Jigga gäddan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga gäddan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jigga gäddan?

Hej!
    Till sommaren när vattnet blir varmare och gäddan börjar gå på djupet så tänkte jag att jigga dem kanske inte vore en så dum ide. Jag har dock inte mycket erfarenhet av jiggning, kört mest med tunga vobblers, skedar och spinnare förut. Det kommer nog bli en hel del sena nätter så starka färger kanske är bra där nere i mörka botten eller?

Jag kör med haspel spö 15-40 gram som är ganska stumt samt med Power Pro lina, kan det funka?

Vad kör man för teknik? Om man kör Shadjiggar ska man då låta den studsa mot botten? Hur högt ifrån botten ska man låta den studsa ungefär då? Finns det fler jiggtekniker som är bra att jigga gädda på?

Har ni några allmäna tips på vad man ska tänka på när man jiggar gädda?

Ja, det var några frågor från en vilsen jiggfiskare. Hoppas ni inte är lika vilsna som jag . //Tacksam för svar //david.s
    Senast ändrad av David Söderlund; 2005-06-04, 06:05.
    Har som rekord gädda på 7kg hittills. Nu i sommar ska jag ändra rekordet till 10kg.

Ett råd som jag, som ny jiggfiskare, kan ge är att man ska hålla ögonen på beteslåset. Påverkan på kroken vid hugg (eller bottennapp) överförs direkt till beteslåset och knäcker det om man har otur. Borde sitta en lekande även på jiggar egentligen. Eller en större ögla så beteslåset sitter lite "lösare".

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Lite tipps för jiggfiske:
      1 jiggen: köper man en "relax" jigg är man på det torra med stjärtvifting, men sen finns ett annat alternativ om man köper dem klassiska. Ta en vass kniv och skär loss skåror / bitar från stjärten så rör den sig mer, när jag gjort det har jag fått mycket bättre utdelning.
      Har man problem med att kroka gäddorna (som ibland bara nyper i stjärten) så kan man ta en knytbar stålvejer och montera en 3krok i storlek 6 en bit längre bak på sidan.

tekniken: jag använder 3 tekniker, 1 är att låta jiggen gå till botten, ta 7-8 vevtag och låt den gå till botten igen osv ända fram till båten.
      2 är att "jigga" den, alltså låta den gå till botten, lyfta spöt, veva in löslina medans den sjunker, lyfta igen osv. Gärna med lite knyckar osv.
      3 när man vill fiska pelagiskt är som 2:an fast man räknar jiggen halvägs mot botten ist.
      Exstremt viktigt när man jiggfiskar är att hålla stenkoll på linan, ofta tar gäddan jiggen på väg ner, eftersom linan då är mer eller mindre slak, känner man inte hugget utan ser det oftast bara som en "onaturlig" rörelse i linan; gör då snabbt ett stenhårt mothugg.

lycka till, och ett till tips! var inte rädd att pröva extremt stora jiggar!

Kommentera

Ursprungligen postat av danbanan
        Lite tipps för jiggfiske:
        1 jiggen: köper man en "relax" jigg är man på det torra med stjärtvifting, men sen finns ett annat alternativ om man köper dem klassiska. Ta en vass kniv och skär loss skåror / bitar från stjärten så rör den sig mer, när jag gjort det har jag fått mycket bättre utdelning.
        Har man problem med att kroka gäddorna (som ibland bara nyper i stjärten) så kan man ta en knytbar stålvejer och montera en 3krok i storlek 6 en bit längre bak på sidan.

tekniken: jag använder 3 tekniker, 1 är att låta jiggen gå till botten, ta 7-8 vevtag och låt den gå till botten igen osv ända fram till båten.
        2 är att "jigga" den, alltså låta den gå till botten, lyfta spöt, veva in löslina medans den sjunker, lyfta igen osv. Gärna med lite knyckar osv.
        3 när man vill fiska pelagiskt är som 2:an fast man räknar jiggen halvägs mot botten ist.
        Exstremt viktigt när man jiggfiskar är att hålla stenkoll på linan, ofta tar gäddan jiggen på väg ner, eftersom linan då är mer eller mindre slak, känner man inte hugget utan ser det oftast bara som en "onaturlig" rörelse i linan; gör då snabbt ett stenhårt mothugg.

lycka till, och ett till tips! var inte rädd att pröva extremt stora jiggar!
        Tack! Det var jätte bra tips, precis vad jag behövde veta. Ska dra till stan nu och köpa jiggar på direkten . Tack igen
        Har som rekord gädda på 7kg hittills. Nu i sommar ska jag ändra rekordet till 10kg.

Kommentera

Mitt tips är att undvika beteslås. Bättre att sätta ett lekande i Firelinen (Eller vade det är för lina) och sedan använda 0,55 nylon att knyta till jiggen direkt. Blir ibland en del skaver på linan av gäddor. Men bara att knyta på ny nylon. En rulle nylonlina idag är ju nästan gratis. Beteslåset förstör gången på jiggen. Och blir önödigt dyrt när man tappar dom vid bottenapp.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
            Mitt tips är att undvika beteslås. Bättre att sätta ett lekande i Firelinen (Eller vade det är för lina) och sedan använda 0,55 nylon att knyta till jiggen direkt. Blir ibland en del skaver på linan av gäddor. Men bara att knyta på ny nylon. En rulle nylonlina idag är ju nästan gratis. Beteslåset förstör gången på jiggen. Och blir önödigt dyrt när man tappar dom vid bottenapp.
            Eftersom tråden handlar om gäddjiggning så kan man visst ha beteslås och riktig tafs. Gäddjiggarna är som regel så pass stora att ett beteslås inte påverkar gången. 0.55 nylontafs vid riktat gäddfiske är inte bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
              Eftersom tråden handlar om gäddjiggning så kan man visst ha beteslås och riktig tafs. Gäddjiggarna är som regel så pass stora att ett beteslås inte påverkar gången. 0.55 nylontafs vid riktat gäddfiske är inte bra.
              Ja, inte sitter man och pillar me fjanttafsar när det är gädda som ska dras
              använder samma tafs som till vanligt gäddfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
                Jag gör nog som du säger KG. Det är ju trotts allt storfisk jag är ute efter . Kommer att köra med en mjuk ståltafs så den inte stör gången.

Kommentera

Läste för snabbt. Såg inte att det gällde gäddjigg. Håller därmed föregående skribenter. Ursäkta fadäsen.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Vill man ha riktigt bra gång, så kan man knyta en ögla i wiren (Supratress, Tygerleader eller vad man nu använder) som är fäst i jiggen och en lekande i andra ändan av wire, gärna
                    ett kullager lekande.
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 860 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57