Läsa vattnet vid gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Läsa vattnet vid gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Läsa vattnet vid gäddfiske

Eftersom mitt och kompisen gäddfiske de senaste två säsonger inte har motsvarat förväntningarna och då vi verkligen har testat olika tekniker, tidpunkter, väder osv börjar jag undra om vi helt enkelt "läser" vårt fiskevatten fel.
    Vi fiskar i Ekoln som är en ganska så djup del av Mälaren och där det inte finns så många vikar eller grynnor.
    Har bifogat tre bilder på områden där vi brukar fiska och skulle vilja höra era tankar om hur skulle ni fiska dessa områden nu på hösten. Är det tailbeten och jerkbaits inne i vassen på 1-3m djup eller ska man ut på det djupare med bulldawgs och jiggar?
    Hört att en del satsar på s.k. djup vassar men har dålig koll vad exakt en djup vass är. Så vad är det man ska leta efter?
    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	87,4 KB
ID:	1822318Click image for larger version

Size:	80,4 KB
ID:	1822317

Click image for larger version

Size:	73,8 KB
ID:	1822319

Så tacksam för alla tips om hur ni skulle fiska av dessa områden.

Sjön verkar droppa en del i djup ställen där det går från 4-7m och 3-7m osv osv Där hade jag letat iaf. speciellt om det är ett brant dropp

Kommentera

Sista bilden så ser du en fin grynna en bit ut i vattnet och rakt ifrån SV från ön Fjässlan, prova fiska på den och leda efter snarlika ställen

Djupvass är vass i kanten sen slöttar det ner och blir djupt fort, typ 10 meter utanför vassen kan det vara 4-5 meter djupt, och fisken kan stå på djupet och gå upp på kvällen och söka sig tillbaka på morgonen.

Tror att "Kyrkviken" som finns med på bild 1 är en djupvass så som de ser ut, bara åk dit o nöta , prova några Buster Sink och stora shads som fiskar på 3-4 meter så skare nog hända grejjer

Kommentera

Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
        Eftersom mitt och kompisen gäddfiske de senaste två säsonger inte har motsvarat förväntningarna och då vi verkligen har testat olika tekniker, tidpunkter, väder osv börjar jag undra om vi helt enkelt "läser" vårt fiskevatten fel.
        Vi fiskar i Ekoln som är en ganska så djup del av Mälaren och där det inte finns så många vikar eller grynnor.
        Har bifogat tre bilder på områden där vi brukar fiska och skulle vilja höra era tankar om hur skulle ni fiska dessa områden nu på hösten. Är det tailbeten och jerkbaits inne i vassen på 1-3m djup eller ska man ut på det djupare med bulldawgs och jiggar?
        Hört att en del satsar på s.k. djup vassar men har dålig koll vad exakt en djup vass är. Så vad är det man ska leta efter?
        [ATTACH=CONFIG]59702[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59701[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]59703[/ATTACH]

Så tacksam för alla tips om hur ni skulle fiska av dessa områden.
        Hej Benjamin Fransson;

Ekoln har jag fiskat Gädda och Gös i av och till sedan början av 1970-talet när jag och Kjell Lagergren på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_15.htm var medlemmar i UFF.

Största Gäddan vi fick på den tiden i Ekoln utanför Dalbyviken vägde 14,3 kilo. Den högg på en grå/silver Cisco Kid 1825 som du ser på bilden här http://www.trumman.com/ck/col/24-40.htm . och största Gösen som min son fick utanför Skaris på en gul/prickig Swim Whizz 658 vägde 8,6 kilo. Ofta fick vi riktigt stora Gäddor mitt ute på Ekoln vid Göstrolling med stora wobbler....

Det är bara att nöta på.... Snart har du fångat din första 15 kilo+ Gädda i Ekoln.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2013-09-25, 19:54.

Kommentera

På den här länken hittar du en gedigen redogörelse, skriven av en driven fiskare tillika underhållande författare, nämligen Torsten Sjöström. ”Ett stenkast från stranden”. Han presenterar där såväl fiskeplatser som en heldel allmän vitterhet och kulturhistoria beträffande Ekoln.
          http://gunnarandersson.blogspot.se/2...-historia.html
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Fiska där vinden ligger på, om det i sig är en grynna, vik eller udde spelar inte alltid så stor roll!

Kommentera

Tack för hjälpen!

När man då ska fiska av dessa vassar ska man lägga sig så att man precis når in till vassen eller ska man ligga längre ut och på så sätt mer fiska av branten utanför?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              3 911 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B