Havsöringsfiske frågor/funderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsfiske frågor/funderingar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Team Dragon Pro Selection kan rekommenderas....finns både i kortare och längre modeller, haspel o spinn samt olika viktklasser.....och gillar man spön med rappa klingor så hittar man garanterat nåt som passar

Shimano Speedmaster och Beastmaster kan också rekommenderas...lite olika i karaktären....Speedmastern lite rappare action och Beastmastern lite mer följsam action...finns som 7 resp 8-fotare för den som vill "downsiza"...-21 g eller -30 g

Har även kört en del med Team Daiwa Specialst 7,1 fot -28 g haspel....bra tryck i de spöna...säljs för en spottstyver på Happy Angler (dock slut i lager F.n.)

För fisket i Sthlms Skrg har det funkat klockren att gå ner i storlek när man kör från båt....inser dock självklart att förhållandena varierar .....och att det finns dagar och platser då jag inte skulle fundera på att ta något annat än en 9,6:a eller längre

Kör med spön upp till 11,6 fot men tycker oftast att det inte finns någon anledning att gå upp till mer än 10 fot......vill jag då kasta längre eller har kraftig motvind att tampas med tar jag hellre i så fall och går upp lite i kastvikt (30-40 g) och kör med ett styvare spö....det brukar räcka mer än väl...

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
      Ja att hö fisket ser olika ut beroende på var fiskaren håller hus på kartan kan jag förstå, men det är nog fler likheter än olikheter. Jag menar att det finns grymma fiskare som ALLTID levererar oavsett om de fiskar på hemmaplan eller kör bortamatch. Den rutinerade spösvingaren har sin "gameplan" vilket kommer löna sig i längden. I min "gameplan" ingår till exempel att downsiza och för att veta om det fungerar måste man vara beredd att misslyckas fatalt. Om någon har förslag på lämpligt spö till min tes får ni gärna posta en kommentar. Kör både haspel och multi.
      Hoppas du inte missförstår, det korta spöet är bara negativt (enligt min åsikt) om andra duktiga omkring en har längre, annars är det ett riktigt kul alternativ absolut, var det roligaste spöet men man får räkna med mindre framgång i längden iaf min erfarenhet.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Skulle vilja säga, ha bägge alternativen tacklade och färdiga, vid båt fiske inga problem med tiden ser du det absolut rätta läget för det korta men generellt är det för framgång oavsett väder åtminstone 9-10 fot som gäller, sen väljer man ju naturligtvis sin egen framgång här.... andra föredrar flugspö i jakten på silver..... för att göra det RIKTIGT svårt!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          Skulle vilja säga, ha bägge alternativen tacklade och färdiga, vid båt fiske inga problem med tiden ser du det absolut rätta läget för det korta men generellt är det för framgång oavsett väder åtminstone 9-10 fot som gäller, sen väljer man ju naturligtvis sin egen framgång här.... andra föredrar flugspö i jakten på silver..... för att göra det RIKTIGT svårt!
          Har precis införskaffat flugspö också...
          Senast ändrad av harlequine; 2014-01-22, 20:14.

Kommentera

Har precis införskaffat flugspö också...
            Haha riktigt bra, du ska veta att tillfälligtvis under köldperioder har jag med 9-10 fotaren blivit totalt utfiskad av nämnda metod.. man tror det inte men det är sanningen faktiskt...... då i rimlig blåst, om inte åkte vi hem tomhänta hela högen tro mej och lycka till!

