Tips på olika jiggar till abborre. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på olika jiggar till abborre.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på olika jiggar till abborre.

Tja
    Jag vill ha tips på olika jiggar och jigg huvuden till abborre Tex färger, storlekar , vikter och olika former.
    Tack för hjälpen i förhand. :-)

MVH Fiske Linus :-)

SG soft4play, i den minsta storleken i "gösfärgen" (jag kallar den så) och ett 7gr eller 10gr huvud, sen sätter du jiggen snett, finns youtube klipp om detta, ruggit fint! fångar fisk galet bra faktiskt!
    annars vanliga kopyto 3-7tums e bra, dom mindre fångar oftast fler fiskar med de större kan sålla bort lite småfisk. sen finns ju ALLA andra jiggar som du hittar i butiken, dom fungerar nog lika bra som dom ovanstående gäller att man tror på de man sätter på linan =)
    fiska? Javist

Kommentera

Ursprungligen postat av Linus ÖRING Visa inlägg
      Tja
      Jag vill ha tips på olika jiggar och jigg huvuden till abborre Tex färger, storlekar , vikter och olika former.
      Tack för hjälpen i förhand. :-)

MVH Fiske Linus :-)
      Hej Linus Nilsson;

Det spelar ingen roll vad du har för färg på jiggen vid fiske efter Abborre .... så länge som den är gul ...

På 1960- och 1970-talen sålde jag amerikanska bucktail- och marabou-jiggar till sportfiskebutiker både i Sverige, Norge och Finland. Numera tillverkas de flesta jiggar i "fjärran östern" till en tiondel av 1970-talspriserna.... Kanske ska du kolla Cabelas utbud där de håller otroligt bra priser på det mesta. Se här ... http://www.cabelas.com/catalog/brows...3Bcat104736780 ...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Tack för tipsen. Jag binder flugor så bucktail och marabou jiggar kan jag göra skälv. Hur jiggar man?

Kommentera

I år har jag fiskat mycket med DOA shadtail, finns på sportfiskeprylar.se, den helvita har varit mest fångstgivande. Annars är vanliga relax 2,5 och 3' bra eller varför inte helt vanliga curlitails eller twintails det har ju alltid funkat förut!
          http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Tack för tipsen. Jag binder flugor så bucktail och marabou jiggar kan jag göra skälv. Hur jiggar man?
            Hej igen Linus Nilsson;

Det finns snart lika många typer av jiggar som det finns jigfiskare....

Vid kallt väder är en av de vanligaste och effektivaste jigfiskemetoderna att låta jiggen studsa på botten samtidigt som man har direktkontakt med jiggen och vevar in slacklinan mellan varierande korta och långa ryck. Hur korta ryck och hur snabbt man tar in slacklinan mellan rycken får man testa sig fram med tills man hittar en metod som fungerar bra för dagen.

En inte lika vanlig jigfiskemetod är att veva in jiggen med korta och långa pauser samt variera inspinningshastigheten tills man hittar den fart som ger de flesta huggen.

En annan jigmetod är att smårycka in jiggen från botten mot ytan och gång på gång söka av områden tills man hittar djupet som Abborren eller annan rovfisk för dagen står på.

Ytterligare en fångstsäker metod är att låta jiggen sjunka till botten. Sedan kan man vänta några sekunder och sedan lyfta spötoppen, veva in lite lina, låta jiggen sjunka till botten, vänta och veva in lite igen, osv...

Tekniken kan varieras i det oändliga. Själv brukar jag kasta ut jiggen med ett långt kast. När jiggen tar vattenytan börjar jag räkna: 1, 2, 3, 4, 5, 6 osv. Hela tiden iakttar jag linan. Så länge som jiggen sjunker mot botten är linan spänd. Har jag då räknat till 24 vet jag att jag kan börja ta in linan när jag räknat till 22 vid nästa kast.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Vad ska man använda för spö och lina när man fiskar eller går det bra med ett vanligt 8fot haspel spö?

Kommentera

Vad ska man använda för spö och lina när man fiskar eller går det bra med ett vanligt 8fot haspel spö?
                Det är klart att det går!
                http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Vad använder ni för spö och lina?

Kommentera

Hur ärRelax jiggarna tänkte köpa några. Vart köper ni era jiggar?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B