0.15 och tunnare som gäller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
              Ok, har hört att nylon ska vara mycket bättre pga.a tt den sjunker? får väll inhandla en tunn flätlina då..
              men om vi säger såhär.. vilken är den tjockaste lina man kan ha till abborrjiggar utan att gången förstörs? skulle 0.35 vara en möjlighet? eller är det 0.15 och tunnare som gäller?
              Har aldrig testa 0,35. Med 0,15 flätlina får du både fina abborrar + att det brukar gå att rädda jiggen vid bottennapp. Sen kan du ju spara pengar genom att lägga nylon under flätlinan. 60-70 meter flätlina räcker vid abborrjiggning.
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF
                Har aldrig testa 0,35. Med 0,15 flätlina får du både fina abborrar + att det brukar gå att rädda jiggen vid bottennapp. Sen kan du ju spara pengar genom att lägga nylon under flätlinan. 60-70 meter flätlina räcker vid abborrjiggning.
                ok.. men jag ska ut på borrejiggning imorgon och har ingen chans att konsumera flätlina tills dess.. idag kom jag på att jag ingen lina har på rullen, så vad ska jag spinna på?
                det ska vara bottennappsvänligt där fisket skall bedrivas..
                jag har typ 0.18 och 0.35 nylon hemma, vet någon om 0.35 är för grovt för att jigga med?

Kommentera

Lägger du på 0.35 och har krokar,som rätar ut sig när du drar, så har du något att skylla på om det inte går som du vill med fisket.

På måndag fixar du rätt lina - om det behövs.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF
                    ...jo, det brukar ju funka fint att rädda jiggen för dig BBRF...hehe...men självklart är 0.35 på tok för grovt, kastlängderna med lätta beten minskar radikalt..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 914 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B