Kommentera

Ja att hö fisket ser olika ut beroende på var fiskaren håller hus på kartan kan jag förstå, men det är nog fler likheter än olikheter. Jag menar att det finns grymma fiskare som ALLTID levererar oavsett om de fiskar på hemmaplan eller kör bortamatch. Den rutinerade spösvingaren har sin "gameplan" vilket kommer löna sig i längden. I min "gameplan" ingår till exempel att downsiza och för att veta om det fungerar måste man vara beredd att misslyckas fatalt. Om någon har förslag på lämpligt spö till min tes får ni gärna posta en kommentar. Kör både haspel och multi.
              Visst är det väldigt många likheter. Men inte ens de "grymmaste" fiskarena levererar alltid. Förra våren körde en erkänt duktig fiskare hårt i 2 veckor här nere. 7 öringar på 14 dagars heltidsfiske är väl knappast att alltid leverera, men visst är det skillnad på hur mycket man kan och personligen har jag massor kvar att lära om hur och var jag hittar fisken vid olika förhållanden.

Just nu skissar vi på en snabbare och kraftfullare båt som kan ta oss till fler heta platser även under korta pass....

Jag downsizar gärna i kastvikt när det passar, men mitt lättaste HÖ spö är fortfarande 9,6 fot 3-18 gram......medan det tyngsta är ett 12 fot 15-65 gram. Dagens väderförhållande avgör mina val, men oftast är 2 spön tacklade i båten, ett för lättare beten och ett för tyngre beten......

Kommentera

Jag kör som oftast ett 9,6 fots spö som tar 2-28gr. Har dessutom ett lite längre som ligger på 12-45 samt mitt 6 fots ul-spö på 0-7gr. Kör mycket med ul-spöet vid lugnt vatten och efter diskussion i annan tråd har jag nu beställt ett Team Dragon-spö som är 2.75m och tar 0-7gr. för att ersätta det kortare spöet. Ser bara fördelar med det bytet. Ska tilläggas att jag alltid fiskar vadandes och således ofta på ganska grunt vatten.
                Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
                  Jag kör som oftast ett 9,6 fots spö som tar 2-28gr. Har dessutom ett lite längre som ligger på 12-45 samt mitt 6 fots ul-spö på 0-7gr. Kör mycket med ul-spöet vid lugnt vatten och efter diskussion i annan tråd har jag nu beställt ett Team Dragon-spö som är 2.75m och tar 0-7gr. för att ersätta det kortare spöet. Ser bara fördelar med det bytet. Ska tilläggas att jag alltid fiskar vadandes och således ofta på ganska grunt vatten.
                  Långa spön för lätta beten är vad jag helst kör med (även om jag inte har något så lågt klassat som -7 gram. Är den klassningen relevant (dvs om det inte visar sig vara en klinga som lika gärna kunde vara märkt -12 gram, så ska det bli intressant att få ta del av ditt omdöme när du fått tillfälle att testa spöet i skarpt läge).

Kommentera

Jag hoppas ju stenhårt att klassningen stämmer. Mitt ul-spö kastar 3gr utan problem, kastar som bäst kring 6gr och klarar kasta upp mot 11gr om det skulle knipa. Omdöme på det nya spöet utlovas!
                    Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Har ännu inte gått in för att prova mitt downsize HÖ fiske på grund av att flugspöt fått jobba senaste två säsongerna. Denna höst på Black Friday inköptes dock ett haspelspö som var 9 fot 12-25g som fungerar bra och det spöt var tänkt att användas vid vadfiske i kallt väder och hård blåst för att över huvud taget kunna fiska och slippa bli blöt om händerna. Annars kör jag vanligtvis med ett spinnspö på 8´6 fot upp till 28g med multirulle. Nu så dök återigen idén upp med kortare spö och nu kikar jag på haspel då det finns fler alternativ. SG Salt CCS 7´6 upp till 25g, SG Bushwacker XLNT2 finns i 7´6 fot 3-18g eller 5-32g, Shimano Red AX Trout 8 fot 5-20g, Berkley Skeletor 8 fot 4-24g och Abu Garcia Verdict 7´2 fot 8-28g eller 8 fot 5-15g är de spön jag fastnat mest för. Har någo erfarenhet av dessa spön och kan ge lite input var övre maxgränsen ligger i kastvikt?
                      Senast ändrad av harlequine; 2017-12-17, 17:31.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 816 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B